Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"natuurlijk" filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "natuurlijk" filter

Voor de fotocursus die ik volg is de volgende opdracht: gebruik van een filter.
    Nu kan ik natuurijk naar de plaatselijk fotozaak gaan en een filter kopen, maar er zijn ook andere mogelijk heden. Ik kan de filters van photoshop gebruiken, maar de docent vertelde ook over "natuurlijke" filters. Zo gaf hij het voorbeeld van een pantykouse straktrekken voor je lens.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met het gebruik van dit soort filters? En zo ja, wat zijn de effecten en hoe ga je te werk?
    Niet het vele is goed, maar het goede is veel

Re: "natuurlijk" filter

waarom probeer je het zelf niet eens?
    een foto door jezelf genomen zal je veel
    meer duidelijk maken wat het effect is
    dan een tekstuele uitleg van wat je ermee
    kan bereiken ...

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Probeer eens vaseline op een uv- of skylightfilter. Begin met in het midden een spot open te laten !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Probeer eens vaseline op een uv- of skylightfilter. Begin met in het midden een spot open te laten !
        de d.hamilton-trick

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"

Comment

Deze heb ik vroeger met mijn analoge camera (Pentax P30) vaak gebruikt, en zeer mooie resultaten mee bekomen
          ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            waarom probeer je het zelf niet eens?
            een foto door jezelf genomen zal je veel
            meer duidelijk maken wat het effect is
            dan een tekstuele uitleg van wat je ermee
            kan bereiken ...

mm
            Ik zal zeker zelf gaan dingen gaan uitproberen. Ik vroeg me alleen af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met natuurlijke filters en hoe ze dat gedaan hebben. Net als het voorbeeld met de vaseline op een filter.
            Ik heb zelf al wat met water geprobeert, wat het beeld omdraait

Comment

Vaseline vermengd met ecoline waterverf

Comment

probeer zeker verschillende soorten nylonkousen.
                afhankelijk van de kleur/densiteit krijg je andere effecten.

mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"

Comment

Vaseline vermengd met ecoline waterverf
                  En doe je dit dan op een filter? of is het zo vloeibaar dat je het in een glas doet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeSherrif Bekijk bericht
                    En doe je dit dan op een filter? of is het zo vloeibaar dat je het in een glas doet?
                    Bij de vaseline en dan op het filter natuurlijk. En niet het hele potje, een drupje is genoeg !

Comment

Als je een mist effect op je foto wil ( bv voor een landschap)kan je even op je lens ademen.De waterdamp geeft een mistig en verzachtend effect. Wil je wat minder mist dan wacht je even terwijl je door je oculair kijkt. De damp op je lens trekt nu stilletjes aan weg.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Als je een mist effect op je foto wil ( bv voor een landschap)kan je even op je lens ademen.De waterdamp geeft een mistig en verzachtend effect. Wil je wat minder mist dan wacht je even terwijl je door je oculair kijkt. De damp op je lens trekt nu stilletjes aan weg.
                        Dat wil ik de coating van m'n objectieven eigelijk niet aandoen... OK op analoog, want dan had je steeds een filter op je objectief zitten, maar als je (zoals ik) op digitaal zonder filter werkt zou ik dat toch niet doen hoor...

Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                          Dat wil ik de coating van m'n objectieven eigelijk niet aandoen... OK op analoog, want dan had je steeds een filter op je objectief zitten, maar als je (zoals ik) op digitaal zonder filter werkt zou ik dat toch niet doen hoor...

Wim
                          Dan zal je als je van buiten in de kou komt naar binnen in een warm huis met je camera wel flink in paniek zijn met de coating van je lens als er wat condens op komt. En wat zou een spatje zure regen op je lens dan al niet kunnen veroorzaken........dat bijt zeker zo dwars door de coating heen.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Gebruik een filter: dus gebruik een melita koffie filter om een foto van te maken, kan ook een oliefilter oid zijn. De opdracht spreekt niet van fotofilters, dus wat creativiteit.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Dan zal je als je van buiten in de kou komt naar binnen in een warm huis met je camera wel flink in paniek zijn met de coating van je lens als er wat condens op komt. En wat zou een spatje zure regen op je lens dan al niet kunnen veroorzaken........dat bijt zeker zo dwars door de coating heen.
                              Paniek niet hoor... niet echt een woord dat in m'n woordenboek staat.

Maar op m'n dure objectieven steek ik wel zoveel mogelijk bescherming. En als het fel regent zorg ik voor ofwel een filter ofwel gebruik ik één van de goedkopere objectieven. Een zonnekap (zit bij mij altijd op ieder objectief) zorgt ook dat regen slechts uitzonderlijk rechtstreeks op het front element valt. De nieuwe DA* Pentaxen (de eerste die weerbestendig zouden moeten zijn) hebben wel een nieuwe coating die spatwaterbestendig zou zijn... Afwachten...

Als je de coating van sommige van m'n oudjes (oa m'n oude Tamron 90-300) bekijkt en ziet in welke mate die onder m'n beademen om te reinigen hebben geleden en in welke mate dat nu de beeldkwaliteit in negatieve mate beïnvloedt, dan denk je tweemaal na om dat met nieuwere en veel duurdere optiek te herhalen...

Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
                              X