Heb massa dia's hoe kan ik deze digitaal bewerken inscannen ??
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Dia's
Collapse
X
-
-
Re: Dia's
Oorspronkelijk geplaatst door Jerommeke Bekijk berichtHeb massa dia's hoe kan ik deze digitaal bewerken inscannen ??
Hier is er al 1.
ik zou mijn dia's willen inscannen. weet iemand op welke dpi je moet instellen om een goed resultaat te bekomen. ik zou daarna de gescande dia's op dvd willen schrijven om te bekijken op tv.
mvgr
antoine200
-
ik heb zelf een nikon coolscan 4000 ed + diafeeder.
Supperscanner, kostprijske is ook duur, maar zeker perfecte mooie scans.
Scanner doet ook stof eraf en kan ook de blauwe dia's mooi terug in kleur geven.
Ok, tijdsduur van 1 dia is ongeveer 80 seconde, opzich lang, maar met diafeeder waar er ongeveer een 40 inkunnen moet je niet bij blijven, alles gebeurd automatish
indien meer vragen, mail maar
dirk.verbocht@pandora.be
Comment
-
enig idee of die ergens kan gehuurd of geleend worden mist een financiële tegemoetkoming? Heb ook nog een kast vol dia's, en ik zie ertegen op om die en voor een in te scannen, of een voor een opnieuw te fotograferen met een duplicator...
mercikesSony RX10 Mark IV
nog een fijne dag verder!
Guido
Comment
-
Wat ik zelf doe, en ik moet zeggen het geeft een subliem resultaat is het volgende; ik projecteer mijn dia's op een wit hardboard (geen projectiescherm). Vervolgens speel ik een beetje met licht, liefst zo donker mogelijk.
En dan ga ik gewoon foto's maken van de dia's, hiervoor zet ik mijn camera op een statief en probeer ik de lens zo goed mogelijk evenwijdig te krijgen (zowel horizontaal als verticaal) te krijgen met de lichtstraal van de lens.
En om eerlijk te zijn: het resultaat bevalt me echt, ...Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk berichtEn dan ga ik gewoon foto's maken van de dia's, hiervoor zet ik mijn camera op een statief en probeer ik de lens zo goed mogelijk evenwijdig te krijgen (zowel horizontaal als verticaal) te krijgen met de lichtstraal van de lens.
En om eerlijk te zijn: het resultaat bevalt me echt, ...Beauty need only be a whisper
Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST
Comment
-
Ik copieer al 40 jaar lang dia's op analoge manier met een Canon kleinbeeld toestel met 100 mm makro FD lens, en op Ektachrome copiefilm met een eigen gemaakt copieertoestel (zie foto).
Ik heb daarmee zeer goeie resultaten.
Het eigen gemaakte toestel is gemaakt ( 40 jaar geleden) in hout en en voldoet nog altijd uitstekend. Als verlichting gebruik ik een diaprojector, het licht word schuin naar omhoog weerkaatst op een witte karton zo door een opaalglas (ook melkglas genoemd) waarop de ingekaderde dia ligt; daarop staat een van binnen zwart gemaakte kartonnen buis, en daarop aansluitend de lens van het fotoapp. lens die ingesteld staat op diafragma 5,6.
De belichtingstijd is steeds rond 1/4 tot 1/2 sec naargelang de afstand dat de diaprojector staat, de gevoeligheid van de film is steeds 100 asa.
De bedoeling was dit later in metaal te maken maar het is er nooit van gekomen.
Of! mischien toch nu, want om dia's over te zetten op digitaal materiaal werk mijn houten toestelletje even goed.
Op dezelfde manier digitaliseer ik nu dias met mijn Nikon D 70s met 105 mm makrolens, vast ingesteld op diafr. 5,6 en 200 asa, de belichtingstijd werkt automatisch.
Mijn digitale beelden zijn goed bruikbaar op het scherm,voor drukwerk is er beeldmateriaal opgestuurd maar ik weet er nog niet of ze bruikbaar zullen zijn.
Ik plaats vanavond nog een proeffoto onder de naam Melanotaenia in Fotodiscussie.
Broken-wing
Comment
Comment