Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte en focus bij groepsfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherpte en focus bij groepsfoto's

met een compactje is het natuurlijk geen probleem maar met een reflex is het toch wat anders: zorgen dat het hele beeld in focus/en dus scherp is.

ik gebruik nu voor mijn foto's het middelste af-punt en dat geeft goede resultaten, wordt trouwens ook het meest aangeraden.

nu vraag ik mij af wat dit geeft bij bijvoorbeeld het nemen van een foto van een voetbalploeg: zal links en rechts de foto ook nog scherp zijn en niet enkel de middelste spelers ?

of kan ik misschien "landschap" of a-dep gebruiken om alles over de hele foto even scherp te krijgen ?

wat raden jullie aan in deze situaties ?
    Mijn website: http://www.michelpyck.be

Re: scherpte en focus bij groepsfoto's

Als alle personen op ongeveer dezelfde afstand staan als degene waar je op scherpstelt (en je gebruikt geen 1.8 bijvoorbeeld) dan zullen ze er normaal allemaal scherp opstaan... De DOF zal hier dus zijn werk doen...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

scherpstellen op de eerste rij mensen
      en diafragma f11 gebruiken (of f8) waardoor alles mooi scherp is.
      Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
      Fuji : Fuji X10

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SMcLean Bekijk bericht
        scherpstellen op de eerste rij mensen
        en diafragma f11 gebruiken (of f8) waardoor alles mooi scherp is.
        Eerste rij? Dat zal vaak niet de juiste oplossing te zijn hoor. Dat hangt er ondermeer van af hoeveel rijen er zijn. Je moet juist gebruik maken van het feit dat er zowel scherpte zal zijn voor als achter het scherpstelpunt...

Comment

mij hebben ze altijd gezegd dat er meer diepte is naar achter toe dan vooraan.
          als die eerste rij dan uit focus blijkt te zijn...
          Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
          Fuji : Fuji X10

Comment

Persoonlijk stel ik op de middenste rij scherp en dan f11 of f16. Heb je vier rijen, neem dan de tweede. Hangt uiteraard ook van het gebruikte objectief af. Met veel groothoek is alles wel scherp hoor.

Comment

alvast bedankt voor de vele suggesties en antwoorden.

zit nog met een vraagje mbt het centrale focuspunt => is dit de goeie manier of gebruik je beter de automatische selectie met 9 punten

er heeft ook nog niemand de a-dep aan- of afgeraden .... zou dit bruikbaar zijn ?
              Mijn website: http://www.michelpyck.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
                Persoonlijk stel ik op de middenste rij scherp en dan f11 of f16. Heb je vier rijen, neem dan de tweede. Hangt uiteraard ook van het gebruikte objectief af. Met veel groothoek is alles wel scherp hoor.
                Zo kan het volgens mij niet mislopen
                Als er echt te weinig licht is voor deze diafragmas zal het met F8 of F9 ook nog wel lukken. Gebruik je voor heel grote groepen (200man bv) een echte groothoeklens als de Tokina 12-24 dan maakt het diafragma idd niet veel meer uit, die geeft sowieso alles scherp. Alleen erken je niet veel personen meer op zo'n foto
                fotosite

Comment

Working...
                X