Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragmawaarden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• diafragmawaarden

Bij een digitale camera worden de waardan anders opgegeven dan bij een analoog toestel. Is daar ook eeen regel om de warde om te rekenen, zodat je een referentie hebt ? (zie omrekening van waarde van de lens)

Op de Powershot 2 staat als waarden : 2,7 - 3,5.

Weet iemand wat dat in "analoge taal" is ?
    Fuji x 100 f

Re: diafragmawaarden

Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
    Bij een digitale camera worden de waardan anders opgegeven dan bij een analoog toestel.
    Waarom denk je dat?

Comment

naar analogie met de waarde van de lens.

Verder weet ik het niet, daarom de vraag
      Fuji x 100 f

Comment

Betekent dat niet dat je in de groothoekzijde van je lens f2.7 kunt gebruiken dat gaandeweg naar de telezijde afneemt naar f3.5 ?

Dus zal je bij full zoom bij gelijke lichtomstandigheden een iets grotere sluitertijd (ik bedoel dus, iets langer sluiter "open" laten staan) moeten nemen, wat je parten zal spelen bij sommige actieshots...

Comment

naar analogie met de waarde van de lens.

Verder weet ik het niet, daarom de vraag
          "Bij een digitale camera worden de waardan anders opgegeven dan bij een analoog toestel." Dat is geen vraag, dat is een stelling.

Nee, er is geen verschil in diafragma tussen digitaal en analoog. 3.5 is 3.5 op beide systemen.

Comment

bedankt voor de reacties. Zal te maken hebben met het diafragma van groothoek - tele
            Fuji x 100 f

Comment

ik denk dat je verward met brandpuntsafstand die analoog een andere beeldhoek heeft dan op digitaal.

maar diafragma is de maat van de opening van je lens.

dit wordt in een verhouding uitgedrukt en bij eenzelfde hoeveelheid licht, sluitertijd en gevoeligheid, zal elk toestel, analoog kleinbeeld, grootbeeld, digitaal cropfactor of fullframe hetzelfde diafragma getal nodig hebben.

maar de opening van bv."f 2,8" zal op een grootbeeldcamera fysiekeen grotere opening zijn dan op een supercompactje. Maar het getal komt op elke camera overeen. De belichting blijft dus dezelfde.

Comment

Zal te maken hebben met het diafragma van groothoek - tele
                Wat bedoel je daarmee?

Comment

'k Denk dat z'n vraag eerder zoiets als dit is: als ik op m'n powershot 'n diafragma 2.7 heb, met hoeveel komt dit overeen op APS-C (of 35mm).
                  En zeg nu niet 2.7 hee, want dat zal niet kloppen tov de DOF.
                  Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                  MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                    'k Denk dat z'n vraag eerder zoiets als dit is: als ik op m'n powershot 'n diafragma 2.7 heb, met hoeveel komt dit overeen op APS-C (of 35mm).
                    En zeg nu niet 2.7 hee, want dat zal niet kloppen tov de DOF.
                    Toch wel. De DOF zal anders zijn maar het diafragma is wel degelijk 2.7.

In z'n eerste post heeft de TS het trouwens niet over crop versus full-frame maar over digitaal versus analoog, hoewel ik het ermee eens ben dat de opmerking over het "omrekenen van lezen" doet vermoeden dat hier een en ander door elkaar gehaald wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Toch wel. De DOF zal anders zijn maar het diafragma is wel degelijk 2.7.

In z'n eerste post heeft de TS het trouwens niet over crop versus full-frame maar over digitaal versus analoog, hoewel ik het ermee eens ben dat de opmerking over het "omrekenen van lezen" doet vermoeden dat hier een en ander door elkaar gehaald wordt.
                      hoe kan de DOF in vredesnaam anders zijn als de diafragma-opening even groot is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ParadoX Bekijk bericht
                        Neem eens een foto met een 50 mm op vb. 4.0 en dezelfde foto met een 200 mm op 4.0... Dan zul je wel zien dat daar al verschil op zit...

DOF wordt niet alleen bepaald door het diafragma. Oa. ook door brandpunt, grootte van het beeldoppervlak, afstand tot onderwerp,...
                        Canon 10D, glass, flashes & extra's
                        Fuji S602Z & extra's
                        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

DOF is afhankelijk van meer dan de diafragmaopening.

-Diafragmaopening
                          -Brandpuntafstand
                          -Afstand tot object

Zijn allemaal factoren die een invloed hebben op de DOF.

Edit: cooma was me blijkbaar voor
                          Last edited by zunoel; 24 februari 2007, 12:15.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

De uitleg is hier inmiddels al gegeven maar ik wilde nog wel even op je terminologie reageren: gelijk diafragma (f-waarde) is iets heel anders dan gelijke diafragmaopening (in vierkante cm).

Comment

Working...
                            X