Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe krijg ik een pikzwarte achtergrond??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe krijg ik een pikzwarte achtergrond??

Ik ben aan het experimenteren om een mooi portret te maken. Ik heb een zwart doek als achtergrond en gebruik een gloeilamp om plaatselijk te belichten. Ik krijg lange sluitertijden omdat er relatief weinig licht is. Hierdoor wordt de achtergrond niet pikzwart. Je ziet de vouwen van het doek.

Hoe kan ik dit het beste doen (zonder photoshop in eerste instantie) ?

thanks.

Re: Hoe krijg ik een pikzwarte achtergrond??

Uw model en licht verder van de achtergrond zetten zodat er minder licht op de achtergrodn zal vallen
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Flitsen met een laaaannngee sluitertijd !
      ** [EDIT; Een zééér korte sluitertijd gebruiken.... sorry, kwas te rap.... al die posts hier....]
      Last edited by de.lesse.be; 20 februari 2007, 16:00.
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
        Ik dacht nu toch dat het met een heel korte moest zijn...

Comment

Dat kan ik niet volgen. Met een lange sluitertijd verkrijg je toch het omgekeerde effect.
          Voor mijn gevoel meting op het gezicht en inderdaad niets van verlichting op de achtergrond.

Hier een klein voorbeeldje : http://www.pbase.com/alex28/image/74580657

alex
          Website : www.alextimmermans.com
          Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
          Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

De beste methode is natuurlijkte zorgen dat het licht waarmee je het onderwerp belciht niet op de achtergrond valt.
            dat kan je op verschillende manier bereiken:
            1. zorg dat er veel afstand is tussen onderewerp en achtergrond (bedenk daarbij ook dat de intensiteit van het licht evenredig met het kwadraat van de afstand afneemt)
            2. afschermen door bijvoorbeeld een zwarte plaat/doek tussen lamp en achtergrond te houden, waardoor licht wel op onderwerp niet op achtergrond valt.
            3. Een sterk gericht bundel gebruikn die wel op onderwerp valt en niet op achtergrond (bijvoorbeeld een snoot wanneer je studio flitsers gebruikt)

Simpelweg varieren met sluitertijd en diafragma zorgt er uitsluitend voor dat je onderwerp wel of niet goed belicht wordt, maar zorgt er niet voor dat er geen licht op je achtergrond terecht komt en dat wil je.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Larah&Bo Bekijk bericht
              Ik dacht nu toch dat het met een heel korte moest zijn...
              Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland Bekijk bericht
              Dat kan ik niet volgen. Met een lange sluitertijd verkrijg je toch het omgekeerde effect.
              Voor mijn gevoel meting op het gezicht en inderdaad niets van verlichting op de achtergrond.

Hier een klein voorbeeldje : http://www.pbase.com/alex28/image/74580657

alex
              de griep is hier op komst... daarmee...
              -=- Light is the key...

Comment

de griep is hier op komst... daarmee...
                Daar heb je dan vaker last van?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Daar heb je dan vaker last van?
                  Offtopic;
                  -=- Light is the key...

Comment

Offtopic;
                    Nee hoor...

Edit: Toch wel, ik weet het nu weer: het aantal bits van RAW.
                    Last edited by Leonidas; 20 februari 2007, 19:49.

Comment

Hoi, Soms zie ik hier foto's van bvb bloemen of productfoto's op sites (bvb letsgodigital.nl) met een pikzwarte of helderwitte achtergrond. Hoe maakt men zulke achtergronden?

Gegroet,
                      Tom

Comment

'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

hoe ik het enkele weken geleden heb gedaan is gewoon het raam opengezet ... (als het nacht is) en dan je model op de vensterbank laten zitten. Dit kan natuurlijk (bijna) alleen maar als je alleen het hoofd of hoofd en romp wil hebben. Maar je hebt wel een perfect zwarte achtergrond ( als er geen lantaarnpaal achter je raam staat ).

mvg David
                          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

In de studio gebruik ik meestal een sluitertijd van 1/250 . Dus als ik het goed begrijp ga ik best naar een kortere sluitertijd. Hoe ver kan ik hierin gaan?

...en hoe zit het met de verhouding sluitertijd - intensiteit van licht op achtergrond?

Grt,
                            JanMetDePet
                            Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                              In de studio gebruik ik meestal een sluitertijd van 1/250 . Dus als ik het goed begrijp ga ik best naar een kortere sluitertijd. Hoe ver kan ik hierin gaan?

...en hoe zit het met de verhouding sluitertijd - intensiteit van licht op achtergrond?

Grt,
                              JanMetDePet
                              '

voor mij valt deze opmerking en vraag nogal uit de lucht, begrijp hem niet goed en kan geen duidelijk antwoord geven.

Maar in het algemeen denk ik niet dat er veel voor te zeggen is om in de studio een zo kort mogelijk sluitertijd te gebruiken. Sterker nog er van uitgaande dat in de studio veel mensen flitsers gebruiken, dan zou 1/250 als wel eens te kort kunnen zijn voor een goed flitssynchronisatie, nog korter nog veel meer.
                              Gebruik je geen flitsers, dan moet je of erg veel bestaand licht hebben, of erg hoge iso waarden gebruiken of erg lichtsterke objektieven hebben om met 1/250ste nog uit te komen.

Dus toch een antwoord: Ik weet niet wie je het vertelt heeft maar vergeet een zo kort mogelijk sluitertijd in de studio als daarmee bedoelt korter dan 1/250ste.

Comment

Working...
                              X