Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compositie - De diagonaalmethode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Compositie - De diagonaalmethode

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
    En zo kan ik eindeloos doorgaan. Het gaat erom wat JIJ als fotograaf ZIET, en hoe sterk je dat, op welke manier dan ook, in beeld krijgt. En dan ga je NADENKEN in plaats van je met regeltjes bezig te houden, waardoor je wellicht menigmaal een goeie foto mist, omdat je niet rondgekeken hebt. Echt expressief fotograferen is serieus vermoeiend! Constant regeltjes toepassen waarschijnlijk ook.

Produktfotografie is weer iets anders, en modellenfotografie ook, uiteraard. Alhoewel...
    Het gaat uiteraard om het KIJKEN en dat is iets dat je hebt (des te beter) of al doende leert door er bewust op te letten tot het een automatisme is.
    De foto die je hier eerder poste is inderdaad niet volgens de regel van derden of de diagonaal methode opgebouwd. Maar er zitten wel andere compositieregels in nl het gebruik van lijnen die in het beeld leiden, door het werken met veel en hard contrast juist dat laten zien wat je wil (uitsluiting) en een evenwicht tussen licht en donker op de juiste plaats.
    Om maar even aan te tonen dat je niet moet zeggen dat je de regels aan je laars lapt want je gebruikt hier 3 compositie regels.
    Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
      Het gaat uiteraard om het KIJKEN en dat is iets dat je hebt (des te beter) of al doende leert door er bewust op te letten tot het een automatisme is.
      De foto die je hier eerder poste is inderdaad niet volgens de regel van derden of de diagonaal methode opgebouwd. Maar er zitten wel andere compositieregels in nl het gebruik van lijnen die in het beeld leiden, door het werken met veel en hard contrast juist dat laten zien wat je wil (uitsluiting) en een evenwicht tussen licht en donker op de juiste plaats.
      Om maar even aan te tonen dat je niet moet zeggen dat je de regels aan je laars lapt want je gebruikt hier 3 compositie regels.
      Dat is het hem net: ik gebruik ze niet. Het is me niet eens opgevallen tot je het hier postte. De enige "regel" die ik wel altijd in mijn achterhoofd houd, alhoewel dat onderhand ook een automatisme is, is dat als ik een foto maak met een brede hoek, dat ik dan behalve een interessant onderwerp (evident uiteraard) en een achtergrond die erbij past, ook een interessante voorgrond moet hebben. Bij normale brandpunten met grote scherptediepte, probeer ik een 'gelaagde' achtergrond te hebben, bijvoorbeeld met een herhaalde structuur, of een neutrale, egale achtergrond, en bij tele met kleine scherptediepte moet de bokeh vloeiend zijn, dus geen vage hoofden erin bijvoorbeeld. Als ik mensen fotografeer zet ik ze ook niet in 't midden, da's ook een regel die wel werkt, maar voor de rest let ik totaal nergens op. Zijn de foto's die de lijnen en dergelijke niet volgen misschien degenen die ik niet mooi vind en weggooi? Misschien, wie zal het zeggen.

Wat ik alleen maar duidelijk wilde maken, is dat je beter minder met regeltjes en meer met foto's maken bezig bent. Op termijn ontwikkkel je dan wel je eigen regels, die al dan niet overeenkomen met de regels die je in de boeken kan vinden. Ik heb nooit een cursus gevolgd en zou geen tien regels kunnen opschrijven, maar ik weet wél wat ik een mooie foto vind en wat voor mij werkt. Velen zeggen dat ik 'het' heb. Wel, ik denk dat dat 'het' gewoon ongebreidelde passie is, misschien gepaard met wat natuurlijke aanleg om een goeie compositie te zien, maar dat durf ik niet voor waarheid te verkondigen.
      ______
      www.vue.photo

Comment

Een korte reaktie op dit alles,en zeker de moeite waard om deze disc.door te lezen.
        Ik denk ook dat het vaak een gevoel is van...Maar het blijft een hulpmiddel.Ik denk ook dat dit in de geschiedenis op papier gezet is om van te leren,en voor de schrijver of kunstenmaker een mooi middel om het duidelijk te maken hoe hij/zij dat voelt.
        Als ik van sommige fotokunstenaars hun werk bekijk en de opleiding die je daarvoor gehad moet hebben denk ik wel eens,zouden zij het dan weten of niet???
        zie deze link.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ruudt Bekijk bericht
          Een korte reaktie op dit alles,en zeker de moeite waard om deze disc.door te lezen.
          Ik denk ook dat het vaak een gevoel is van...Maar het blijft een hulpmiddel.Ik denk ook dat dit in de geschiedenis op papier gezet is om van te leren,en voor de schrijver of kunstenmaker een mooi middel om het duidelijk te maken hoe hij/zij dat voelt.
          Als ik van sommige fotokunstenaars hun werk bekijk en de opleiding die je daarvoor gehad moet hebben denk ik wel eens,zouden zij het dan weten of niet???
          zie deze link.
          http://www.gerhardhofland.com/artist...php?artistid=1
          de link is niet te geloven hè, heb je gelezen, hoeveel musea zijn werk in de collectie hebben, onbegrijpelijk, hier op BD of welke andere fotosite zou dit afgebrand worden, maar ja tis nu kunst denk ik.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ruudt Bekijk bericht
            zie deze link.
            http://www.gerhardhofland.com/artist...php?artistid=1
            Wat een absolute kloterij vind ik dat!
            Weet je, het gaat er niet echt om hoe goed je bent, maar wel welke mensen je kent. Als Jan Hoet mijn persoonlijke goeie vriend zou zijn, weet ik zeker dat ik een hoop kansen zou krijgen om mijn foto's tentoon te stellen en te verkopen. En mijn foto's zijn beter dan die van die pipo hierboven. En 'my love' is ook mooier (zie 'My love with melon').
            ______
            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
              Wat een absolute kloterij vind ik dat!
              Weet je, het gaat er niet echt om hoe goed je bent, maar wel welke mensen je kent. Als Jan Hoet mijn persoonlijke goeie vriend zou zijn, weet ik zeker dat ik een hoop kansen zou krijgen om mijn foto's tentoon te stellen en te verkopen. En mijn foto's zijn beter dan die van die pipo hierboven. En 'my love' is ook mooier (zie 'My love with melon').
              Welkom in de hypocrisie van de kunstwereld..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ErrEs Bekijk bericht
                Welkom in de hypocrisie van de kunstwereld..
                Niet alleen de kunstwereld. Dat geldt letterlijk voor alles waar je iets mee wil bereiken.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Mijn stelregel over compositieregels is de volgende:
                  - een gelegenheidsfotograaf weet niet dat er regels zijn, volgt ze dan ook niet en maakt zelden goede foto's
                  - een amateurfotograaf weet dat er compositieregels zijn en probeert ze ook te volgen met vaak goede foto's tot gevolg
                  - een professionele fotograaf kent de compositieregels ook, past ze vaak toe maar vooral: weet ook wanneer hij ze niet moet volgen...
                  Auteur van handboeken over digitale fotografie.

website: dfonline.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jstaels Bekijk bericht
                    - een gelegenheidsfotograaf weet niet dat er regels zijn, volgt ze dan ook niet en maakt zelden goede foto's
                    - een amateurfotograaf weet dat er compositieregels zijn en probeert ze ook te volgen met vaak goede foto's tot gevolg
                    - een professionele fotograaf kent de compositieregels ook, past ze vaak toe maar vooral: weet ook wanneer hij ze niet moet volgen...
                    ja ben ik wel content mee.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jstaels Bekijk bericht

"Een professioneel fotograaf" betekend alleen dat hij van fotografie zijn beroep gemaakt heeft......bij het kennen van de regels onderscheid hij zich niet van de betere amateur. Ik ken een paar beroepsfotografen(die werken in een fotozaak) die enkel pasfoto's maken .... en het afdrukken ervan. Buiten het wijzigen van de stoelhoogte waarop de geportreteerde zit....kennen ze weinig. Maar hun beroep is fotograaf. Als ik hier op BD naar de foto's kijk die sommige amateurs bij mensen en modellen plaatsen dan denk ik dat er nog heel wat professionelen kunnen bijleren....maar ook vice versa natuurlijk.

Geef 10 verschillende mensen die nog nooit een camera in de hand hebben gehad of nog nooit van compositieregels gehoord hebben de kans om hetzelfde onderwerp te fotograferen.Laat ze vrij beslissen hoe ze hun verdeling willen maken. De kans is erg groot dat het resultaat van een paar foto's voldoet aan de één of andere regel en dat de compositie goed zit.....ook al hadden ze geen weet van de regeltjes. Fotografie heeft net zoals muziek of kunst te maken met de aanleg, gevoel en manier van denken van de persoon. Regeltjes kunnen soms helpen....maar de bepaling of een foto goed of slecht is zal er niet echt van regeltjes afhangen.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Fotografie heeft net zoals muziek of kunst te maken met de aanleg, gevoel en manier van denken van de persoon. Regeltjes kunnen soms helpen....maar de bepaling of een foto goed of slecht is zal er niet echt van regeltjes afhangen.
                        Extremen in standpunten zijn nooit goed.
                        Vergelijken met muziek bv! Wanneer je geen notenleer kent, geen basiskennis en geen doorgedreven muziekacademie hebt gevolgd en geen 'meester' gehad die je op weg helpt (met zeeeeer veeeel regels) geraak je zelfs niet als violist in een klassiek orkest.
                        Er zijn natuurlijk natuurtalenten zoals bv Manitas de Plata die een virtuoos gitaarspeler is, maar dat zijn er dan weel één op de honderduizenden.

Inzicht in regels, het kritisch bekijken, er zijn eigen ding mee doen. OK.
                        Maar het is toch niet voor niks dat men naar 'wetenschappelijke systemen' zoekt om trachten te verklaren waarom iets meer of minder aanspreekt.
                        André Langenus (EFIAP)

Comment

Pff die diagonaalmethode vind ik helemaal vergezocht...die hele pagina leest net zoals een vergezochte conspiracy theory... a la da vinci code.

Kijk al gebruik je zeker in't begin niet de gouden regels van de compositie, door ervaring begin je ze dan wel te gebruiken AL HEB JE DER NOG NOOIT VAN GEHOORD. Mijn recente fotos, ijn qua compositie een stuk verbeterd ten opzichte van pakweg 1.5 jaar geleden toen ik net begon met fotografie. En ik heb mezelf dan nooit echt verdiept in de regel van 3, maar ik begon het blijkbaar automatisch te gebruiken...

Al doende leert men en bij fotografie is dit zeker van toepassing.
                          Canon 5D MKII - 24-105L - 17-40L - 580EXII - Canon 450D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Morgales Bekijk bericht
                            En ik heb mezelf dan nooit echt verdiept in de regel van 3, maar ik begon het blijkbaar automatisch te gebruiken...
                            Dan beveel jij dus de onbewuste diagonaalmethode aan, als ik het goed begrijp. En dus toch niet ver gezocht......
                            Ik kan mij er iets bij voorstellen: een archetype van de fotografie.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                              Dan beveel jij dus de onbewuste diagonaalmethode aan, als ik het goed begrijp. En dus toch niet ver gezocht......
                              Ik kan mij er iets bij voorstellen: een archetype van de fotografie.

Karel
                              Ik beveel helemaal niets aan, ik vind die theory derachter gewoon vergezocht, iedere fotograaf met ervaring werkt met lijnen, of die nu diagonaal of verticaal of bermuda driehoek staan, weet ik veel.
                              Canon 5D MKII - 24-105L - 17-40L - 580EXII - Canon 450D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                                "Een professioneel fotograaf" betekend alleen dat hij van fotografie zijn beroep gemaakt heeft......bij het kennen van de regels onderscheid hij zich niet van de betere amateur. Ik ken een paar beroepsfotografen(die werken in een fotozaak) die enkel pasfoto's maken .... en het afdrukken ervan. Buiten het wijzigen van de stoelhoogte waarop de geportreteerde zit....kennen ze weinig. Maar hun beroep is fotograaf. Als ik hier op BD naar de foto's kijk die sommige amateurs bij mensen en modellen plaatsen dan denk ik dat er nog heel wat professionelen kunnen bijleren....maar ook vice versa natuurlijk.

Geef 10 verschillende mensen die nog nooit een camera in de hand hebben gehad of nog nooit van compositieregels gehoord hebben de kans om hetzelfde onderwerp te fotograferen.Laat ze vrij beslissen hoe ze hun verdeling willen maken. De kans is erg groot dat het resultaat van een paar foto's voldoet aan de één of andere regel en dat de compositie goed zit.....ook al hadden ze geen weet van de regeltjes. Fotografie heeft net zoals muziek of kunst te maken met de aanleg, gevoel en manier van denken van de persoon. Regeltjes kunnen soms helpen....maar de bepaling of een foto goed of slecht is zal er niet echt van regeltjes afhangen.
                                Hier ben ik het helemaal en totaal mee eens. Dit is wat ik bedoelde.
                                ______
                                www.vue.photo

Comment

Working...
                                X