Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compositie - De diagonaalmethode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Compositie - De diagonaalmethode

Kan ik die diagonaal lijnen dan wel raster ook in mijn zoeker krijgen ?? gebruik een 400D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doemoezi Bekijk bericht
      Dus een beetje respect voor ieders mening.
      Daarom zeg ik ook 'ik vind' in plaats van het als een voldongen feit te presenteren. Ik ga ervan uit dat je als geoefend fotograaf die regels vanzelf toepast, omdat ze nu eenmaal je foto beter maken.
      ______
      www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartusKN Bekijk bericht
        Kan ik die diagonaal lijnen dan wel raster ook in mijn zoeker krijgen ?? gebruik een 400D
        Ja en nee.

Ja, door een ander matglas te plaatsen waar deze lijnen op staan.

Nee, niet via een menu optie.

Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
          Ja en nee.

Ja, door een ander matglas te plaatsen waar deze lijnen op staan.

Nee, niet via een menu optie.

Greetz rich
          Ik zou ook aanraden om je composities zelf te leren maken, zonder behulp van puntjes en lijntjes. Naar je eigen smaak en naar wat je zelf mooi vindt. Je kan dan wel volgens die hulpmiddeltjes je beeld samenstellen, maar dat garandeert geen goeie foto. Je eigen ogen en beoordelingsvermogen zijn daar veel beter voor. Allé, da's weer mijn eigen onbelangrijke mening hé.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
            Ik zou ook aanraden om je composities zelf te leren maken, zonder behulp van puntjes en lijntjes. Naar je eigen smaak en naar wat je zelf mooi vindt. Je kan dan wel volgens die hulpmiddeltjes je beeld samenstellen, maar dat garandeert geen goeie foto. Je eigen ogen en beoordelingsvermogen zijn daar veel beter voor. Allé, da's weer mijn eigen onbelangrijke mening hé.

Volledig mee eens.

Alhoewel het voor sommige mensen toch wel handig is om eerst de ongeschreven regeltjes proberen toe te passen en er nadien vanaf te wijken en je eigen draai te geven.

Greetz rich
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Alles hangt hier af uit welk "milieu" je komt. Ik heb 6 jaar klassieke en toegepaste (grafische) kunst gestudeerd (geen fotografie) en had me de gulden snede helemaal eigen gemaakt.
              Toen ik terug met fotografie begon werd ik op alle fronten met de grond gelijk gemaakt omdat ik de "regel van derden" niet gebruikte.
              Fotografie is op korte tijd enorm snel geëvolueerd terwijl klassieke kunsten stammen uit een tijd van strikte regels en wetten.
              Ik vind het hier dus een beetje appelen met peren vergelijken omdat je van een hele andere beeldopbouw uitgaat bij fotografie dan bij pakweg etsen of houtsnedes.
              Leuk om te weten voor sommige fotografen maar meer ook niet.
              Als de auteur vind dat Adobe "zijn" methode kopieert moet hij dringend eens op bijscholing kunstgeschiedenis gaan, die staat namelijk bol van "zijn" methode.
              Volgens mij heeft hij hier het warm water (her)uitgevonden. De wereld zit vol van zulke mensen, alles om maar te verkopen.
              Maja, da's mijn mening maar...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                @rupselkopke: Jij mag dit gezever noemen dat is je voltste recht.

Natuurlijk is dit maar een van de regels om tot een betere beeldopbouw te komen. Er zijn er nog meer... lijnen, samenvallen, uitsluiten, isoleren, éénvoud, evenwicht. En dat alles om de ogen van de kijker in het beeld te leiden naar het belangrijkste punt en dan de aandacht zo lang mogelijk in vast te houden.
                En natuurlijk zijn er deze vuistregeltjes om er mee te breken en iets nieuws te proberen.
                Ik heb helemaal niks tegen beginnende fotografen die deze regels en technieken in hun compositie willen gebruiken om iets te leren(of net om iets af te leren)........maar ge gaat mij niet wijsmaken dat iemand die reeds een tijdje meegaat nog bewust zijn foto's maakt aan de hand van verschillende compositielijnen. Ik durf wedden dat de meeste beginnelingen en gevorderden op hun pc tientallen foto's staan hebben waar je deze diagonaallijnen en gulden snede makkelijk kunt in terugvinden..... of deze foto's dan pareltjes van compositie zijn dat is nog heel wat anders natuurlijk.
                Met deze (zogezegde)nieuwe diagonaal methode is de kans dat er net iets op die lijn valt natuurlijk weer groter......en moesten er nu geen punten zijn dewelke met de diagonaal lijnen vallen dan zal er wel een punt(of meerdere) net op de gulden snede vallen. Als er nu morgen nog iemand met een ander lijnen methode komt is er wel voor elke foto minstens één gebruikte methode goed. Je leert volgens mij veel meer door veel naar foto's te kijken en door te kijken kan je uit deze foto's halen wat je er goed of minder goed aan vind. Na een tijdje weet je precies wat werkt en wat niet.......en dit zonder gelijk welke methode te gebruiken. Er zullen mensen zijn die dat na een tijdje onbewust goed doen....en er zullen mensen zijn die na alle lektuur te lezen over compositie en na het toepassen van allerlei methodes na vele jaren nog steeds niks deftig uit hun camera kunnen halen......en dat is met veel dingen exact hetzelfde.

Als morgen Jan Hoet begint te zeveren over ne pot met mosselen in de aard van 'Dat is kunst..blabla....het punt in de ruimte bla bla bla.....de essentie bla bla bla' dan gaan heel wat mensen hem geloven omdat hij een exentriekeling is , die directeur van het smak geweest is. Als er een ander onbekent persoon hetzelfde over die mosselpot zegt gaat men hem vierkant uitlachen.
                Iedereen kan een nieuwe lijnen-methode vinden op dezelfde manier dat de fotograaf hierboven bij de start vd topic op zijn site gedaan heeft........ge kopieerd een paar(lang gekende) regeltjes en methodes....ge giet ze in een Engels sausje.....en ge zegt van uw eigen werk dat het "ART" is en ge sterkt uw verhaal over het uitvinden van de diagonaal methode een beetje aan door te zeggen dat Adobe het gepikt heeft. Succes verzekerd.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 8 april 2008, 17:20.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Ik heb helemaal niks tegen beginnende fotografen die deze regels en technieken in hun compositie willen gebruiken om iets te leren(of net om iets af te leren)........maar ge gaat mij niet wijsmaken dat iemand die reeds een tijdje meegaat nog bewust zijn foto's maakt aan de hand van verschillende compositielijnen. Ik durf wedden dat de meeste beginnelingen en gevorderden op hun pc tientallen foto's staan hebben waar je deze diagonaallijnen en gulden snede makkelijk kunt in terugvinden..... of deze foto's dan pareltjes van compositie zijn dat is nog heel wat anders natuurlijk.
                  Met deze (zogezegde)nieuwe diagonaal methode is de kans dat er net iets op die lijn valt natuurlijk weer groter......en moesten er nu geen punten zijn dewelke met de diagonaal lijnen vallen dan zal er wel een punt(of meerdere) net op de gulden snede vallen. Als er nu morgen nog iemand met een ander lijnen methode komt is er wel voor elke foto minstens één gebruikte methode goed. Je leert volgens mij veel meer door veel naar foto's te kijken en door te kijken kan je uit deze foto's halen wat je er goed of minder goed aan vind. Na een tijdje weet je precies wat werkt en wat niet.......en dit zonder gelijk welke methode te gebruiken. Er zullen mensen zijn die dat na een tijdje onbewust goed doen....en er zullen mensen zijn die na alle lektuur te lezen over compositie en na het toepassen van allerlei methodes na vele jaren nog steeds niks deftig uit hun camera kunnen halen......en dat is met veel dingen exact hetzelfde.

Als morgen Jan Hoet begint te zeveren over ne pot met mosselen in de aard van 'Dat is kunst..blabla....het punt in de ruimte bla bla bla.....de essentie bla bla bla' dan gaan heel wat mensen hem geloven omdat hij een exentriekeling is , die directeur van het smak geweest is. Als er een ander onbekent persoon hetzelfde over die mosselpot zegt gaat men hem vierkant uitlachen.
                  Iedereen kan een nieuwe lijnen-methode vinden op dezelfde manier dat de fotograaf hierboven bij de start vd topic op zijn site gedaan heeft........ge kopieerd een paar(lang gekende) regeltjes en methodes....ge giet ze in een Engels sausje.....en ge zegt van uw eigen werk dat het "ART" is en ge sterkt uw verhaal over het uitvinden van de diagonaal methode een beetje aan door te zeggen dat Adobe het gepikt heeft. Succes verzekerd.
                  Helemaal waar. Ik meet de kwaliteit van mijn foto's af aan de reacties die ik er op krijg, en op wat ik ervan verkoop. En dan bedoel ik niet pixelkwaliteit hé. Die gulden snede vind je trouwens ook terug bij het croppen in Lightroom, en ik vind dat die lijnen meer in de weg zitten dan iets anders. Ik zie vaak dat ik die punten totaal niet gebruik. Er zit geen lijn in in wanneer er wel iets op die punten ligt en wanneer niet, dus ik ga lekker verder op mijn gevoel af, dat werkt nog altijd het beste. Een goeie foto hang van zo ongelofelijk veel dingen af, en naar mijn mening is de grootste bepalende factor de kijker... Ik heb zo eens een experiment gedaan op Pbase, en een gallerij met allemaal foto's gemaakt die ik persoonlijk in de digitale vuilnisbak zou gooien. Je wil niet weten hoeveel mensen die foto's prachtig vonden. en foto's die ik dan zelf erg goed vind, worden niet bekeken.
                  Je eigen ding doen en je weg (blijven) zoeken en evolueren naar een stijl die je ligt is volgens mij het allerbelangrijkste. En als dat in de smaak valt bij anderen is dat een leuke erkenning. En geloof me: als je er je ziel in legt, krijg je die erkenning ook. Zonder regeltjes of wat dan ook. Maak je eigen regels, is mijn devies. Think out of the box!
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Hierzie! Deze gaat iedereen hier slecht vinden. Ik niet!
                    Je ziet toch in dat je belangrijkste krachtlijnen volgens de diagonaalmethode lopen?

Comment

Wanneer ga je dan in godsnaam nog de tijd hebben om je foto te maken?
                      Ik vind die regels vreselijk overroepen. Je zal zien (als je enig gevoel voor fotografie hebt uiteraard), dat je al die regels spontaan gebruikt. Om een eenvoudige te nemen: 1/3 land, 2/3 lucht. Of net omgekeerd. Dat kijkt leuker dan half om half, maar om dat nu allemaal in regeltjes te stoppen... als iedereen almaar regeltjes volgt, evolueert er niks meer en krijg je altijd maar dezelfde saaie foto's.

Dus mijn advies: vergeet de regels, werk op je gevoel, en als je gevoel zegt dat er veel dichtgelopen zwart of veel overbelicht wit in je foto moet, dan moet je dat doen!
                      Expressieve foto's vereisen ongerijmdheid, menselijke waarden, tegenstellingen, abstractie! En of er dan een plekje al dan niet uitgebrand is, of er is godbeter een beetje zwart te zien: so what! Als er mensen naar kijken en als mensen aangesproken worden door het beeld, kijkt geen kat naar eventuele stijlfoutjes (wat een vies woord trouwens)

Hierzie! Deze gaat iedereen hier slecht vinden. Ik niet!

deze opname heeft niets met goed of slecht te maken, maar meer of je van deze stiel houd.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Overigens kende ik die 'methode' al wel langer en vind ik die zeker niet uit de lucht gegrepen. Ik vind niet dat iedereen diagonalen in zijn matglas moet krassen, maar als je goede foto's analyseert zul je zien dat krachtlijnen inderdaad vaak op die diagonale liggen. Kijk maar eens naar de foto's in de HOF van deze week. Zeker 6 liggen mooi op de diagonaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                          Je ziet toch in dat je belangrijkste krachtlijnen volgens de diagonaalmethode lopen?
                          Duid die krachtlijnen dan eens aan Stijnl......zo weet iedereen naar wat hij juist moet zoeken.

De foto van Simplephotography is zeker niet slecht...alleen vind ik er direkt geen gulden snede of diagonaalmethode in terug , en het is volgens mij ook helemaal geen noodzaak dat ik ze zie. Maar ik wil wel weten waar jij die lijnen ziet.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            deze opname heeft niets met goed of slecht te maken, maar meer of je van deze stiel houd.
                            grt,bouk.
                            Nou, daar ben ik het niet mee eens. Of eigenlijk wel, je hebt gelijk, maar op BD wordt er vaak niet naar de inhoud van de foto gekeken, wel naar dichgelopen zwart, overbelicht wit en eventuele onscherpte. In deze foto kan je alleen naar de inhoud kijken, en naar niks anders, want er IS niks anders. Daarom vermoedde ik (en ik heb nog geen tegenbeweringen gekregen), dat deze foto hier als dikke knudde bevonden zou worden.
                            Nu is het zo dat een expressieve foto een paar dingen nodig heeft, zoals daar zijn: tegenstelling, ongerijmdheid en menselijke waarden. Abstractie is een mogelijk, maar niet noodzakelijk element. Wat ik echter ondervonden heb, is dat hoe meer abstractie er aanwezig is, hoe minder ongerijmdheid je nodig hebt.
                            Wat heb ik hier in deze foto: tegenstelling (z/w, naar boven/beneden, recht/schuin), geen ongerijmdheid, wel een menselijke waarde, ingegeven door de titel van de foto (to heaven and back), en verder héél veel abstractie. In principe vind ik de foto niet zo erg geslaagd, omdat ik een titel nodig heb om hem betekenis te geven, waarmee ik de kijker ga conditioneren, en da's eigenlijk niet goed, vind ik, maar mijn punt is: er is meer dat een foto goed maakt dan de gulden snede, perfecte kleuren, een rechte horizon en geen dichtgelopen zwart en overbelicht wit.... in dit soort fotografie dan.
                            Waarmee ik ook niet wil beweren dat deze foto goed is, dat maakt ieder voor zichzelf maar uit.

Waar ik verder nog naartoe wou: denkt iemand eigenlijk nog na over het feit of zijn foto's betekenis moeten hebben of niet? Of ben je enkel maar bezig om een technisch perfecte verzameling pixels te produceren?
                            Ik werp niemand een steen of zo, maar ik wilde dit gewoon effe ter overpeinzing aanbieden. Ik ben benieuwd of er veel zijn die bereid zijn om een inhoudelijk debat bij een foto aan te gaan. Want kunst heeft toch nood aan inhoud, niet?
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Duid die krachtlijnen dan eens aan Stijnl......zo weet iedereen naar wat hij juist moet zoeken.

De foto van Simplephotography is zeker niet slecht...alleen vind ik er direkt geen gulden snede of diagonaalmethode in terug , en het is volgens mij ook helemaal geen noodzaak dat ik ze zie. Maar ik wil wel weten waar jij die lijnen ziet.
                              Dat jij dat niet weet zeg... een schande!
                              Nou, als ik het goed heb, moet je de foto vertikaal in drie verdelen en horizontaal ook, zodat je negen vakken hebt. De kruispunten van die vakken zijn de punten waar het oog op valt.
                              Vooral als je op ieder kruispunt een grote geel fluorescerende bol zet
                              ______
                              www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                                Overigens kende ik die 'methode' al wel langer en vind ik die zeker niet uit de lucht gegrepen. Ik vind niet dat iedereen diagonalen in zijn matglas moet krassen, maar als je goede foto's analyseert zul je zien dat krachtlijnen inderdaad vaak op die diagonale liggen. Kijk maar eens naar de foto's in de HOF van deze week. Zeker 6 liggen mooi op de diagonaal.
                                Ja, en volgende week liggen er zes niet op en vier wel, en zo is 't weer 50-50. Zoals de statistiek dat x% van alle baby's die op hun buik slapen sterven aan wiegendood, tot uitkwam dat dat eigenlijk dezelfde x% was van alle baby's. It doesn't prove a thing. Er zijn zoveel dingen die een foto potentieel sterk maken. Neem nu die ongerijmdheid die ik hiervoor vernoemde. Als je dat kan inbouwen, maakt dat je foto in bepaalde omstandigheden ook sterk, zoals ongerijmdheid in schaal: een opvallende persoon, een karakterkop, weet ik veel, die je op 10mm helemaal in de voorgrond fotografeert met bijvoorbeeld tanks op de achtergrond. Eén grote mens tegen allemaal kleine tankjes. Ik noem maar iets.

Of een skyline van 1/10de van het beeld met daarboven een gigantische, dreigende wolkenhemel. helemaal tegen de regels, maar 't kan oersterk zijn.

En zo kan ik eindeloos doorgaan. Het gaat erom wat JIJ als fotograaf ZIET, en hoe sterk je dat, op welke manier dan ook, in beeld krijgt. En dan ga je NADENKEN in plaats van je met regeltjes bezig te houden, waardoor je wellicht menigmaal een goeie foto mist, omdat je niet rondgekeken hebt. Echt expressief fotograferen is serieus vermoeiend! Constant regeltjes toepassen waarschijnlijk ook.

Produktfotografie is weer iets anders, en modellenfotografie ook, uiteraard. Alhoewel...
                                ______
                                www.vue.photo

Comment

Working...
                                X