Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijk fotograferen!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Moeilijk fotograferen!!

Sinds 3 week ben ik in het bezit van een Fuji S5600. Heel blij ermee!

Nu een weekendje weggeweest en dus veel foto's aan het schieten geweest. Bijna alles bewogen of onscherp. Ik heb alleen de stand auto gebruikt.

Nu ben ik dus volledig nitwit op fotografie gebied. Tot nu heb ik compact camera's gebruikt waar weinig was af te stellen, maar wel altijd scherpe foto's

Kan iemand mij enkele tips influisteren voor wat betere resultaten. (misschien enkele standaard instellingen)

En alvast Thanks!!

Re: Moeilijk fotograferen!!

Het zal dus bewegingsonscherpte zijn omdat je uit de hand werkte.
    Waarschijnlijk zijn het vooral de foto's die je maakte in tele stand (300mm)

De reden is simpel, je sluitertijd is te laag
    Als je een foto neemt op 300mm dan moet je sluitertijd minstens 1/300 seconde om een scherpe foto te hebben uit de hand.

Hoe kan je dit oplossen

- ISO opkrikken van 100 naar 200 of 400
    - diafragma vergroten, van F/8 naar F5.6 zodat er meer licht binnen kan
    - op statief werken
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Bedankt voor de snelle reaktie!

Bij de foto's heb ik echter niet 1 keer de zoom functie gebruikt.., maar diafragma aanpassen zal ik in ieder geval uitvoeren.

Comment

Wellicht is sluitertijd ook wel relevant !

Als je "actiefoto's" maakt, waarin je onderwerp vrij snel beweegt, is het noodzakelijk een kleine sluitertij te kiezen (1/125, 1/250 enz) omdat de foto anders "bewogen" is.

Of ligt het probleem niet bij beweginsonscherpte, maar eerder door een probleem in het gebruik van de autofocus ? In het begin is dat wel even wennen, ik spreek uit ervaring...

Comment

Hey,

Ik heb ook nog maar pas de S5600, en ik heb het zelfde probleem.
          Zeer veel onscherpe foto's en de rest is niet bijster scherp, maar oko niet zo onscherp dat ze slecht zijn.

Ik heb dit weekend een beetje gespeeld met de A, P en S stand, ik ben eens benieuwd wat dat heeft gegeven. Vanavond eens kijken zie.

Ik heb echter de indruk dat de stand automatisch niet echt scherpe foto's geeft op dit toestel.

Greetz,
          peeke
          ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Hoi Peeke,

Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen en welke instellingen je daarmee hebt gebruikt..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cor123 Bekijk bericht
              Bedankt voor de snelle reaktie!

Bij de foto's heb ik echter niet 1 keer de zoom functie gebruikt.., maar diafragma aanpassen zal ik in ieder geval uitvoeren.
              Wat wil je zeggen dat je de foto's in de groothoekstand 28mm genomen hebt ? Post dan eens een 'onscherpe' foto (wel de Exif niet vergeten)
              www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                Wat wil je zeggen dat je de foto's in de groothoekstand 28mm genomen hebt ? Post dan eens een 'onscherpe' foto (wel de Exif niet vergeten)
                Ben nog even aan het zoeken hoe een foto bij te voegen

Comment

Foto opladen naar je webspace en dat hier de url toevoegen via 'het figuur invoegen incoontje'
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Kijken of het lukt..

http://img186.imageshack.us/img186/8237/uv341me8.jpg
                    Last edited by Cor123; 12 februari 2007, 19:07.

Comment

Er staat inderdaad niet veel scherp op.

Je hebt hier precies een combinatie van problemen

Het lijkt mij dat je scherp gesteld hebt op de man in de rechterhoek ?

Is je camera ingesteld dat hij moet scherp stellen op het onderwerp dat het korste bij is ?

Met een diafragma van F3.2 heb je geen grote DOF (goed om een onderwerp te isoleren) dus niet genoeg om dit soort situatie volledig scherp te hebben.

Een sluitertijd van 1/25 is traag om wandelende mensen te bevriezen.
                      En je moet je techniek verzorgen.

Probeer dezelfde foto te nemen zodat je een sluitertijd hebt van 1/125 of meer en een diafragma van F/8. Er was weinig licht dus je zal de ISO moet opkrikken naar 400.

Stel scherp aan het rode uithangbord
                      Last edited by JePe; 12 februari 2007, 20:09.
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Ok Cor. Alle begin is moeilijk en je bent al goed op weg.

Ga om te beginnen even naar deze pagina waar je de uitleg vindt om je foto te verkleinen want volgens de regels mag je foto niet groter zijn dan 200kb en de langste zijde mag niet langer zijn dan 900px.
                        http://www.belgiumdigital.com/tips/articleid/48

Daarna vind je hier de uitleg hoe je foto's in je berichten kunt invoegen:
                        http://www.belgiumdigital.com/tips/articleid/152
                        Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

Roel,

Ook mijn foto was te groot. Heb even op jouw link geklikt, die idd doorschakelt naar het betreffende artikel. Ook daar staat een link waar de resizer zou te downloaden zijn, maar die werkt niet meer...

Ik denk dat als ik upload naar pictureparking, de foto automatisch verkleind wordt, maar hij wordt precies veel te klein. Dus vandaag heb ik origineer formaat (te groot) geplaatst omdat we het hadden over scherpte...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                            Heb even op jouw link geklikt, die idd doorschakelt naar het betreffende artikel. Ook daar staat een link waar de resizer zou te downloaden zijn, maar die werkt niet meer...
                            En gelijk heb je . Hier is de juiste pagina waar je het progje kan vinden:

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=80220

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                            Ik denk dat als ik upload naar pictureparking, de foto automatisch verkleind wordt, maar hij wordt precies veel te klein. Dus vandaag heb ik origineer formaat (te groot) geplaatst omdat we het hadden over scherpte...
                            Als je natuurlijk een gewone link plaatst en niet de foto invoegt, is het geen probleem dat je foto groter is.
                            Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

- heb programma even online geprobeerd. werkt prima !
                              - weet wel niet welk van de drie instellingen te kiezen...
                              - wat betekent FTP afterwards ?
                              - ik dacht dat je altijd een foto moest plaatsen, en geen links. Of geldt dat alleen in het forum "discussie" ?

Hoedanook, dank voor de juiste link, dat zal al wat onheil voorkomen...

Comment

Working...
                              X