Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• achtergrond

Ik heb een vraag i.v.m. héél véél foto's die ik hier op de fora en in de challenges en de HOF zie verschijnen.
    aan iedereen die zo'n witte achtergrond heeft: hebben jullie allemaal een witte keukentafel van 24 vierkante kilometer of zijn er technieken om voor bijvoorbeeld een stilleven een witte effen achtergrond te hebben?

Een tweede vraagje m.b.t. de achtergrond van foto's: op het aankomend jaarlijks familiefeest gaat weer de vraag gesteld worden: "Ha, jij daar met je beestige camera (ik kan ze geen ongelijk geven )" kan jij niet eens van elk gezin apart een foto trekken en dan één grote foto maken van ons allemaal samen?" ("weeral"... denk ik dan, maar bon, dit volledig terzijde).
    Iemand tips voor plaatsen waar ik de mensen best zet? Ik dacht zelf dat een lichte effen achtergrond het best was - heb ik ongelijk?

Alvast bedankt!

Re: achtergrond

Oorspronkelijk geplaatst door Jeanine De Slak Bekijk bericht
    Ik heb een vraag i.v.m. héél véél foto's die ik hier op de fora en in de challenges en de HOF zie verschijnen.
    aan iedereen die zo'n witte achtergrond heeft: hebben jullie allemaal een witte keukentafel van 24 vierkante kilometer of zijn er technieken om voor bijvoorbeeld een stilleven een witte effen achtergrond te hebben?
    Gewoon een groot vel wit papier in een boog leggen zoals je wel eens in een fotostudio ziet. Als je zo foto's neemt lijkt het alsof dat wit oneindig is. Een andere mogelijkheid is de 'toverdoos van Pendragon' zoals hij die verder in dat topic beschrijft...

Oorspronkelijk geplaatst door Jeanine De Slak Bekijk bericht
    Een tweede vraagje m.b.t. de achtergrond van foto's: op het aankomend jaarlijks familiefeest gaat weer de vraag gesteld worden: "Ha, jij daar met je beestige camera (ik kan ze geen ongelijk geven )" kan jij niet eens van elk gezin apart een foto trekken en dan één grote foto maken van ons allemaal samen?" ("weeral"... denk ik dan, maar bon, dit volledig terzijde).
    Iemand tips voor plaatsen waar ik de mensen best zet? Ik dacht zelf dat een lichte effen achtergrond het best was - heb ik ongelijk?

Alvast bedankt!
    Je kan die misschien op die witte keukentafel van 24 vierkante km plaatsen...

Nee, als je zonder bijkomende verlichting werkt plaats je hen best zo comfortabel mogelijk zodat je een maximale benutting kunt doen van natuurlijk licht, en als het mogelijk is bij een niet te drukke achtergrond.
    Kies je een muur, druk ze dan niet met hun rug tegen die muur, maar hou er afstand van. Als je dan met een groter diafragma werkt (kleine diafragmawaarde) heb je een achtergrond die mooi 'flou' wordt en niet storend is.

Veel succes!

Mvg,

Comment

bedankt voor de tips!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
        Als je dan met een groter diafragma werkt (kleine diafragmawaarde) heb je een achtergrond die mooi 'flou' wordt en niet storend is.
        En wat is dan groot en wat is klein ? Is 2.8 groot of 4 of ... ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
          En wat is dan groot en wat is klein ? Is 2.8 groot of 4 of ... ?
          Dat zal afhangen van de afstand die je van de achtergrond kunt houden. Bovendien is dat makkelijk te controleren met de scherptediepteknop.

Mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
            Dat zal afhangen van de afstand die je van de achtergrond kunt houden. Bovendien is dat makkelijk te controleren met de scherptediepteknop.

Mvg,
            Wat bedoel je met scherptediepteknop ????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door skorpio Bekijk bericht
              Wat bedoel je met scherptediepteknop ????
              Read your manuel...

Mvg,

Comment

Mmm Frederic, het zal vast per camera afhankelijk zijn maar ik heb in mijn Nikon D50 manual ook nooit iets gelezen over een zgn. scherptediepte knop...
                Groetjes, Damiaan.
                Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Yep Frederic, de D200 heeft zo'n knop maar de D50 niet. Bij de D50 is het experimenteren en indien mogelijk direct nakijken op een groot scherm.
                  Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

Achtergronden en familieportret.

1] Koop op de markt een paar meter witte stof van € 1,- per meter
                    en dito zwarte stof.
                    2] Koop op de bouwmarkt een paar heel grote knijpers, waarmee je de stof dikwijls goed kan vastzetten op een kast of wat dan ook.
                    3] Kies je achtergrond, wit of zwart, op basis van het beschikbare licht en de kleding van je 'te portretteren' familieleden.
                    4] Zet hen zeker op een meter van je achtergrond doek af.
                    5] Bepaal je scherptediepte vantevoren aan de hand van deze scherptedieptecalculator.
                    6] Gebruik een stafief.
                    7] Gebruik het licht van een vensterraam als lichtbron en eventueel een grote witte paraplu als reflectiescherm.
                    8] Gebruik een statief.
                    9] Maak proefopnamen en kijk wat voor lichtbronnen je ter beschikking hebt.
                    10] Gebruik een statief.

Veel succes!
                    ANALOOG: Minolta XG9, Minolta 500si super, Pentax X50 met allemaal veel glaswerk
                    Ook: DIGITAAL: Canon 20D

Comment

Het was vandaag dus het langverwachte familiefeest. De omgeving (het was in een restaurant) viel DIK tegen, waardoor al mijn foto's érg donker waren. Ik heb altijd moeten flitsen waardoor de voorhoofden van tantes en nonkels blinken en ook brilmonturen spontaan oplichtten...

Heb net gezocht op het forum naar uitleg hoe ik hier foto's kan posten (om jullie het resultaat te laten zien) maar heb niks gevonden. Kan iemand me daarmee helpen? Bedankt!

Een ander probleem waar ik mee zat was dat de muren en het plafond erg donker waren, waardoor ik dus niet indirect kon flitsen (is het dàt wat ze "boucen" noemen, trouwens?). Hoe had ik dit moeten oplossen?

Ik zal toch nog veel moeten oefenen...

teleurgestelde groeten!
                      Jeanine De Slak

Comment

Menubalk -> tips -> Hoe foto's online plaatsen

Comment

yes, 't is gelukt
                          ben een absolute leek in het website-maken, maar via een ander forum hier op BD vond ik pages.google.com en ben zeer tevreden met het voorlopige resultaat.
                          Anyway, dit is dus de foto waarvan sprake:

wat kan ik in het vervolg veranderen?
                          @ moderator: moet ik dit mss eerder op fotodiscussie vragen? sorry, in dat geval verander ik wel, hoor :-)

PS: ik heb op het testforum wat zitten proberen maar dit mag dus weg - kan ik dit zelf doen of doet de forumbeheerder dit?

Comment

mss nog effe exif meegeven:

matrixmeting
                            1/60
                            f4
                            18mm
                            flash mode automatisch (TTL) met Nikon SB-600
                            iso 400
                            auto WB

getrokken in stand Auomatisch omdat ik mijn nieuwe flash Nikon SB-600 nog niet heb uitgetest in de manuele stand

Comment

Zo slecht vind ik hem niet als je rekening houdt met de omstandigheden.
                              Bij deze opstelling krijg je niet iedereen gelijkmatig belicht met 1 flitser dus al bij al goed gelukt vind ik.
                              Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

Working...
                              X