Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpstellen met zoomlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherpstellen met zoomlens

Ik heb vandaag geëxperimenteerd met m'n zoomlens (Nikon 70-300). Ik vraag me nu af, als je bv. een vogeltje wil fotograferen dat zo'n 15 m verder zit, best scherpstelt. Hoe weet je maw of de camera scherp stelt op het vogeltje en niet op het takje dat er zich vlak achter of vlak naast bevindt. Beide onderwerpen (vogel en takje) bevinden zich in het hetzelfde scherpstelverldje.
    Misschien moeilijk uitgelegd, maar jullie zullen wel begrijpen wat ik bedoel

Re: scherpstellen met zoomlens

Pfff, goed mikken? Meerdere keren je toestel laten focussen op het vogeltje? Zo zie je ook als het verkeerd zat dat het nét iets anders scherp stelt. Anders zou 'k zeggen, investeer in 'n matglas van bvb Katz Eye Optics, dan heb je zo'n scherpstel-prisma als er vroeger in de analoge SLRs zaten.
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Misschien de handleiding lezen van je fototoestel. Daar staan al enkele basisbegrippen in vermeld.
      André Langenus (EFIAP)

Comment

Op 15 m met volledig ingezoomd objectief op 300mm zit je voor vogeltjes altijd goed, zelfs op 2.8 moest je dat hebben.

Een tip: http://www.kalons.nl/dofcalc.html is een handige scherptediepte berekenaar om thuis wat gevoel te krijgen in diafragmawaarden.

Wel niet vergeten het juiste cameratype aan te vinken.
        My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

Comment

Op 15 m met volledig ingezoomd objectief op 300mm zit je voor vogeltjes altijd goed, zelfs op 2.8 moest je dat hebben.
          Da's een straffe bewering waar ik niet veel van geloof.
          Je zal toch vooral je camera moeten instellen zoals het hoort voor dergelijk shot. Als je focus bij wijze van spreken ingesteld staat op het dichtsbijzijnde onderwerp dan is het maar te hopen dat dat net die vogel is en niet een tak.
          Dus : enkel veld (middenste punt werkt gemakkelijkst imo) en je lichtmeting op spot of wat daartegenaan leunt volgens je cameramerk om te vermijden dat je een donkere vogel krijgt waar geen detail meer inzit.
          Een vogel als bv. een mus op 15 meter en gezien door een 300mm lens is echt niet groot hoor. Om een mus of mees beeldvullend te krijgen met een 300 mm zal je niet veel verderaf mogen zitten dan een twee tot drietal meter.
          Last edited by elsan; 16 januari 2007, 12:45.
          fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
            Pfff, goed mikken? Meerdere keren je toestel laten focussen op het vogeltje? Zo zie je ook als het verkeerd zat dat het nét iets anders scherp stelt. Anders zou 'k zeggen, investeer in 'n matglas van bvb Katz Eye Optics, dan heb je zo'n scherpstel-prisma als er vroeger in de analoge SLRs zaten.
            dat matglas is wel interessant enig idee waar je die kan krijgen (ik vond het altijd al vreselijk dat mijn dslr dat niet heeft)

groeten, robbe
            Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
            Wait. Look. Feel.
            Then shoot ! (David Muench)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbe852 Bekijk bericht
              dat matglas is wel interessant enig idee waar je die kan krijgen (ik vond het altijd al vreselijk dat mijn dslr dat niet heeft)
              groeten, robbe
              Op hun eigen website (google maar eens) of bij www.nikonians.org
              Het plaatsen zal je zelf moeten doen of eventueel doen die van procirep (support nikon belgie) het wel.
              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
              MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Working...
              X