Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voetbal bij grijs weer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• voetbal bij grijs weer

iemand tips om voetbal te fotograferen bij grijs winter weer?
    sluitertijden? diafragma? iso?
    zou met een 70-300 lens van sigma proberen..
    weet dat dit niet het ideaal is maarja
    is ook niet bedoeling om pro bezig te zijn.
    grijs weer baart mij vooral schrik...
    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Re: voetbal bij grijs weer

Je zal moeten werken met het diafragma volledig open, en dan pas je de iso zo aan dat de sluitertijd altijd kort genoeg blijft. Je zal dus voor iso 800 of 1600 moeten kiezen, anders zijn alle foto's bewogen.

Als je sluitertijdvoorkeuze gebruikt, en je stelt een te korte sluitertijd in volgens de hoeveelheid licht en maximale opening van de lens, dan worden de foto's onderbelicht.
    Ik denk dat je in dit geval best kiest voor diafragmavoorkeuze, waarbij je de maximale lensopening instelt om toch steeds zoveel mogelijk licht binnen te krijgen. En dan zet je de iso hoger naargelang de sluitertijd korter moet zijn.
    Hou er ook rekening mee dat naargelang je meer inzoomt, dat dan je lens minder lichtsterk wordt. Op 70mm is die lichtsterker dan op 300mm, en dan gaat die lengte (300mm) ook nog een probleem geven van bewegingsonscherpte aan de kant van de camera.

Wat de beste sluitertijd is voor voetbalfoto's, dat weet ik niet omdat ik niets van voetbal ken .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Je zal moeten werken met het diafragma volledig open, en dan pas je de iso zo aan dat de sluitertijd altijd kort genoeg blijft. Je zal dus voor iso 800 of 1600 moeten kiezen, anders zijn alle foto's bewogen.

Als je sluitertijdvoorkeuze gebruikt, en je stelt een te korte sluitertijd in volgens de hoeveelheid licht en maximale opening van de lens, dan worden de foto's onderbelicht.
      Ik denk dat je in dit geval best kiest voor diafragmavoorkeuze, waarbij je de maximale lensopening instelt om toch steeds zoveel mogelijk licht binnen te krijgen. En dan zet je de iso hoger naargelang de sluitertijd korter moet zijn.
      Hou er ook rekening mee dat naargelang je meer inzoomt, dat dan je lens minder lichtsterk wordt. Op 70mm is die lichtsterker dan op 300mm, en dan gaat die lengte (300mm) ook nog een probleem geven van bewegingsonscherpte aan de kant van de camera.

Wat de beste sluitertijd is voor voetbalfoto's, dat weet ik niet omdat ik niets van voetbal ken .
      Vrij goed advies.
      Vooreerst ;Ik moet zelf nog heel veel bijleren.
      Ik waardeer alle adviezen.

Maximale lensopening geeft wel een beperkte dieptescherpte (DOF). Vermits het spel zich snel kan verplaatsen is dit een probleem. De Bij donker weer (winter) zijn mijn resultaten ondermaats .Dichtbij gaat altijd beter, hoe meer mm hoe slechter.

De beste sluitertijd ken in ook niet, maar 1/1000 is meestal beter dan 1/500.
      Lagere snelheden geven wel meer kans op onscherpe fotos. Soms geeft de onscherpte goed de beweging weer. Spelers beoordelen de fotos soms heel anders dan ikzelf. Van een voor mij zeer matige (om niet te zeggen slechte) foto kreeg ik van enkele spelers eens de opmerking " key cool".

Heb nu (vandaag)een lichtsterkere en vooral een snelere lens aangekocht. Spijtig is het van het weekend geen voetbal (Duiveltjes, miniemen en scholieren) om de lens uit te proberen.

Comment

De beste sluitertijd voor voetbal hangt af van welke leeftijdscategorie je fotografeert maar om bewegingen vast te leggen, heb ik ondervonden dat je toch minstens 1/800 of sneller als sluitertijd moet halen. (bij de duiveltjes en preminiemen kan het misschien nog iets trager, bij seniors is minstens 1/1000 aangeraden)

Ik maak wekelijks voetbalfoto's (meestal met 55-200 f/4.5-5.6) en kies steeds voor sluitertijd voorkeuze en probeer door de iso aan te passen het meest ideale resultaat te bekomen. In slechte lichtomstandigheden wordt het diafragma dan toch volledig opengezet.
        Ideale resultaten levert dat niet altijd op, daarvoor is mijn lens ook niet lichtsterk genoeg, maar er is nog steeds de nabewerking op PC. In die slechte lichtomstandigheden haal ik wel niet de sluitertijd om alle beweging te bevriezen.
        Last edited by TDP; 19 januari 2007, 11:51.

Comment

Een sluitertijd van 1/800 volstaat.

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=137357

Bij een snelle bal gaat het misschien een beetje vegen maar dat kan zeker geen kwaad aangezien het "beweging" in uw foto brengt.
          Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

Working...
          X