Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Oorspronkelijk geplaatst door Maksim GalkinBekijk bericht
@ Filmar: geen hinder van de plakbandstrook in het midden aan de witte zijde van de panelen?
Hoe bedoel je?
Ik heb ze nu nog maar juist gemaakt, en ze nog niet in de studio kunnen testen, maar ik denk niet dat dat veel verschil zal opleveren.
Je kan natuurlijk altijd een smallere (of witte) tape gebuiken als je dat wil.
Hoe bedoel je?
Ik heb ze nu nog maar juist gemaakt, en ze nog niet in de studio kunnen testen, maar ik denk niet dat dat veel verschil zal opleveren.
Je kan natuurlijk altijd een smallere (of witte) tape gebuiken als je dat wil.
Dat je door die zwarte/bruine strook van de tape in het midden een raar effect zou krijgen...
@Maksim: Het is een reflector, die gewoon opvallend licht weerkaatst en verspreid. Trouwens doordat de 2 panelen in een hoek staan word het licht zowiezo nog meer verspreid. Je zal geen zwarte band zien op je model hoor. Je verliest misschien iets meer licht, maar dan zet je de reflector maar enkele cm dichterbij.
@DeSwa: Stel dat je een glazen vaas wil fotograferen. Doordat glas doorzichtig is is dat redelijk moeilijk. Door links en rechts een zwarte wand te zetten krijg je een duidelijker aflijning van je glazen vaas.
Andere mogelijkheid: je zet een flits opzij van het model om je achtergrond uit te lichten en zet er een zwarte reflector tussen om te voorkomen dat dat licht ook op je model valt.
@Maksim: Het is een reflector, die gewoon opvallend licht weerkaatst en verspreid. Trouwens doordat de 2 panelen in een hoek staan word het licht zowiezo nog meer verspreid. Je zal geen zwarte band zien op je model hoor. Je verliest misschien iets meer licht, maar dan zet je de reflector maar enkele cm dichterbij.
@DeSwa: Stel dat je een glazen vaas wil fotograferen. Doordat glas doorzichtig is is dat redelijk moeilijk. Door links en rechts een zwarte wand te zetten krijg je een duidelijker aflijning van je glazen vaas.
Andere mogelijkheid: je zet een flits opzij van het model om je achtergrond uit te lichten en zet er een zwarte reflector tussen om te voorkomen dat dat licht ook op je model valt.
Bedankt voor deze "tips" nog zulke "tips" zijn voor mij altijd welkom !
Thanks thesis. Dat is het inderdaad helemaal
Zonder die zwarte 'flags' krijg je een heel andere resultaat alhoewel die zelf dus helemaal niet op de foto te zien zijn.
Er zijn vele opstellingen mogelijk met elk hun resultaat.
Neem de opstelling volgens het schema van Trebs
Flits en model blijven ongewijzigd maar je neemt een foto
- zonder reflectiescherm
- met reflectiescherm zoals getoond
- met zwart scherm op zelfde plaats als reflectiescherm
en je krijgt 3 verschillende foto's toe een totaal andere sfeer hebben. Het is aan de fotograaf om te zien welke sfeer hij wenst en hoe hij die tot stand brengt.
Het reflectiecherm zorgt ervoor dat de schaduwkant ook mooi belicht wordt, het zwart scherm daarentegen zal juist de schaduwen nog donkerder maken. Het resultaat van de eerste foto (zonder scherm) hangt volledig af van de studioinrichting, heeft die donkere muren zal die naar foto 3 neigen, heeft die eerder lichte muren (en staat er verder niets in de weg) zal die meer richting foto 2 gaan.
Ik gebruikte vroeger als zwarte verf de zogenaamde "schoolbordverf", omdat deze extreem mat is, en zeker niet zal gaan glimmen. Weet er echter iemand of de isomo niet "opgevreten" wordt door deze verf? En in dat geval ... welke verf dan wel gebruiken?
Comment