Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[TUT] Simpel kadertje rond je foto zetten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [TUT] Simpel kadertje rond je foto zetten

Dit moet zowat het eerste zijn dat ik in PS geleerd heb. Hoe je een kadertje rond je foto zet dmv "canvas size". Dus niet direkt iets voor gevorderden, maar ik zie die vraag op forums toch regelmatig voorbij komen. Daarom mijn eigen versietje maar gemaakt.

Hij is wel enkel in't engels

--
    Play Drakensang - a free online mmorpg

Re: [TUT] Simpel kadertje rond je foto zetten

Goed dat je dit doet, Perrush, want die vraag passeert hier inderdaad vaak...

Begrijp één iets niet. Waarom alles in 't engels als je een .be-site hebt...?

Mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
      Begrijp één iets niet. Waarom alles in 't engels als je een .be-site hebt...?
      omdat ik in .be woon. En in't engels omdat de doelgroep gewoon veel groter is. Ik vraag me af hoeveel van de bezoekers op een NL-site echt geen woord engels begrijpen.
      --

Comment

Purrush ik zie toch liever de Nederlandstalige editie
        I am did'nt good speak English.
        Aan deze zin zie je al dat me Engels echt niet geweldig is.
        Hij zal wel niet helemaal correct zijn, ik kom vaak wel in
        grote lijnen eruit. Maar de kleine details zie ik niet.
        En dus gaat het werken met een Engelse tutorial erg moeizaam.
        Zo ook de Engelse lessen op school.

Dus als het niet te veel moeite is, maak dan een Nederlandse
        editie erbij
        Dank u.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

Comment

Wat ik doe om mijn borders nog makkelijker aan te maken is er een action van maken in Photoshop. In het actions venstertje gewoon een nieuwe aanmaken, opname starten, je boord helemaal maken, opname stoppen en je hebt je action.
          Als je dan weer een foto hebt waar je een border rond wil hebben, laat je die action gewoon los op je foto en je border staat er.
          http://kasper.photography & Flickr

Comment

En hoe maak ik dan een action als ik vaker foto's heb van wisselende afmetingen, bijv. landscape of portret. Ik heb ooit ergens gelezen dat ik dan met ingeven van procenten moet werken maar kan dat niet meer vinden, wie weet dat wel voor me ?
            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
              En hoe maak ik dan een action als ik vaker foto's heb van wisselende afmetingen, bijv. landscape of portret. Ik heb ooit ergens gelezen dat ik dan met ingeven van procenten moet werken maar kan dat niet meer vinden, wie weet dat wel voor me ?
              Zeer simpel, Jan.
              Als je gekozen hebt voor image --> canvas size, dan kan je in dit venster simpelweg in het pulldown menu de pixels vervangen door procent. Daar vul je dan bv 105 in, zodat je canvas telkens 5% groter is dan je afbeelding.
              De canvas van een afbeelding van pakweg 800 pixels zal dan 40 pixels breed zijn. Experimenteer er wat mee met verschillende groottes van afbeeldingen en je zal snel zelf merken welk percentage je best invult

Mvg,

Comment

Ipv % te gebruiken kun je ook een vinkje plaatsen bij 'relatief' en een aantal pixels invullen.
                Dit aantal zal bij wijziging van je canvas exact zijn.
                Indien je % gebruikt dan is het aantal pixels voor de langste en de kortste zijde niet hetzelfde.

Op deze manier heb ik mijn kader-actions gemaakt en dat klopt voor elke afmeting.

Comment

Hardstikke bedankt voor deze info mensen, daar kan ik wat mee.
                  Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                  Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Ik ken er niets van, maar deze informatie heb ik gekregen van Jo99841 waarvoor hartelijk dank en het werkt voor alle formaten

Uitleg Jo

Het kader plaats ik met PS rond de foto door middel van een "action".

Deze kader zit in een action die je hier http://epaperpress.com/psphoto/index.html kan downloaden.

Deze action moet je instaleren in PS.

In deze action zitten meerdere frames die je kunt gebruiken. Ik gebruik de frame "floating image"

Deze kader plaats je met één klik rond een foto, ongeacht de grootte, stand(portret of landschap).

Nadien resize ik met BDsizer en hier wordt ook de exif automatisch erbij geplaatst. Dit moet je éénmaal instellen en dan kun je een hele hoop foto's ineens van een exif voorzien. In batch zeggen ze zeker .

Mvg
                    Luc
                    Last edited by Ludo; 30 december 2006, 20:10.
                    Nieuwe website

Comment

toch nog ff reageren.

Natuurlijk zijn er meerdere (en betere) manieren om een kadertje errond te zetten.

Maar zo'n tuts zijn bedoeld om PS te leren. De technieken die je dan daarin leert kan je ook voor andere dingen gebruiken dan enkel een kadertje errond plaatsen.

Vandaar dat ik geen kant-en-klare oplossingen presenteer. Hoofd betrachting is PS uitleggen.

Maar ik zie dat ik idd het kadertje "pixels" vergeten ben. Zal ik er nog ff bijzetten denk, gewoon om compleet te zijn.
                      --

Comment

Working...
                      X