Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsen met fisheye

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitsen met fisheye

mensen vraag voor de fish-eye gebruikers , of fans

hoe gebruiken jullie je flits met zo een lens..

Ik heb van daarnet de 10.5 DX van nikkor , en heb hier wat mee geprobeert door de lens same met men Sb800 te gebruiken.., en de lens covert nooit de full 180° , wat logigisch is natuurlijk, maar het licht word steeds naar een kant gebracht ..

Hoe gebruiken jullie dit? de bedoeling is natuurlijk om zo een egaal mogelijk licht te verkrijgen.
    www.kemizz.com
    Brand new Blog
    kemizzdotcomonflickr

Re: flitsen met fisheye

Bouncen he. Desnoods met een reflector.

Kop omhoog, omnibounce erop. Zo blijft de flitser ook steevast buiten beeld. En als je vindt dat het licht niet altijd van boven moet komen kan je je kop ook eens links draaien. Of remote gaan, maar zeker buiten beeld laten.
    pixelpusher

Comment

mja maar zelf met omnibounce , en omhoog gericht krijg ik het niet echt voor mekaar ..., flitslicht is op een plaats altijd te fel tov derest van het beeld.

Nu ja dit is natuurlijk wel in een gewone living getest , waar de fish zowiezo steeds gans de ruimte in beeld brengt
      www.kemizz.com
      Brand new Blog
      kemizzdotcomonflickr

Comment

Flitser beetje afstoppen en gebruik maken van 'dragging the shutter'-techniek?
        En je omnibounce recht naar voren zetten, zonder bouncen.
        Natuurlijk, dit is een techniek die ik veel op 17mm gebruik, kan je niet zeggen of het bij 'n 10 fish net zo gaat werken, maar ik had in het begin ook nogal last van te veel flitslicht in m'n pics.
        ::350D::BG-E3::17-55 2.8 IS::430-EX::
        :::: PartyPhotos @ DocGonzo.com ::::

Comment

Misschien een verkeerd idee, maar aangezien je 180° gaat, is het dan niet beter een flash te hebben die aan alle kanten evenveel flitst.... maw een ringflits? just a thought
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Op zich geen slecht idee, maar je moet weten dat zo'n ringflitser behoefte heeft aan een beetje tele. Ik denk dat die flits dan helemaal rondom in beeld komt, als je'm al zou kunnen bevestigen.

Als ik het niet mis heb, heb je op de lens een speciale mount om zo'n flitser op te zetten.

Dave
            pixelpusher

Comment

Om maar een voorbeeld te noemen, de Sigma EM-140 werkt met verloopringen (dus waarschijnlijk via de "filter-schroefdraad" ).
              Als ik dan zie dat de grootste verloopring die ze kunnen leveren 77mm is, dan zou ik toch verwachten dat de flits zelf dan nog niet voor het glas van de lens komt.

Eum... after-thought.... zit er eigenlijk filter-schroefdraad op een fisheye?
              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
              MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Wat dacht je van twee of meer SB-800's? Dan kan je gelijk gans het beeld afdekken met licht...

T.
                Nikon stuff rocks :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                  Eum... after-thought.... zit er eigenlijk filter-schroefdraad op een fisheye?
                  Op mijn Peleng 8mm zit geen schroefdraad. Er worden enkele filtertjes meegeleverd die aan de achterkant kunnen geschroefd worden, mits wat prutswerk.

Dave
                  pixelpusher

Comment

Een ringflitser kan je in dit geval niet gebruiken omdat die een veel beperkter flitsvermogen heeft dan een gewone flitser. Een ring (macro)flitser is gemaakt om het onderwerp van dichtbij te belichten, en dan heb je geen heel sterke flits nodig.

Naar boven flitsen is in dit geval geen optie, omdat er waarschijnlijk ook een deel van het plafond mee in beeld komt, en dat zal dan veel lichter zijn dan de rest van de foto.

Met de Sigma 10-20 op 10mm heb ik geen belichtingsproblemen als ik een omnibounce op mijn flitser zet. Maar dat is geen garantie om bij een nog grotere beeldhoek een egale belichting te krijgen. Als je moet flitsen in combinatie met een fisheye en 1 flitser, dan zal je nooit alles perfect beicht krijgen. Maar is dat wel altijd nodig?
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Working...
                    X