Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kerstboom met op achtergrond huis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kerstboom met op achtergrond huis

Op het plein voor het huis van mijn ouders staat de komende tijd een pracht van een kollosale kerstboom (zeg zo'n 5 a 6 meter hoog?) die prachtig versierd is met lampjes.
    Nu hebben mijn ouders me gevraagd of ik een foto wil maken zodat die eventueel gebruikt kan worden als nieuwjaarskaart, maar ik zit nog een beetje te klooien met mijn instellingen.
    Nu lijkt het me zowieso verstandig dit te doen als het windstil is, maar voor zover ik het doe krijg ik vrij forse sluitertijden.
    Ik meet op het huis met F14 ongeveer en bepaal dan de compositie. Het probleem dat je dan krijgt is dat (zeker als je met ISO400 werkt) je toch sluitertijden krijgt van zo'n 10/15 seconden. En dat wordt vrij lang om een boompje te belichten.
    Heeft het nog nut om te flitsen om zodoende de boom een beetje te fixeren? Of gaat dat alleen sfeer om zeep helpen?

Hoe pakken jullie dit soort foto's aan?
    Alvast bedankt!

Re: Kerstboom met op achtergrond huis

hoi Christiaan
    Hoe ik het zou proberen:
    Camera op statief, iso 100, tussen f9 en f 14 instellen, sluitertijd zal zich aanpassen, rond 17.00 uur fotograferen, het is dan nog niet helemaal donker, geen flits gebruiken, dat zou de sfeer bederven en je bereik voor zo'n grote boom zal misschien ook moeilijk zijn, ik weet niet hoe ver je er van af staat.

Windstil is natuurlijk mooi meegenomen met die lange sluitertijden. Is er toch wind, dan kan je eens proberen met een lager f getal, zodat je sluitertijden korter worden. Sowieso een beetje varieren met je instellingen voor de beste opname. Ben benieuwd naar het resultaat, succes
    Groetjes Christianne
    Christianne's fotoweb
    BD0243nl

Comment

Re: Kerstboom met op achtergrond huis

Zat ik er toch niet zover vandaan dus
      Thanx voor je antwoord.
      Kortere sluitertijden zal moeilijk worden denk ik. De boom staat op zo'n 3 meter van me vandaan, en het huis op zo'n 25 meter. Op die manier gaat je huis onder belicht zijn.
      Ga vandaag maar eens opnieuw proberen.

Comment

Working...
      X