Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherp onderwerp tegen "meebewogen" achtergrond

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherp onderwerp tegen "meebewogen" achtergrond

Ik ken de juiste benaming niet van deze techniek, maar wil ze graag aanleren.
    Het heeft te maken met het meetrekken van je camera met de beweging. Ik weet wel, het is een kwestie van veel oefenen, maar heeft er iemand tips i.v.m. belichtingstijd, diafragmaopening, flitsergebruik enz.... ?

Re: Scherp onderwerp tegen "meebewogen" achtergrond

Dit heet 'panning/pannen'. Tips laat ik over aan de experts van BD.

Grtz,Fabienne
    Als je een paard iets leert met geschreeuw, zal het nooit naar je gefluister luisteren.
    BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
    The name of the game is to fill the frame!
    http://Fabke.fotopic.net

Comment

Even googlen op panning en je vindt een mooie beschrijving hoe je het moet doen.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

Comment

tipje?

Veel oefenen.

De theorie is als volgt.
        Het onderwerp beweegt met een bepaalde snelheid. Je camera draai je mee met deze snelheid. Omdat onderwerp en camera qua snelheid tov stil staan, is het onderwerp scherp.
        De achter staat echter al stil, als je dan met je camera draait is de achtergrond bewogen.

Voorbeelden?

motor
        ski-wie?
        Golf off-road

Qua sluitertijden moet je veel oefenen. Hoe lager de sluitertijd, hoe meer beweging in de achtergrond. Maar ook meer kans op onscherpte in je onderwerp.
        Je moet dus een beetje een balans vinden. Dit is afhankelijk van o.a. je eigen stabiliteit (je moet met je onderwerp meedraaien, maar geen andere richtingen op bewegen) en van de snelheid van het onderwerp (een auto dichtbij gaat relatief sneller voorbij dan een auto veraf)
        je zult merken dat als je op 1/200 begint je na verloop van tijd kunt zakken. Heb je het echt onder de knie dan kun je zelfs sluitertijden van bijvoorbeeld 1/30 halen.

In het begin zul je echt nog veel mislukte exemplaren hebben, maar nogmaals; oefening baart kunst

Comment

eigenlijk mag je onderwerp iets onscherper als haarscherp zijn als er flinke beweging in de achtergrond zit (schiet me nu niet dood want op bd moet't scherp zijn )

nu moet je ook oppassen met dimensies.

zijdelings pannen is een stuk simpelder dan iets pannen dat frontaal op je af komt!
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
            Ik ken de juiste benaming niet van deze techniek, maar wil ze graag aanleren.
            Het heeft te maken met het meetrekken van je camera met de beweging. Ik weet wel, het is een kwestie van veel oefenen, maar heeft er iemand tips i.v.m. belichtingstijd, diafragmaopening, flitsergebruik enz.... ?
            Pannen, 't heeft me ook wat oefening gekost maar de volhouder wint !
            Hier enkele vbn, allen met de Sig 100-300 APO F4, my favorite zoomer

Tip => probeer niet direkt op 1/60 te schieten want je zal nogal veel digitaal afval hebben, begin sobertjes te oefenen op 1/500 en zak zo langzamerhand af naar 1/125 en Co, een snelle AF helpt natuurlijk wél, zet je AF indien mogelijk op AiServo

[Image]
            Make = Canon
            Model = Canon EOS 20D
            Exposure Time = 1/125"
            F Number = F6.7
            Exposure Program = Shutter priority
            ISO Speed Ratings = 200
            Exposure Bias Value = ±0EV
            Metering Mode = Pattern
            Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
            Focal Length = 100mm
            Exposure Mode = Auto exposure
            White Balance = Auto white balance

en voor de rest, oefenen, oefenen en nog eens...oefenen !
            Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Heel erg bedankt iedereen voor de intressante info!!!!
              Ik denk dat ik wel ga beginnen oefenen met iets tragers dan een auto of een motor.
              Misschien een kind op een schommel of een skater ofzo...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
                Heel erg bedankt iedereen voor de intressante info!!!!
                Ik denk dat ik wel ga beginnen oefenen met iets tragers dan een auto of een motor.
                Misschien een kind op een schommel of een skater ofzo...
                Een kind op een schommel is niet het beste onderwerp om te pannen, een auto of een ander voertuig dat tegen een constante snelheid voorbij komt is veel gemakkelijker.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Working...
                X