Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

persoon op zwarte achtergrond

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• persoon op zwarte achtergrond

Hallo,

Ik heb zou graag ns foto's maken met een persoon op een zwarte achtergrond. dus enkel de persoon en voor de rest niks...
    Zijn er hier speciale dingen waar ik rekening mee moet houden?

een voorbeeld van wat ik bedoel is de foto op cover van de biografie van Tom boonen of Sven nijs! ik geef dit op als voorbeeld omdat toch veel mensen dat boek van uitzicht al wel ns gezien zullen hebben.

Is het trouwens mogelijk om dit zelfde effect te verkrijgen met een gewone
    achtergrond? photoshop zal waarschijnlijk het antwoord zijn maar ik
    vind dat je altijd nog ziet dat die persoon uitgeknipt is! hoe kun je dat vermijden?

Bedankt!!

Re: persoon op zwarte achtergrond

Een aantal ideeën maar ik ben geen expert.

Zet de persoon iets vóór de achtergrond.
    Pak 1.5 meter.
    Voor de achtergrond kan je zwarte stof gebruiken. Zorg dat het zo weinig mogelijk licht reflecteert.
    Indien toch reflectie kan je in PS wel wat bijwerken maar is beter zonder natuurlijk.

Je kan dit effect in PS bereiken met een gewone achtergrond maar dan moet je heel goed kunnen masken.
    Hoe je dat doet is een heel verhaal op zich.

In extremis kan je uw gewone achtergrond zo zwaar overbelichten dat die wit wordt (als je er maar genoeg licht op smijt, wordt zowat alles wit).
    Wel zien dat het licht dan niet "spillt" naar uw subject.

Wat ben je daarmee? Wel, dan ga je heel wat minder werk en moeite hebben om correct te masken om uw achtergrond dan zwart te krijgen in PS. Voor en achtergrond zijn dan sterk gescheiden en dan is masken makkelijk.
    Last edited by PSG; 25 november 2006, 18:13.

Comment

waar je moet mee oppassen is dat de persoon precieqs tegen de achtergrond "plakt"

mensen met zwart of donkerhaar tegen een zwarte achtergrond geven nogal eens problemen.

als je flits kan je met karton of dergelijks zoveel mogelijk het licht weghouden bij de achtergrond.

als je met een kleinere flits of met reflectie scherm langs achter kan flitsen komt je model ook los van de achtergrond.

groetjes erwin
      D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

Comment

Voor de lichtmeting zal je spotmeting of deelmeting (mijn 20D heeft geen spotmeting, maar wel deelmeting waarbij er rekening gehouden wordt met ongeveer 9% van het midden van de foto) moeten gebruiken, anders is de persoon overbelicht. Als je de standaard-lichtmeting gebruikt in combinatie met een zwarte achtergrond, dan zal de camera van het hele beeld een gemiddelde berekenen en dan worden de lichtere delen van de foto te fel belicht.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
          Zet de persoon iets vóór de achtergrond.
          Pak 1.5 meter.
          1,5 meter is echt veel te weinig. Probeer het dubbele, dan kom je wellicht in de buurt. Softbox er vlak naast, reflectiescherm aan de andere kant en een flitser die vanaf de achterkant wat schuin naar voren flitst voor een mooi oplichtend randje. Vergeet niet de flitsers goed af te vlaggen - je loopt anders een beste kans dat er alsnog licht lekt op de achtergrond. Succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
            1,5 meter is echt veel te weinig. Probeer het dubbele, dan kom je wellicht in de buurt. Softbox er vlak naast, reflectiescherm aan de andere kant en een flitser die vanaf de achterkant wat schuin naar voren flitst voor een mooi oplichtend randje. Vergeet niet de flitsers goed af te vlaggen - je loopt anders een beste kans dat er alsnog licht lekt op de achtergrond. Succes!
            Da's dus niet voor kleine studio's? Ruimte die ik kan gebruiken is zowat 5 meter diep.

Comment

Iemand op 3m afstand plaatsen met een softbox er naast...

Hoe moet ik de softbox stellen? schuin, frontaal, zijwaarts,... ?

Het is misschien een domme vraag maar HOE m'n camera instellen?
              Best trekken in welke stand? en zijn er richtwaarden van instellingen?
              ISO, f, sluitersnelheid, Een beetje bij belichten, onder belichten,... ?

Thanks,

Junior Bert

ps. ik kan een 4 leaf barndoor, een Q-750 lamp MET softbox gebruiken en wil wel ns weten wat nu specifiek HET grote voordeel is. Ik ben er nog niet lang mee bezig dus besef de kracht nog niet van deze toestellen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bertbaeck Bekijk bericht
                Hoe moet ik de softbox stellen? schuin, frontaal, zijwaarts,... ?
                Experimenteren is de beste leermeester. Maar meestal ongeveer haaks of iets naar achter gericht op het model, zodanig dat het licht zich zo goed mogelijk "vouwt" om het model. Het hangt er maar net vanaf wat je precies wil.

Het is misschien een domme vraag maar HOE m'n camera instellen?
                Best trekken in welke stand? en zijn er richtwaarden van instellingen?
                ISO, f, sluitersnelheid, Een beetje bij belichten, onder belichten,... ?
                Manueel, zo laag mogelijke ISO (50, 100 of 200 ISO, afhankelijk van je camera). Sluitertijd 1/60 of 1/125 (hangt af van je body, net iets langzamer dan de minimale synchronisatietijd). Diafragma meet je vervolgens met een lichtmeter. Belichting instellen volgens de lichtmeter, niet meer, niet minder. Eventueel callibreren aan de hand van een grijskaart.

Je zult met 400Ws al relatief kleine diafragmas tegenkomen: f/11 is niet ongewoon. Voor minder scherptediepte kun je werken met filters of het vermogen van de flitsers terugdraaien. Hoe veel hangt af van je flitsers. Is het licht nog te veel naar je zin, dan kun je extra diffusing doeken in de softbox hangen of filters voor je objectief schroeven (beter van niet, maar soms is breekt nood wet). Haal vooraf eventuele filters overigens van je objectief. Je bent bezig in de studio, niet i het ruige veld en juist met typische studio opstellingen krijg je snel last van allerlei flaring effecten.

Voorbeeldje:

Hier stond is een 120cm octabox rechts van het model (rechts voor de kijker dus!), net buiten beeld en een zilverkleurig reflectiescherm links. Een kleinere flitser stond nog links-achter (te veel naar mijn smaak hier trouwens). Donker-grijze achtergrond op een meter of 3 achter het model. Op 100ISO f/11.

ik kan een 4 leaf barndoor, een Q-750 lamp MET softbox gebruiken en wil wel ns weten wat nu specifiek HET grote voordeel is. Ik ben er nog niet lang mee bezig dus besef de kracht nog niet van deze toestellen...
                Een Q-750? Bedoel je zo'n floodlight van TriStar? Dat is geen flitser, right? Die dingen produceren ongetwijfeld een hoop hitte en je hebt er lange sluitertijden bij nodig. Reken op een hoog energieverbruik en snel oplopende temperaturen in je studio als je dit soort lampen gaat gebruiken. Voor een model is dat niet fijn.

Comment

Beste Joost,

Kan je me een beetje verduidelijking geven aub! Je uitleg is heel beknopt maar er zijn een pak dingen die ik nog niet mee heb! rookie :-)

----------------------------------------------------------------------
                  "Belichting instellen volgens de lichtmeter, niet meer, niet minder. Eventueel callibreren aan de hand van een grijskaart. "

Lichtmeter op het toestel? Of een extern toestel? Ik heb een D50 nikon.
                  En dat met die grijskaart, wat moet ik me daar mee voorstellen?
                  -----------------------------------------------------------------------

Een Q-750? Bedoel je zo'n floodlight van TriStar? Dat is geen flitser, right? Die dingen produceren ongetwijfeld een hoop hitte en je hebt er lange sluitertijden bij nodig. Reken op een hoog energieverbruik en snel oplopende temperaturen in je studio als je dit soort lampen gaat gebruiken. Voor een model is dat niet fijn.

Inderdaad een TriStar! Q 750 hot lamp MET softbox en een FL 500 fluorescent panel!
                  -------------------------------------------------------------------------

Thanks,

Bert

Comment

Working...
                  X