Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

master-flits en slave-flits gebruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• master-flits en slave-flits gebruik

Binnenkort voor een reportage op lokatie heb ik de beschikking over 2 Canon Speedlite 580EX flitsers.
    Deze kunnen als master en slave gebruikt worden.

Ik heb geen tijd om tevoren alles omtrend een dergelijk gebruik uit te proberen, maar ik wil in ieder geval de mogelijk openhouden dat ik hiervan gebruik ga maken tijdens de shoot.

Zijn er mensen hier die met een dergelijk gebruik ervaring hebben? Of anders, zijn er mensen die kunnen adviseren over de do en don'ts van het gebruik van een master en slave flitser?
    Ik gebruik een EOS 20D als camera.

ps - gelieve geen discussies over 'beter een flitsparaplu' of lichtbakken of andere lampen/reflectieschermen, maar beperk het tot de bovenstaande vraag...
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

Re: master-flits en slave-flits gebruik

Heeft er nou echt niemand ervaring of tips of truks voor?

Helaas.

Comment

Hallo,

Denk dat perrush daar wel wat over weet, hij had tot voor kort een dergelijke opstelling voor zijn macro's...

Grts JVG
      Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Een weekje terug heb ik voor 't eerst 2x 580EX tegelijk gebruikt. De ene op de camera, indirect op muur of plafond of op min vermogen en de andere vastgehouden door een 'assistent' als tegen of zijlicht. Ondanks dat flits 2 nooit verder dan ca 5 m van de camera was flitste die dikwijls niet mee, de 2 flitsen moeten elkaars IR zender/ontvanger "zien", het IR signaal is blijkbaar niet sterk genoeg om via muur of plafond te bouncen.
        M.i. zet je flits 2 best op manueel anders wordt het resultaat te onvoorspelbaar - in slave stand moet je daarvoor enkele seconden op "mode" drukken. Een en ander hangt uiteraard af van de grootte vd ruimte waar je werkt.
        succes,

Marcel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door magnus Bekijk bericht
          M.i. zet je flits 2 best op manueel anders wordt het resultaat te onvoorspelbaar
          tja, ik heb een ST-E2 en zet dus beide flitsers op een ander kanaal, zo kan ik de ratio tussen de 2 flitsers bepalen.

Door de ST-E kan ik ook met de 2 flisers off-camera werken.

En voor de rest zijn de toverwoorden : BOUNCEN and INVULLEN ipv direkt and only flash
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door magnus Bekijk bericht
            Een weekje terug heb ik voor 't eerst 2x 580EX tegelijk gebruikt. De ene op de camera, indirect op muur of plafond of op min vermogen en de andere vastgehouden door een 'assistent' als tegen of zijlicht. Ondanks dat flits 2 nooit verder dan ca 5 m van de camera was flitste die dikwijls niet mee, de 2 flitsen moeten elkaars IR zender/ontvanger "zien", het IR signaal is blijkbaar niet sterk genoeg om via muur of plafond te bouncen.
            M.i. zet je flits 2 best op manueel anders wordt het resultaat te onvoorspelbaar - in slave stand moet je daarvoor enkele seconden op "mode" drukken. Een en ander hangt uiteraard af van de grootte vd ruimte waar je werkt.
            succes,

Marcel
            Dat de IR elkaar in het oog wil zien is duidelijk. Hoewel de afstand natuurlijk een rol speelt, vraag ik me af of de hoek waaonder de 2e flitser ten opzichte van de camera staat niet belangrijker is. Kan dat niet de reden voor het falen van de 2e flitser zijn?
            Dat manueel voor de 2e flitser...hmm.

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
            tja, ik heb een ST-E2 en zet dus beide flitsers op een ander kanaal, zo kan ik de ratio tussen de 2 flitsers bepalen.

Door de ST-E kan ik ook met de 2 flisers off-camera werken.

En voor de rest zijn de toverwoorden : BOUNCEN and INVULLEN ipv direkt and only flash

Bouncen is niet mogelijk, gezien de ruimte waarin ik fotografeer. Invullen is het toverwoord, mede om een eventueel slagschaduw achter de personen te voorkomen. Dat was min of meer de reden waarom ik het wil gaan "uitproberen".
            Gebruik jij de flitsers op manuele stand, of gewoon op auto/TTL of....? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar, zeker omdat marcel het hierboven over het manueel flitsen heeft.

Comment

Working...
            X