Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretfotografie zonder studio

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portretfotografie zonder studio

Hallo iedereen,

Een vriendin van mij heeft mij gevraagd of ik enkele portretfoto's van haar te nemen. Ze wil dat dat bij haar thuis gebeurt.

Aangezien ik slechts beginnend fotograaf ben, beschik ik niet over een studio of over extra flitsers en dergelijke. Ik heb alleen mijn Canon Eos 350D.

Welke tips kunnen jullie mij geven om de foto's toch ietwat deftig te maken met behulp van licht vanuit het raam of de gewone, standaard huisverlichting?

Alvast bedankt!

Re: Portretfotografie zonder studio

Ik zit (met plezier) in hetzelfde "available light" schuitje, maar heb gelukkig een EF50, 1.4 om het mij gemakkelijk te maken. Jij de kitlens?

Verder genoeg trekken vanuit verschillende hoeken/plaatsjes, zodat er zeker iets goeds bijzit (lichtinval valt achteraf soms wreed goed mee of... tegen, als ge dat ter plaatse nog niet goed kunt zien)

Histogram schalks in 't oog houden en scherpte af en toe eens controleren, om te zien of alles goed loopt.

+ Goeie basis van nabewerking leren(!) geeft alles samen zonder probleem *knallers* bij mij

Oppassen met mix tussen daglicht en kunstlicht soms. Sowieso zalig om de witbalans in RAW makkelijk te kunnen corrigeren achteraf.
    Last edited by maGuy; 20 november 2006, 10:19.

Comment

Ik zou zeggen ofwel met invallend licht ofwel uw flitser bouncen op vb een stuk izomo of zo. Licht dat vertrekt van *iets* boven de persoon en in een hoek nr beneden valt, is vaak flatterend.
      Maar dan ga je een izomo-assistent nodig hebben.

Comment

Kan je bouncen met een ingebouwde flitser?

Comment

heb dit net bij mijn vriendin thuis gedaan..

neem accesoires van uit haar kast ( laat haar het wel doen.. ) hoedjes ofzo... mag heel dom lijken maar dan met nen toffe blik en dat ze haar hoedje goed trekt ofzo.. kan toffe beelden geven..

zie = http://www.deviantart.com/deviation/43330347/
          DeviantArt is the world's largest online social community for artists and art enthusiasts, allowing people to connect through the creation and sharing of art.

ik had men iso hoog staan en f op 1.8 en dan kon ik toch nog iets of wat deftige snelheden halen... maarja ( ruis ) en dat *** geelig licht... en witbalans had ik zowat alles geprobeerd maar hielp niet echt.. dus photoshop daarna... enige wat je toen kan doen om wat goed te belichten is een bureau lamp met een flexibele kop meenemen die je wat kan richten op je model... maarja..

Maar ik ben dom geweest... heb niet echt opgelet met de kadertjes die achter men vriendin stonden enzov... en ja deze storen wel... dus daar zeker op letten !!
          Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

Comment

even naar boven brengen plus ineens melden dat ik vanavond ook nog eens terug ben geweest naar men vriendin en eens getest met de 350D zonder flits.. welke instellingen ik heb genomen voor toch een goed resultaat te bekomen...

ik heb f2/t60 tem t80 op iso waarde 800 en awb en Partial metering ( dus dat rechthoekje met cirkel er in maar zonder bolletje ;-) ) ... enige verlichting die ik had was de kamer velichting ( 3x40w lampen ) plus een flexibele bureau lamp die ik dan op mijn vriendin kon richten ofzo...

EN ik heb de kaders eens weg gehaald ( spijtig dat het lampje boven haar ben nog te zien is en de haken = maar die zijn in photoshop weg te krijgen)

ik weet nu niet of ik hier wat fotos mag plaatsen... ( @admin doe ze maar weg als het niet mag ).. maar voeg me anders toe en ik stuur je een paar door..

Ow ja belangrijk te vermelden ik heb de fotos getrokken met een statief.. en met mijn 50mm mkII, ook heb ik er getrokken met de kitlens( iso 1600, t15/f5.5)...

voorbeeldjes zoals je ziet zijn de eerste 2 geelig door het licht... maarja... in de derde foto zie je dan een "auto enhance" door arcsoft en de kleuren zijn normaler

1)

2)

3)
            Mijn materiaal mag misschien gestolen zijn, maar bijdragen kan ik ook op een andere manier

Comment

@ Anteros: ik vind de foto's uit jouw tweede post echt wel goed. Ik had eerst de link gezien en die foto vond ik maar niks, maar zoals gezegd: de drie bijkomende foto's zijn super: een mooie warme gloed, goed geposeerd en goeie compositie. (alhoewel de schaduwen (vooral op de eerste) aanwezig blijven, maar als ik zo'n resultaat zou kunnen neerzetten, zou ik voorlopig al content zijn!)

@ maGuy: ik heb de standaard lens + de 50-200mm lens. Die laatste lijkt me toch wel goed voor portretfotografie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maksim Galkin Bekijk bericht
                Kan je bouncen met een ingebouwde flitser?
                Da's natuurlijk minder evident maar als je een beetje handig bent kan je op uw flits een diffuser bouwen die ook het licht van richting verandert ....

Hier kan je misschien wat inspiratie opdoen.
                LumiQuest features the best flash diffusers, softboxes, bounce devices, and color effects gels designed for your speedlight and on-location flash photography.

Comment

extra tip, als je een laptop bij de hand hebt... dan kan je best dus deze connecteren met je pc.. en rechtstreeks op de hd shooten.. dan kan je in raw of jpg schieten maar je ziet DIRECT of je goed hebt gefocused enzov... op zon klein schermke zie je da ni altijd goed.. de fotos lijken scherp maar eigenlijk zijn ze het niet... en als je op de laptop ziet weet je direct wat je moet doen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anteros Bekijk bericht
                    extra tip, als je een laptop bij de hand hebt... dan kan je best dus deze connecteren met je pc.. en rechtstreeks op de hd shooten.. dan kan je in raw of jpg schieten maar je ziet DIRECT of je goed hebt gefocused enzov... op zon klein schermke zie je da ni altijd goed.. de fotos lijken scherp maar eigenlijk zijn ze het niet... en als je op de laptop ziet weet je direct wat je moet doen
                    misschien domme vraag.. maar hoe doe je dit?
                    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
                      misschien domme vraag.. maar hoe doe je dit?
                      ik heb een canon, dus ja ik wil het wel even uitleggen maar ik denk dat het bij nikon wel net iets anders is...

je hebt in canon bij het menu eregens communicatie staan en dat staat op print/ptp ofzoiets... maar dat moet je dan op pc verbinding zetten...dan het bijhorende usb kabeltje gebruiken waar je normaal de fotos met upload naar de pc...

dan bij canon start wss je camera window aan en kun je op het derde tabbladje "remote shooting" nemen... ( nu starten er 2 programma's op.. ) je kiest dan nog waar de fotos op de pc moeten komen... en ja dan der op los trekken... ;-)

Comment

ik heb een canon, dus ja ik wil het wel even uitleggen maar ik denk dat het bij nikon wel net iets anders is...

je hebt in canon bij het menu eregens communicatie staan en dat staat op print/ptp ofzoiets... maar dat moet je dan op pc verbinding zetten...dan het bijhorende usb kabeltje gebruiken waar je normaal de fotos met upload naar de pc...

dan bij canon start wss je camera window aan en kun je op het derde tabbladje "remote shooting" nemen... ( nu starten er 2 programma's op.. ) je kiest dan nog waar de fotos op de pc moeten komen... en ja dan der op los trekken... ;-)
                        ga dit eens uitzoeken.. blijkbaar zou dit kunnen met nikon capture..
                        maar dacht dat dit slechts een 14 dagen licentie is..
                        iemand ervaringen met nikon?
                        Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

Volgens mij moet Bibble ook overweg kunnen met Nikon, alleen de D80 wordt nog niet ondersteund volgens hun website. De term die je zoekt is "tethered shooting".

Comment

Op zich inderdaad een goeie tip, maar is dat niet ontzettend onhandig als je fototoestel aan je computer hangt? Zo lang is dat kabeltje toch ook niet?

Comment

Je kan een paar USB kables van goede kwaliteit aan elkaar koppelen en dan heb je ± 4meter.
                              Zo werk ik in mijn studio altijd, en ik vind het heel prettig om meteen het resultaat op een groter scherm te kunnen beoordelen.

Comment

Working...
                              X