Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto in zaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groepsfoto in zaal

Moet een grote groep fotograferen (70 personen) in een slecht verlichte zaal..Heb helaas geen keuze het gaat en kan niet anders. Wil natuurlijk toch graag nadien een toonbare foto hebben, waarop dan toch ook nog iedereen herkenbaar is (liefst zo scherp mogelijk) Heb twee studioflitsers (Bouwens) met sofbox ter beschikking en om de zaal iets beter te verlichten heb ik twee bouwlampen van elk 500 W. Heb ook wat kalkpapier om eventueel voor die lampen te hangen en dan is het gedaan. Heb een Canon 60D en een 350D ter beschikking met een Sigma 17-50mm F 2.8 waarmee ik de volledige groep te pakken krijg, daar ik niet ver ongeveer 7a 8 m van die groep sta met mijn statief. Wie kan hier goede bruikbare raad geven waardoor ik nadien niet verlegen moet zijn om die foto's te tonen en een exemplaar van 30 x 40 te kunnen laten ontwikkelen. (PS er is geen daglicht in de zaal.)

Re: Groepsfoto in zaal

Amaai !
    Liever jij dan ik !!

Mijn beperkte ervaring in donkere, slecht verlichte zalen is de volgende.
    Iso 800 of 1600.
    redelijk breedhoek ( om de sluitertijd laag te kunnen houden ).

Wat ik zeker niet zou doen is mijn diafragma op 2.8 zetten.
    De mensen die vooraan in de groep staan zullen scherp zijn. De mensen achteraan zullen flou zijn

De mensen direct belichten met de studioflitsers zou ik ook niet doen ( zelfs met softbox ) want er zullen altijd mensen in de schaduw staan van die voor hen.

Wat je kan proberen is de flitsers ( met reflector ) op de plafond richten ( zonder softbox of paraplu ) en hopen dat er genoeg licht weerkaatst zal worden.

Toestel zeker op statief en vragen aan de mensen om zo stil mogelijk te staan ( al zal dat niet veel helpen ).

Veel succes !!
    nogmaals, liever jij dan ik .
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

volgens mij klopt het wat Lieve komt te zeggen. Pas ook op met het mengen van de bouwlampen en de flitslampen, ze hebben een andere kleurtemperatuur. Als je ze samen gebruikt zullen aan aantal er bruiner uitzien dan de rest. zet je toestel op een statief en gebruik op voorhand een assistent om de grenzen te zoeken tot waar de mensen kunnen gaan staan. en hang er een stickertje of dergelijks. Zo zal de foto snel kunnen genomen worden. Mijn ervaring is dat groepen het snel beu worden. Wat alles nog moeilijker maakt natuurlijk. Hou alles ook goed in de hand, jij bent de baas op dat ogenblik. Zeg wie waar moet gaan staan anders discussieert men een uur over wie al dan niet van voor wil gaan staan. Kijk of je iedereen ziet. En kijk of gebruik er een assistent voor dat niet iedereen met een zelfde kleur rokje of dergelijks naast elkaar staat. En verder …. Veel geluk.
      D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

Comment

Ik zou die bouwlampen maar thuis laten en de Bowens set gebruiken. Als er in de ruimte 1 grote witte muur is, zou ik proberen om met je rug naar die muur te fotograferen. Door de twee flitsen op de muur achter je te richten, creëer je een grote bron van zacht licht. Bouncen via een wit plafond gaat natuurlijk ook.
        Bert Stephani

http://www.bertstephani.com

Comment

Working...
        X