Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's maken van een lasser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's maken van een lasser

    Ik heb in mijn zoektocht op het forum niet echt gerichte vragen en antwoorden gevonden over dit onderwerp daarom mijn vraag:
    Met wat dien je rekening te houden bij het fotograferen van laswerken.

    Ik ben maar een beginnend fotograaf maar een vriend (de lasser) heeft me gevraagd of ik enkele foto’s kon maken van lasvlammen zodat ik deze kan gebruiken in hun folder.
    Graag had ik wat tips gehoord over camerainstellingen enz..

    Misschien dat er onder jullie al mensen zijn die dit eerder hebben gedaan en mij wat praktijkervaring kunnen doorgeven?

    Alvast bedankt voor jullie reacties !


    Tom
    don't drink from the mainstream

  • #2
    Re: foto's maken van een lasser

    misschien stom maar ik weet dat je niet naar een lasvlam mag kijken dat je daar zeer pijnlijke ogen aan kan overhouden.

    hoe zit het met de sensor van je camera ? kan die daar tegen ?

    G
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

    Comment


    • #3
      Re: foto's maken van een lasser

      Voor de sensor is het geen probleem, wil je foto's maken van lassen met een vlam, of elektrisch?

      Lassen met een brander geeft veel minder fel licht, en dan kan je gemakkelijker de vlam zelf mee in beeld brengen. Als er weinig omgevingslicht is, dan kan het wel zijn dat je camera gaat belichten op de vlam zelf (felste licht), en dan zal de omgeving vrij donker worden. In dat geval zal je wat moeten overbelichten, anders staat er alleen een vlam op de foto. Bij elektrisch lassen is de lichtbron veel sterker, en dan wordt het wat moeilijker als er niet veel omgevingslicht is. Als je dan de vlamboog mee in beeld wil, zal je sterk moeten overbelichten om de omgeving goed in beeld te krijgen.

      Een voorbeeld van de vlamboog, en weinig omgevingslicht. Je ziet alleen maar wat vonkjes, omdat de camera de lichtmeting baseert op het lichtste deel van de foto:


      Hier ben ik iets opzij gaan staan, zodat de sterkste lichtbron net uit beeld was. Daardoor is de foto nu wel goed belicht (het overige licht is afkomstig van Xenon-schijnwerpers die de werf verlichtten).

      Door de wat langere sluitertijd krijg je ook mooie licht-effecten .


      En nog wat vonkjes, dit keer van een slijpschijf (de vonkjes die recht omhoog vliegen) en een snijbrander:


      Het grote voordeel van digitaal is wel dat je ogenblikkelijk kan zien of er wat mis is met de belichting, daardoor kan je nog heel gemakkelijk wat aanpassen om de foto's toch goed te krijgen .
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: foto's maken van een lasser

        Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
        misschien stom maar ik weet dat je niet naar een lasvlam mag kijken dat je daar zeer pijnlijke ogen aan kan overhouden.

        hoe zit het met de sensor van je camera ? kan die daar tegen ?

        G
        Ik heb al wel wat lasfoto's gemaakt, en de sensor van mijn 20D werkt na 26.000 foto's nog prima .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: foto's maken van een lasser












          Je moet geen schrik hebben voor je camera, alleen voor je ogen.

          Gebruik het licht dat het lassen geeft.

          Probeer je optimaal op te stellen zodat het lassen en de persoon die last goed in beeld komt.

          Alvast veel succes gewenst en laat een paar van je probeersels eens zien hier.

          Comment


          • #6
            Re: foto's maken van een lasser

            Mijn vader die een tafel aan 't lassen is voor mij :

            Comment


            • #7
              Re: foto's maken van een lasser

              Een UV en IR sperfilter is misschien geen slecht idee, aangezien lasvlammen in dat spectrum ook sterk stralen en digitale sensors daar gevoelig voor zijn.

              Comment


              • #8
                Re: foto's maken van een lasser

                Laat de lasser eerst wat olie op het ijzer aanbregen.
                Dat gaat lekker roken !!
                Gebruik ook een redelijk lange sluitertijd voor streepjes te krijgen.
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment

                Working...
                X