Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsbelichtingscompensatie of -vergrendeling of derde ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • flitsbelichtingscompensatie of -vergrendeling of derde ?

    Hoe kan ik er voor zorgen dat dergelijke foto's bij valavond en nacht in het vervolg fatsoenlijk belicht zijn ????? De flits is hier wel afgegaan maar door de koplampen van de wagen is de meting niet correct.



    Ik dacht zelf aan flitsbelichtingscompensatie (maar over- of onderbelichten ?)of eerst spotmeting op een onderwerp langs de weg. En kan ik zo'n spotmeting dan opslaan voor alle foto's die ik onder de zelfde omstandigheden maak of moet ik dan voor elke foto een meting doen (want dan wordt het moeilijk)
    Last edited by machb; 4 november 2006, 07:09.

  • #2
    Re: vraagje :flitsbelichtingscompensatie

    Hier zal je de flitsbelichtingscompensatie op "+" moeten zetten om de auto zelf juist belicht te krijgen. Hoeveel je die moet opvoeren, dat is voor elk geval anders, ik kan daar dus geen gepast antwoord op geven.

    Volgens mij hebben automobilisten niet graag dat je zo in hun gezicht flitst , zeker niet als je dan de flitsbelichtingscompensatie nog wat hoger zet .


    Edit, het lukte mij niet om een reply te geven omdat je titel blijkbaar te lang is. Nadat ik die ingekort heb kreeg ik mijn antwoord pas online .
    Ik zal dus niet de enige zijn, waarschijnlijk zijn er hier die een beter antwoord kunnen of willen geven, maar die er niet "door raken" .
    Last edited by Black B@ndit; 3 november 2006, 20:32.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: flitsbelichtingscompensatie of -vergrendeling of derde ?

      Black Bandit bedankt voor de reactie. Titel is nu ingekort, hopelijk komt er nu meer reactie

      Comment


      • #4
        Re: flitsbelichtingscompensatie of -vergrendeling of derde ?

        Dit is een extreem voobeeld hé, door de koplampen is de meting gewoon naar de vaantjes, en door de aard van het onderwerp een rijdende wagen heb je geen tijd om de camera in te stellen. Ik zou in dit geval de ETTL niet gebruiken en de flits op manueel zetten, maximaal vermogen en de ISO op 400, dan zou ik trachten een reeks proefopnames te maken, eventueel met mijn eigen wagen om tot een bruikbaar diafragma te komen. Dan zou ik deze instelling gebruiken in gelijkaardige omstandigheden. Maar bij zulke opnames is een dosis geluk echt wel nodig!

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: flitsbelichtingscompensatie of -vergrendeling of derde ?

          Vergrendelen zal volgens mij nog het beste zijn. Je houdt je hand voor je camera zodat de het licht van de koplampen afgeschermd is, drukt de belichtingsvergrendelingsknop in (zie wel dat die juist ingesteld staat; soms kan die meerdere functies hebben), haal je hand weg en druk dan op de ontspanknop.


          seppuku.

          Comment


          • #6
            Re: flitsbelichtingscompensatie of -vergrendeling of derde ?

            Wel, ik heb het allemaal geprobeerd en met flitsvergrendeling haal ik toch veruit het beste resultaat. Kijk maar eens naar de foto hieronder van dezelfde wagen. Dit waren mijn instellingen. iso200, f4, 1/200, en brandpuntsafstand op ongeveer 100mm. Verder voor de flits ingesteld op 2e gordijn flitsen en flitssnelheid vastgezet op altijd200 bij av-prioriteit. Scherp stellen op de weg nog voor de wagen eraan komt, belichting vergrendelen en dan wachten tot de wagen eraan komt en afdrukken maar. Nadeel : flits vreet enorm veel batterijen op die manier = 2x flitsen per foto.

            Comment

            Working...
            X