Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS 400D: ISO waarden leren instellen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• EOS 400D: ISO waarden leren instellen?

Hoi,

Ik wil me wat verdiepen in fotografie en heb een Canon EOS 400D aangekocht met een Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 II en een Canon EF 55-200mm 1:4.5-5.6 II USM.

Ik moet nog veel leren maar kan me best vinden als ik in de "P"-stand foto's neem, dan kan ik in RAW opslaan, mijn eigen focus-punten kiezen ..enz. (begin ik te leren )

Echter snap ik nog niet veel van belichting en moet ik in de "P"-stand dus zelf nog mijn ISO waarde instellen.

Mijn vraag is nu: (het kan een domme vraag lijken maar ik moet het dus echt nog allemaal leren)

Ik moet een bepaalde waarde hebben in mijn viewfinder-view om mijn ISO waarde hoger of lager te zetten:

Kan er mij iemand zeggen welke waarde ik minimum moet hebben en welke waarde dit is in de viewfinder-view? (is dit de shutter speed )

alvast bedankt voor de nuttige antwoorden

Re: EOS 400D: ISO waarden leren instellen?

Ik zou zeggen kijk eens in de handleiding . Heb sinds een week de D50 en heb de handleiding (140blz) uitgelezen (niet zoveel uit geleerd) maar fotografeer toch al meestal in de M stand.
    ... see the ART not the TOOL ...

Comment

In mijn handleiding staat er iets over vermeld maar ik begrijp het niet:

Welke waarde moet ik hebben met mijn 18-55mm en met mijn 55-200mm en waar kan ik dat juist aflezen?

Bedankt !!

Comment

check p53
        (and sorry, but RTFM)
        -=- Light is the key...

Comment

Gewoon doen wat in de handleiding staat.
          Als je je 55 -200 op je toestel zet moet de sluitertijd minimum tussen
          1/80 en 1/300 sec zijn.
          Geeft je toestel bij een brandpunt van 55 mm en een diafragma van F6 bv maar 1/60 sec aan dan kan je je ISO waarde verdubbelen. Opletten, ISO 200 is geen enkel probleem, 400 zou ook nog moeten gaan, maar vanaf 800 en hoger krijg je ruis in het beeld.
          Of nog zoals in je handleiding staat, je kan ook een flist gebruiken.

Het beste wat je kan doen is wat experimenteren en kijken wat het beste resultaat geeft. Niemand kan uit een handleiding leren fotograferen.

Comment

check p53
            (and sorry, but RTFM)

Echt een professioneel antwoord waar ik dus veel verder mee kom ....

wat zijn we weer vriendelijk vandaag

Comment

Onderstaande posting heb ik in het verleden gepost
              dit aangaande een vraag over sportfotografie.
              Ook voor andere soorten fotografie kan deze info nuttig zijn !

Er zijn drie acteurs in het toneelstuk "De correcte belichting" drie acteurs die samen voor een correcte belichting gaan zorgen, voor gelijk welk onderwerp, het is aan de fotograaf om de rol die iedere acteur krijgt in het stuk te verdelen. Al naargelang het onderwerp krijgt een andere acteur de hoofdrol in het stuk. In het onderdeel sport gaat "Snelheid" met de hoofdrol lopen, dit om beweging te bevriezen of juist om beweging weer te geven. Op de tweede plaats komt "Diafragma" is veelal begrenst door de mogelijkheden van het objectief en door de gewenste scherptediepte. Op derde en laatste plaats komt "Gevoeligheid" de laatste plaats omdat we hier de kwaliteit negatief kunnen beinvloeden.

U zal spoedig ondervinden dat U met sport, snel met de limieten van uw camera in aanraking komt.

Een voorbeeld:

Het objectief is 200 mm, met de cropfactor van de camera en het onderwerp is hier een snelheid van minimaal 1/300ste aangewezen. De maximale opening van het objectief is F5.6, daar zit al een serieuze beperking want je zou best een F2.8 kunnen gebruiken maar het is er niet ! Dan moet je beroep doen op de derde acteur "Gevoeligheid" en je ISO verhogen tot een correcte belichting mogelijk is. Niet zelden kom je dan aan een ISO waarde van 1600 ISO en zelfs hoger.

Dat is in het kort het scenario van "De Correcte belichting"

Hopende U van dienst te zijn met deze info.

Vriendelijke groeten.
              Jeff Ceuppens
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Probeer het, kijk naar de grafiek van je foto en pas aan indien nodig.
                En stap af van foto's nemen op P
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

Comment

Hoi,

probeer uw andere programma's uit. Namelijk de Tv en Av.
                  Met de Tv kan je uw sluitersnelheid bepalen en de Av kan je uw Aperture aanpassen.
                  Aan de hand hiervan moet je gaan spelen met uw iso waarde.
                  als je bv: in Av bent en het is zo danig donker dat uw sluitersnelheid te hoog wordt (dus langer moet wachten/ meer kans op onduidelijkheden), verhoog dan uw iso waarde. en nee, niet van 100 nr 200, maar dadelijk eens nr 400 proberen.
                  die stap van 100 nr 200 doe je wanneer je "millimeter" werk moet verrichten.

Let op, dit is allesbehalve een professionele uitleg (en waarschijnlijk een technisch hoogstandje van kemels), maar ik ben ook beginnend en dit lijkt me een eenvoudige manier om te snappen wanneer je dit moet aanpassen.

Zoals reeds meerdere malen hierboven geschreven: alles hangt samen. dus de sluitersnelheid, opening, iso, lichtmeting, ... alles gaat hand in hand en elke aanpassing zal en kan een impact geven op het gewenst resultaat.

goede raad: als je wil weten wat sluitersnelheid is: speel met de snelheid
                  als je wil weten wat aperture is: speel met die opening
                  .....

suc6,

ik hoop dat je er iets aan hebt
                  square lens produces round picture. or was it ...

KeeJoZ

Comment

Working...
                  X