Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe lampen fotograferen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe lampen fotograferen?

Hoi,
    dit weekend de interieurbeurs bezocht. Wat me maar niet lukt, is het fotograferen van "lampen". Er waren daar uiteraard heel wat design-lampen en luchters te zien (die branden) maar hoe moet je zoiets in godsnaam trekken???:
    1) in close-up zodat enkel de lamp het beeld vult (probleem: koude kleuren en overbelichting van het oplichtend lamp-gedeelte, geen duidelijke beeld van de lampkap of luchter armatuur)
    EN
    2) een zaal vol luchters waarvan ik een overzichtsfoto zou willen maken (probleem: luchters overbelicht; koude kleuren; de rest van de zaal is pikkedonker).

Voorts zit ik dan nog in de knoei met de witbalans: dikwijls is er een combinatie van TL-lampen met spotlights en eventueel nog andere lichten. Pfew, niet simpel om een mooie warme foto van een lamp te trekken...

Heeft iemand tips aub (vooral wat betreft shutter time en diafragma of noodzaak van filters?)? Ik gebruikte mijn breedhoek 20mm 2.8 lens op een D70S. Ik zal met behulp van jullie tips thuis wel wat herproberen met een bureaulamp of lampedeerke of zo.

Mvg,
    Dieter

Re: hoe lampen fotograferen?

Met mijn weinige ervaring in " lampenfotografie " kan ik u het volgende zeggen.

ik ben onlangs gestart met een project waarbij ik modellen fotografeer met een lamp boven hun hoofd ( ik weet dat het een raar idee is ).
    Ik dacht ook dat het niet simpel zou geweest zijn om een brandende lamp te fotograferen en het model er toch goed op te zetten.
    Maar het was eenvoudiger dan ik dacht.
    Ik heb de studioflitsers opgesteld zoals ik een model fotografeer.
    Ik deed de lamp branden en de lamp was perfect belicht.
    Dus het licht van de lamp was gewoon weggeflitst, de gele gloeidraad was goed zichtbaar, en mijn model was ook goed belicht.
    Ik heb wel reflecties van de softboxen in de lamp ( maar die kan ik Ps-en ).

Ik weet nu ook dat dit geen oplossing is voor uw probleem ( je kan moeilijk die zaal platflitsen he !! ). Maar flitsen is mijn ervaring ...
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Bedankt voor de reactie.

Blijkbaar is het een onderwerp waar niemand veel ervaring mee heeft?

Zelfs in het geval dat ik sterke flitsers zou hebben (ik heb die niet en zeker niet op een beurs), dan nog lijkt het mij onmogelijk om daarmee een ganse luchter (al dan niet in kristal) mee te fotograferen?

mvg,
      dieter

Comment

is afhankelijk van de lamp sterkte en hoeveel foto's je wil maken.

ons oog kan veel meer stops aan dan een sensor van je toestel. als je geen gemiddelde vindt maak dan een reeks. onderbelicht, goed belicht en over belicht.
        daarna thuis de beste eruit halen of samenvoegen met software.
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diddeka Bekijk bericht
          Hoi,
          dit weekend de interieurbeurs bezocht. Wat me maar niet lukt, is het fotograferen van "lampen". Er waren daar uiteraard heel wat design-lampen en luchters te zien (die branden) maar hoe moet je zoiets in godsnaam trekken???:
          1) in close-up zodat enkel de lamp het beeld vult (probleem: koude kleuren en overbelichting van het oplichtend lamp-gedeelte, geen duidelijke beeld van de lampkap of luchter armatuur)
          EN
          Dit kan je toch zo thuis proberen. Zeker voor de eerste probleemstelling. Bij zo een hoge kontrast kun je dit enkel oplossen door te flitsen zodat de delen naast de brandende lamp opgelicht worden zodat de camera dit aankan. Zopas even getest met mijn D200. Camera in A mode, Hoge Fwaarde zal wel rond de F32 liggen, zolaag mogelijke ISO waarde (ik heb 100 gebruikt) en de SB-800 in AA mode zodat hij de ingestelde Fwaarde van de camera gebruikt. Belangrijk plaats de camera op spotmeting. Als je nu richt op de brandende lamp met spotmeting zal je zien hoeveel hij als tijd neem. Stel desnoods de Fwaarde bij om een bruikbare tijd te bekomen. Bij een D200 is dit 1/250, bij een D70 mag dit tot 1/500 zijn. Als je nu een foto neemt zal de brandende lamp perfect uitgelicht zijn, gloeidraad net ietjes overbelicht maar niet veel en de rest van je omgeving, dus de kap zal ook juist uitgelicht zijn. Voorwaarde is natuurlijk dat je voldoende flash power hebt ( SB-800 voldoet zeker) en dat je achtergrond beperkt is want zo kun je geen ruimte uitlichten van meters. Maar een detail van de lampdesign moet perfect lukken. Om nu je verhouding nog wat te verfijnen tussen lamp en omgeving kun je tijdens het meten ietsjes naast de gloeidraad uitlichten. Je zal heel snel de tijd zien verminderen in je viewer. dit is een methode om de lamp iets meer te laten overbelichten tov de rest.

witballans regeling zou ik zeker via RAW opname doen zodat je achteraf dit perfect kunt bijpassen.

Voor je 2de probleem, een grotere ruimte of zaal zal dit niet zo gaan omdat je onvoldoende flashpower hebt om een ballans te kunnen maken en zodoende het kontrast te verlagen.

voor je 1ste probleem, test het gewoon even uit thuis en je zult zien dat het werkt. Ik heb dit zelf voor mij zopas eens gedaan en heb geen slechte belichte foto's!

Frans.

Comment

D200 op FP en je kan tot 1/1000ste en meer flitsen, moest je willen
            foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
              D200 op FP en je kan tot 1/1000ste en meer flitsen, moest je willen
              Dat klopt, heb ik zelfs tot 1/8000 al gebruikt maar bij zeer hoge power ( door het sterke licht van de lamp die je moet overbruggen) ga je heel snel flash vermogen te kort hebben. Een D70 kan dit waarschijndelijk niet.

Bij een D200 voor close werk zal het idd goed werken.

Comment

Ik heb (nog) geen externe flitser (misschien iets voor onder de kerstboom), en de interne flitser van de D70s zal het alleen wel niet trekken. Maar ik heb wel nog mijn flitser van mijn Canon A1, waar ik een "oogje" onder kan monteren. Als dat oogje een lichtflits ontdekt (vb van mijn interne flitser) dan activeert die ook de flitser die erop zit, zodat die mee af gaat. Ik test het in de loop van de week eens.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

P.S. Ik heb net een website van een hotel bekeken waar ook diverse luchters getrokken zijn. Waarschijnlijk hebben ze hiervoor de kamer voorzien van studioflitsers? Het zijn hier echter vooral de kleurrijke muren + lichtspel die de foto's (voor mij) aantrekkelijk maken.

Zie http://www.bazarrotterdam.nl/opener.asp?language=NL
                Doorklikken naar hotel (knopje links) en dan naar kamers (knopjes rechts).

Comment

Working...
                X