Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren printer afstemmen op scherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleuren printer afstemmen op scherm

Bestaat er een eenvoudige oplossing om de kleuren van mjin scherm (min of meer) gelijk te zetten met hetgeen mijn printer zal afdrukken. Ik merk dat foto's op scherm vaak ok zijn maar op printer bijv te donker afgedrukt worden.

Scherm: Acer AL2051W (20" widescreen)
    Printer: HP Photosmart 7960
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Re: Kleuren printer afstemmen op scherm

er is een heel eenvoudige manier, maar eenvoudig is niet altijd goedkoop

stap 1: callibreer je scherm met behulp van een hardwaretool (circa 200 euro)

stap 2: laat je printer profileren door bv. www.marc-en-ciel.be vanaf 5 euro per eenvoudig profiel of 25 euro per geavanceerd profiel

stap 3: 't is in orde (als je printsoftware met kleurbeheer overweg kan) laat een profiel maken voor elke papier-printer-inkt combinatie

eigenlijk hoort er nog een stap 0 voorafgaand op stap 1: lees de cursus kleurbeheer die je op de site van Marc kan vinden, en nog beter, volg zijn cursus , een echte aanrader

Comment

Als het alleen gaat om de link tussen jouw printer en jouw scherm:
      print een kleurenkaart uit, en pas daarna je scherm aan zodat hetgeen je op je scherm krijgt zoveel mogelijk lijkt op je afdruk. Simpel..?

Comment

Er is maar EEN methode die juiste kleuren geeft: Monitor callibreren en printerprofielen (laten) maken. NIETS ANDERS kan deze werkwijze vervangen. Monitor instellen met het blote oog: VERGEET HET !!!
        Misschien woont er wel iemand in de buurt met een eye-one o.i.d.
        Mijn postcode: 3510
        Groetjes,
        m.g.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
          Als het alleen gaat om de link tussen jouw printer en jouw scherm:
          print een kleurenkaart uit, en pas daarna je scherm aan zodat hetgeen je op je scherm krijgt zoveel mogelijk lijkt op je afdruk. Simpel..?
          Klopt! Ik ben er ondertussen in geslaagd een perfecte overeenkomst te krijgen op die manier.

Alleen heb je dan wel meetapparatuur van rond de €1600 nodig om je kleurenkaart na te meten, want puur op het zicht krijg je het nooit juist.

Als je een kwartier achter je scherm gezeten hebt zie je de kleuren van je afdruk helemaal anders en ga je ook anders corrigeren.
          aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
          grtz
          marc-en-ciel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
            Klopt! Ik ben er ondertussen in geslaagd een perfecte overeenkomst te krijgen op die manier.

Alleen heb je dan wel meetapparatuur van rond de €1600 nodig om je kleurenkaart na te meten, want puur op het zicht krijg je het nooit juist.

Als je een kwartier achter je scherm gezeten hebt zie je de kleuren van je afdruk helemaal anders en ga je ook anders corrigeren.
            Marc, ik twijfel niet aan dat je dat experiment gedaan hebt.

Ter verduidelijking aan de anderen : een gewone hardware schermcalibrator kost tussen de 95 en 250 euro en doet het werk perfect. Behalve bij sommige top €€€€ schermen die zelf een specifieke hardware calibrator hebben en dat is nog beter. Voor deze laatste zal je dan best ook de ganse ruimte rond het scherm (kamer of bureel of ...) zorgvuldig aangepasen qua verlichting, kleuren e.d.

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
              Marc, ik twijfel niet aan dat je dat experiment gedaan hebt.

Ter verduidelijking aan de anderen : een gewone hardware schermcalibrator kost tussen de 95 en 250 euro en doet het werk perfect. Behalve bij sommige top €€€€ schermen die zelf een specifieke hardware calibrator hebben en dat is nog beter. Voor deze laatste zal je dan best ook de ganse ruimte rond het scherm (kamer of bureel of ...) zorgvuldig aangepasen qua verlichting, kleuren e.d.

Alain
              Ter verduidelijking aan de anderen : een gewone hardware schermcalibrator kost tussen de 95 en 250 euro en doet het werk perfect.

Als ik die van € 95 koop , lukt het dan al goed ?
              Ik veronderstel dat dit die "Pantone Huey" is ?
              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
              Web-Albums

Comment

Even wat meer uitleg:

Mijn bedoeling was om na te gaan of je zonder aankoop van wat voor apparatuur dan ook je printer zo kan afstellen dat je perfecte overeenkomst krijgt tussen afdruk en beeldscherm.

En ja hoor, het kan.
                Elke printer heeft in zijn driver de mogelijkheid om de kleuren aan te passen.
                Met het nodige geduld en de nodige hoeveelheid afdrukken krijg je een resultaat dat zeker bevredigend genoemd mag worden.

Helaas speelt de menselijke factor hier een belangrijke rol.
                Het oog heeft de eigenschap dat het zich gemakkelijk aanpast aan wisselende lichtomstandigheden.
                Met als gevolg dat wat je nu als juist ziet, straks of morgen niet meer juist is.

Dan ben ik gaan kijken of je door metingen ook tot een juist resultaat kan komen.
                En hier is die dure apparatuur voor nodig.
                Om overeenkomst te krijgen volstaat het het middengrijs (50%) op te meten in Photoshop (in Lab-waarden!) en daarna je printer zodanig bij te stellen tot die exact dezelfde Lab-waarde oplevert op de afdruk.
                Helaas kan je deze waarden op de afdruk slechts opmeten met een fotospectrometer (rond de €1500).
                Maar het werkt wel. Ik heb mijn Canon Selphy op deze manier perfect kunnen inregelen en hoef bijgevolg geen profiel meer te gebruiken.
                Meer nog, in Photoshop staat het kleurbeheer uit bij het afdrukken.

Je ziet het: je kan niet om de aankoop van apparatuur heen.
                Op het oog kalibreren en afstellen is in de praktijk onhaalbaar, daar heb ik al tijd, papier en inkt genoeg in gestoken om dat zonder meer te bevestigen.

De makkelijkste en betrouwbaarste werkwijze is dus: hardwarematig kalibreren van je beeldscherm, profileren van je printer en de juiste werkwijze gebruiken in je fotobewerkingsprogramma. Dan gaat alles vanzelf.
                aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                grtz
                marc-en-ciel

Comment

Working...
                X