Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillen in omzetten kleur naar zwartwit, hoe!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Verschillen in omzetten naar zwartwit

Oorspronkelijk geplaatst door stefken Bekijk bericht
    Yep,
    Deze stond er nog niet bij en gebruik ik ook heel vaak.
    In plaats van de onderste HSL adjustment layer kan je eigenlijk om het even welke methode gebruiken die de KLEUR gaat aanpassen. Daardoor wordt ook de uiteindelijke z/w output aangepast.
    Mogelijke methoden zijn vb photo filtre, selective color, channel mixer, variations, color balance, ....
    Ik denk dat vooral de persoonlijke voorkeur en gebruiksgemak een rol zal spelen in het gebruik van welke methode. Desaturation, bijvoorbeeld, lijkt gemakkelijk, maar met een lading adjustment-layers erboven kan het tijdrovend blijken te zijn.
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

Comment

Azhrarn,

Deze al eens geprobeerd? Lijkt mij wel cool en hun FocalBlade plugin gebruik ik reeds tot volle tevredenheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Azhrarn,

Deze al eens geprobeerd? Lijkt mij wel cool en hun FocalBlade plugin gebruik ik reeds tot volle tevredenheid.
        Ziet er veelbelovend uit en extra mogelijkheden. In feite zie ik alleen die 'oude' zwartwitfilmimmitatiefilters zitten. al het andere is 'spielerei' dat met wat gehobby ook uit PS te toveren is. Hier voorgekauwd en dus verschrikkelijk handig.
        Ik zou er alleen geen 50 euro voor willen geven.

Comment

Een veel gestelde vraag, hoe omzetten > z/w, deze topic geeft een antwoord, daarom maak ik hem sticky voor een tijdje.

-- Meerdere foto's zijn hier in dit forum toegestaan, zij hebben duidelijk een educatieve waarde.

Nog van, dat
          Last edited by teddy-bear; 3 oktober 2006, 23:42.

Comment

Re: Verschillen in omzetten kleur naar zwartwit, hoe!

Ik heb een vraag die naadloos aansluit bij dit topic: ik heb de gewoonte om de foto's die ik de moeite waard vind, af te drukken op A4 formaat.
            Omzetten doe ik via: verzadiging op nul, daarna wat verbeteren met helderheid en contrast, soms iets verscherpen en that's it. Nu vind ik mijn afdrukken niet altijd zo goed, vooral in het zwarte deel. Ik heb al enkele keren mijn scherm gecalibreerd, dus daar zal het niet aan liggen. Ik vraag mij dus af: geven de verschillende methodes van omzetten naar ZW een verschillend print-resultaat, of heeft dat er niets mee te maken ? Wie heeft hier ondervinding terzake ? Nog dit: ik zie ook niet veel verschil tussen HP papier en Epsonpapier (misschien toch een lichte voorkeur voor HP,maar dat is zeer persoonlijk).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              Ik heb een vraag die naadloos aansluit bij dit topic: ik heb de gewoonte om de foto's die ik de moeite waard vind, af te drukken op A4 formaat.
              Omzetten doe ik via: verzadiging op nul, daarna wat verbeteren met helderheid en contrast, soms iets verscherpen en that's it. Nu vind ik mijn afdrukken niet altijd zo goed, vooral in het zwarte deel. Ik heb al enkele keren mijn scherm gecalibreerd, dus daar zal het niet aan liggen. Ik vraag mij dus af: geven de verschillende methodes van omzetten naar ZW een verschillend print-resultaat, of heeft dat er niets mee te maken ? Wie heeft hier ondervinding terzake ? Nog dit: ik zie ook niet veel verschil tussen HP papier en Epsonpapier (misschien toch een lichte voorkeur voor HP,maar dat is zeer persoonlijk).

Ik denk dat dat dan weer te maken heeft met de printer:er zijn maar heel weinig modellen die een perfecte zw/w print kunnen afleveren zonder magenta/groenzweem.

Walter
              D850

Comment

Ter informatie:
                Het topic zwartwit dat ik ooit hier geplaatst heb, is in uitgebreidere vorm te vinden op mijn website:
                http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_zwartwit.html

Comment

Toevallig geen zin om je foto's eens opnieuw te posten?
                  ik zie ze niet

thx,
                  A

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aspro Bekijk bericht
                    Toevallig geen zin om je foto's eens opnieuw te posten?
                    ik zie ze niet

thx,
                    A
                    Ze komen eraan... even geduld.

Comment

ik open de foto altijd in RAW mode en onderaan heb je daar een saturation schuivertje staan. Ik schuif die volledig naar links en dan heb je een prefecte zwart-wit foto
                      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Daarmee krijg je typisch een perfect saaie foto ja.

Zwart/wit omzetting gaat omtrent hoe je aan een beeld uw eigen interpretatie geeft.

Comment

mijn fotos zijn niet saai te noemen hoor als ik ze naar zwart-wit omzet met de saturation weg te nemen.
                          Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

Comment

Kan altijd zijn natuurlijk dan je van nature zo fotografeert, dat het er is Z/W goed uitkomt. Sommige mensen "kijken" in zwart/wit maar da's zeker niet de algemene regel.

Zowiezo kun je van een zwart/wit heel wat meer maken door die op maat te bewerken.
                            Daar zijn hopen technieken voor waarvan je er al heel wat vindt op deze pagina.

Comment

niet goedkoop, maar zou het niet meer willen missen

15 dagen free trial !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                niet goedkoop, maar zou het niet meer willen missen

15 dagen free trial !
                                Inderdaad de sterkste tool op dit moment voor mij toch..
                                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                                Als je schiet..schiet dan raak!
                                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
                                X