Omzetten naar zwartwit...
Ik heb eens voor de grap verschillende methoden uitgeprobeerd op een enkele foto, en alle andere adjustment-layers of wat dat ook achterwege gelaten, om de verschillen te zien. Ik ga geen conclusie trekken of een discussie opstarten over welke manier beter of slechter is, ik wil alleen de verschillen zien.
Sumier heb ik de bewerking vermeld, er vanuitgaande dat er een zekere vorm van kennis van Photoshop CS2 bestaat. De benamingen zijn Engels, want mijn versie is de Engelse
Ik hoop dat ik me hiermee een beetje nuttig maak
UPDATE
Ik heb onlangs een nieuw - uitgebreider - artikel online gezet waarin het omzetten van kleur naar zwartwit met woord en beeld is weergegeven. Alle hier in dit topic aangekaarte manieren zijn daar met meer detail weergegeven.
De link: http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_zwartwit.html
In dit nieuwe artikel komen de omzettingen aan bod die hieronder, in mijn oorspronkelijke topic, sumier zijn weergegeven:
Het origineel:
Alle foto's zijn vanuit deze uitgangpositie bewerkt: geschoten in RAW met een EF 70-200 f2,8L, op 5500K kleurtemperatuur. Deze is naturel, zonder aan levels, saturatie of curves getrokken te hebben.
Bij het verkleinen is BD-sizer gebruikt (Lanczos3, sharpen aan)
Grayscale
De omzetting via grayscale; een druk op de knop en alle kleurinformatie is verdwenen met het volgende resultaat:
Desaturate
De omzetting via desaturatie; wederom een druk op de knop of voor de die-hards via hue-saturation. Hiermee krijg je deze omzetting:
Lab-color
De omzetting via lab-color; meerdere handelingen die onder de foto beschreven staan, met het volgende resultaat
R-Channels / G-Channel / B-Channel
De omzetting door een kleurchannel te gebruiken, of meerdere te combineren. De volgende resultaten kunnen verkregen worden:
Dit kan voor elk van de drie kleuren (r-g-b) gedaan worden. Eventueel kunnen de drie verschillende kleurkanalen gecombieerd worden door middel van maskers.
Channel-mixer
De omzetting via channel-mixer; de vorige manier is ook via deze weg te bereiken; de kleurkanalen kunnen hiermee ook gecombieerd worden.
Calculations
De omzetting via calculations; een manier met mooie mogelijkheden, welke ik eerlijk gezegd niet allemaal uitgeprobeerd heb. Deze was nieuw voor me…
Nogmaals, welke methode toegepast wordt is natuurlijk de persoonlijke keuze (of gemakzucht) van de fotograaf. De verschillen kunnen natuurlijk per foto verschillen vanwege contrast, onderwerp, (oorspronkelijke) kleur en alle ‘adjustments’ die tevoren of later worden toegepast.
De instellingen die ik gebruikt heb bij zowel de channel-mixer methode, alsmede de calculations methode zijn naar eigen inzicht gekozen. Speel hiermee zolang tot het naar de zin is...
En welke manier je ook toepast, pas op dat je het origineel niet overschrijft. Het zou zonde zijn als achteraf de kleurenversie toch mooier was geweest
Mijn dank gaat uit naar Madouc, die zo lang stil wist te liggen
Succes
Ik heb eens voor de grap verschillende methoden uitgeprobeerd op een enkele foto, en alle andere adjustment-layers of wat dat ook achterwege gelaten, om de verschillen te zien. Ik ga geen conclusie trekken of een discussie opstarten over welke manier beter of slechter is, ik wil alleen de verschillen zien.
Sumier heb ik de bewerking vermeld, er vanuitgaande dat er een zekere vorm van kennis van Photoshop CS2 bestaat. De benamingen zijn Engels, want mijn versie is de Engelse
Ik hoop dat ik me hiermee een beetje nuttig maak
UPDATE
Ik heb onlangs een nieuw - uitgebreider - artikel online gezet waarin het omzetten van kleur naar zwartwit met woord en beeld is weergegeven. Alle hier in dit topic aangekaarte manieren zijn daar met meer detail weergegeven.
De link: http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_zwartwit.html
In dit nieuwe artikel komen de omzettingen aan bod die hieronder, in mijn oorspronkelijke topic, sumier zijn weergegeven:
Het origineel:
Alle foto's zijn vanuit deze uitgangpositie bewerkt: geschoten in RAW met een EF 70-200 f2,8L, op 5500K kleurtemperatuur. Deze is naturel, zonder aan levels, saturatie of curves getrokken te hebben.
Bij het verkleinen is BD-sizer gebruikt (Lanczos3, sharpen aan)
Grayscale
De omzetting via grayscale; een druk op de knop en alle kleurinformatie is verdwenen met het volgende resultaat:
Desaturate
De omzetting via desaturatie; wederom een druk op de knop of voor de die-hards via hue-saturation. Hiermee krijg je deze omzetting:
Lab-color
De omzetting via lab-color; meerdere handelingen die onder de foto beschreven staan, met het volgende resultaat
- convert image-mode naar lab-color
- delete channel ‘a’ in het channels-pallet
- delete channel ‘alpha 2’ in het channels-pallet
- convert image mode naar grayscale
R-Channels / G-Channel / B-Channel
De omzetting door een kleurchannel te gebruiken, of meerdere te combineren. De volgende resultaten kunnen verkregen worden:
- selecteer een van de kleurkanalen in het channels-pallet (red – green – blue)
- selecteer alles ([cntrl-A]) en kopieer ([ctrl-c])
- selecteer rgb-channel in channels-pallet
- switch naar layers-pallet
- paste ([ctrl-v]) – en geef de nieuwe layer de naam van het gekopieerde kleurkanaal
Dit kan voor elk van de drie kleuren (r-g-b) gedaan worden. Eventueel kunnen de drie verschillende kleurkanalen gecombieerd worden door middel van maskers.
Channel-mixer
De omzetting via channel-mixer; de vorige manier is ook via deze weg te bereiken; de kleurkanalen kunnen hiermee ook gecombieerd worden.
- open channel-mixer
- kies output-channel: grey
- vink ‘monochrome’ aan
- verschuif de ‘rulers’ tot het gewenste resultaat
(in dit voorbeeld: red: (+102), green: (+22), blue: (-4), constant: (-10)
Calculations
De omzetting via calculations; een manier met mooie mogelijkheden, welke ik eerlijk gezegd niet allemaal uitgeprobeerd heb. Deze was nieuw voor me…
- open image-calculation
- source-1; channel blue
- source 2; channel blue
- blending; screen, opacity: 100%
- convert image mode naar grayscale (discard other channels: yes)
Nogmaals, welke methode toegepast wordt is natuurlijk de persoonlijke keuze (of gemakzucht) van de fotograaf. De verschillen kunnen natuurlijk per foto verschillen vanwege contrast, onderwerp, (oorspronkelijke) kleur en alle ‘adjustments’ die tevoren of later worden toegepast.
De instellingen die ik gebruikt heb bij zowel de channel-mixer methode, alsmede de calculations methode zijn naar eigen inzicht gekozen. Speel hiermee zolang tot het naar de zin is...
En welke manier je ook toepast, pas op dat je het origineel niet overschrijft. Het zou zonde zijn als achteraf de kleurenversie toch mooier was geweest
Mijn dank gaat uit naar Madouc, die zo lang stil wist te liggen
Succes
Comment