Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Om het daar te vinden moet je het daar wel eerst zoeken. Ik weet heel zeker dat het in je handleiding staat. Ik weet nog veel zekerder dat het via Google te vinden is.
Want sommige maken er een sport van wel de moeite te nemen om een post te maken , maar geen deftig antwoord te formuleren , dan kunt ge ook beter doorgaan en niks antwoorden
Sneeuwlandschap in helder zonlicht. +2 Stops
Sneeuwlandschap bij bewolkt weer. + 1,5 Stops
Wit onderwerp dat het kader moet vullen. + 2 Stops
Klein onderwerp tegen een witte achtergrond. + 2 Stops
Groot onderwerp tegen een witte achtergrond. + 1 Stops
Landschap onder een helder hemel. + 1 – 3 Stops
Onderwerp fel verlicht door de zon. + 2 Stops
Klein onderwerp tegen donkere achtergrond. - 2 Stops
Groot onderwerp tegen donker achtergrond - 1 Stops
Donker voorwerp dat het kader vult. - 2 Stops
Als je in RAW werkt (en eigenlijk ook in jpeg) ben je in geval van twijfel beter van wat onder te belichten (of moet dat zijn "te onderbelichten"?), je kan de belichting altijd een beetje optrekken op de computer, en de details blijven behouden. Als je overbelicht en de helst verlichte vlakken worden gewoon wit, dan ben je daar alle info kwijt.
Persoonlijk (maar ik ben niet zo professioneel als sommigen hier ) schat ik zelf een beetje in wat ik moet doen, neem ik een proeffoto, en kijk ik op het LCD van de camera of ik er nog één moet nemen, met meer of minder belichting. Dat gaat natuurlijk enkel voor onderwerpen die niet te snel bewegen.
Let ook op: ga niet blindelings af op de waarden van de belichtingsmeter van je fototoestel, vergeet niet dat je daar ook verschillende mogelijkheden zijn. Meestal wordt een "algemene" meting gebruikt, waarbij de belichting van de hele scène bekeken wordt en ervoor gezorgd wordt dat je foto in 't algemeen goed belicht is, maar je hebt ook de centrum- of puntmetingen (men zal mij wel corrigeren als die namen niet juist zijn); deze zijn héél interessant als je bvb een zeer licht maar verhoudingsgewijs klein object wil fotograferen (bvb een helverlicht gebouw vanuit de verte, waarbij het gebouw niet zoveel plaats neemt op de foto). Je kan dan meten zodanig dat het onderwerp niet overbelicht is; de achtergrond zal dan wellicht wel onderbelicht zijn, maar dat is minder erg dan een overbelicht onderwerp.
Hopelijk is dit een beetje duidelijk (en juist?)...
A propos, hier komt vaak de reactie "lees de handleiding", terwijl er toch ook wel eens geklaagd wordt dat die handleidingen zeker niet de beste uitleg geven... En ik moet zeggen dat ikzelf door hier op het forum wat discussies te lezen al VEEL meer geleerd heb dan ik kon leren uit de handleiding of de fotografieboeken die ik gelezen heb...
Sneeuwlandschap in helder zonlicht. +2 Stops
Sneeuwlandschap bij bewolkt weer. + 1,5 Stops
Wit onderwerp dat het kader moet vullen. + 2 Stops
Klein onderwerp tegen een witte achtergrond. + 2 Stops
Groot onderwerp tegen een witte achtergrond. + 1 Stops
Landschap onder een helder hemel. + 1 – 3 Stops
Onderwerp fel verlicht door de zon. + 2 Stops
Klein onderwerp tegen donkere achtergrond. - 2 Stops
Groot onderwerp tegen donker achtergrond - 1 Stops
Donker voorwerp dat het kader vult. - 2 Stops
Een heel gevaarlijk lijstje voor iemand die de basis van de fotografie nog niet kent. Veel oefenen is het devies. Digitaal kost dat ook niets.
Een heel gevaarlijk lijstje voor iemand die de basis van de fotografie nog niet kent. Veel oefenen is het devies. Digitaal kost dat ook niets.
't is een uitgangspunt .. resultaat altijd in histogram nakijken na een testshot
als je systematisch onderbelicht, zullen kleurrijke onderwerpen nooit dezelfde mooie kleuren krijgen na ophalen van de belichting
't is een uitgangspunt .. resultaat altijd in histogram nakijken na een testshot
als je systematisch onderbelicht, zullen kleurrijke onderwerpen nooit dezelfde mooie kleuren krijgen na ophalen van de belichting
Ik bedoelde eigenlijk: het is heel erg afhankelijk van hoe je je lichtmeting doet of je nog moet corrigeren of niet.
Comment