Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe 2dehands toestel testen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe 2dehands toestel testen?

Als je over gaat tot de aankoop van een 2dehands DSLR, wil je in een beperkte tijdspanne een maximum aan aspecten testen. Hoe gaan jullie hierbij te werk? [Ik denk aan (1) uitwendige inspectie (2) testen van verschillende functies en knoppen (3) testen van de sensor (vervuiling, dode pixels) (4) testen van metering ...] Ik vermoed dat velen wel geinteresseerd zijn in handige tips en trucs hieromtrent. Alvast bedankt!

Re: Hoe 2dehands toestel testen?

Enkele tips die ik alvast kan geven:

Test met je eigen lenzen indien je d'r al hebt:
    1° autofocus gedrag en snelheid in niet al te lichte omgeving
    2° front/backfocus: maak en foto (liefst op statief) van een bloem of een ander klein object en kijk na of de autofocus goed scherpstelt op wat jij wil focussen en er niet vlak vóór of achter. Controle best via de PC op 50% of 100% vergroting, op je klein schermpje kan je de scherpstelling niet 100% beoordelen.
    3° sensor: maak een foto van een wit vlak (witgevuld beelscherm PC) of van een mooie blauwe lucht, ingesteld op diafragma f20 of f22 (snelheid of beweging speelt hierbij geen rol). Open deze foto in PS of andere toepassing en doe een AUTOLEVELS (of Niveau's bepalen in het NL). Dan zie je de toestand van de sensor. Mogelijkheden: niets te zien = PERFECT maar weinig voorkomend ; enkele troebele bolletjes: een beetje stof, kan meestal geen kwaad en zal normaal niet zichtbaar zijn op je dagelijkse foto's TENZIJ je veel macro-werk ga verrichten en vaak hogere F-getallen gaat gebruiken !!
    Langere rechtlijnige aftekeningen (scherp of troebel) = OPGELET, dit kan duiden op een slechte reiniging van de sensor en krassen of vegen op deze laatste. Een gekraste sensor of ééntje waar aan geknoeid is geweest, daar blijf je best af. Of stel aan de verkoper voor om deze op professionele wijze te laten reinigen en maak een nieuwe afspraak. Je koopt toch ook geen wagen die net een rally heeft gereden en onder het modder zit

Stof in de optische zoeker is meestal niet erg en zal de werking van je camera niet beïnvloeden tenzij je d'r niets meer door ziet. Maar je kan je daaraan ergeren. Soms kan het met even blazen met een blaaspeer eruit gehaald worden maar uit mijn eigen ervaring weet ik dat het niet altijd lukt...

Andere punten zoals beschadigingen op de behuizing, lenzen e.d. zijn vanzelfsprekend. Vraag ook eens achter het aantal klikken die al gedaan zijn - hiervoor bestaan voor sommige camera modellen truukjes om het werkelijk aantal kliks te achterhalen, zoek even op deze forum...- 15.000 kliks en meer is al redelijk wat en zou de prijs van het toestel toch moeten laten dalen t.o.v. ééntje met 1000 à 5000 kliks.
    Over de levensduur van de shutter bestaan ook heel wat misverstanden en de levensduur is verschillend alnaargelang het toestel. Professionele toestellen halen 200.000 à 300.000 kliks, goedkopere toestellen 100.000 ???

De batterijen kunnen ook al heel wat afgezien hebben, dus hou er rekening mee dat je er ééntje zult moeten bijkopen. Dit valt helaas niet te testen tenzij je enkele honderden foto's kunnen shooten als test

Success en hopelijk nog veel andere tips van collega's !

VinceMesch
    Don't worry, Be happy... and take great shots !

Comment

Working...
    X