Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dom vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dom vraagje

hoe kan ik de achtergrond op een foto meer of minder dof maken?
    Ik gok op het diafragma aanpassen, maar hoe dan, groter diafragma, doffere achtergrond, of net andersom?
    en hoe kan ik het best mijn camera instellen als ik foto's wil maken van een zonsondergang of van de wolken s'avonds (als ze oranje zijn )
    sorry voor mijn hoge noob-factor. maar ik ben een volslagen leek in het hele fotogebeuren.
    greetz

Re: dom vraagje

Over doffere achtergrond (ik vermoed dat je onscherpere achtergrond bedoelt): dat doe je tijdens de opname inderdaad door met het diafragma te spelen.
    Hoe hoger het diafragma-getal, hoe kleiner de diafragma-opening, en hoe scherper de achtergrond.
    Dus een klein diafragma-getal geeft een grote opening (meer licht komt de camera binnen) en een onscherpe achtergrond.

Alles hangt dan ook nog een beetje af van:
    - hoe ver je van het onderwerp staat, en hoe ver de achtergrond dan weer achter dat onderwerp ligt.
    - wat de brandpuntsafstand is van je lens.

Wat betreft foto's van zonsondergang: als je mooie kleuren wilt, moet je lichtjes onderbelichten (0.5 tot 1 stop). Anders gaan die kleuren bleker op de foto staan dan jij ze hebt gezien met je eigen ogen.

Comment

ja, ik bedoelde een onscherpere achtergrond.
      heel erg bedankt voor de hulpvolle reply, alleen weet ik niet zeker hoe ik mijn foto zou moeten onderbelichten, zou dit lukken door de sluitertijd korter te maken of eventueel een lagere iso? ik trek nu de meeste foto's op iso 100, 200 of 64.

editje: ik vroeg me ook af hoe ik kan zien welke voorlenzen of adapterringen op mijn lens passen, ik heb de fujifilm S5600.
      want ik zag even geleden lenzen in mediamarkt liggen en wou eens kijken wat de prijs zoal was (ik weet wel, een lens koop je beter niet in zo'n winkel, en als ik iets wil laat ik het meestal ook wel overkomen van duitsland of zo) .

thx in advance ;-)
      Last edited by Joris818; 19 september 2006, 19:27. Reden: niet aan gedacht

Comment

Vooral niet vergeten dat door de kleine sensor van je toestel je altijd met een grotere dieptescherpte gaat werken, om ongeacht welke zoomstand de optiek steeds voor veel dieptescherpte gaat zorgen. Om echt de kleinste dieptescherpte te bekomen moet je werken op de grootse opening met het langste brandpunt.

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Vooral niet vergeten dat door de kleine sensor van je toestel je altijd met een grotere dieptescherpte gaat werken, om ongeacht welke zoomstand de optiek steeds voor veel dieptescherpte gaat zorgen. Om echt de kleinste dieptescherpte te bekomen moet je werken op de grootse opening met het langste brandpunt.

MVG, Jeff
          Ik kan niet volledig volgen (sorryyyy)
          als ik het goed lees, moet ik dus dicht inzomen op het mijn te fotograferen object, dan mijn diaphragma zo fel mogelijk open zetten. maar ik weet niet hoe ik mijn brandpunt moet regelen en wat het effect is van een verandering hierin.
          probleem is ook dat mijn diaphragma maximum op F8 kan gaan, en dus niet groter
          gisteren probeerde ik ook enkele foto's te maken van mijn broertje, maar de avond was al aan het vallen dus er was niet echt veel zonlicht meer. logischer wijze zou ik dan de sluitertijd ietsje langer moeten zetten, maar omdat mijn broertje op de fiets zat moest de sluitertijd kort zetten om een bewogen foto te verkomen. Dus zette ik de ISO waarde hoger, maar natuurlijk, door een te hoge waarde kreeg ik korrel en ruis, ook de flits was geen oplossing, want deze was niet krachtig genoeg om de tuin te verlichten (logisch voor een standaardflitsje) .
          om een lang verhaal kort te maken, ik kreeg geen enkele goede foto gemaakt, als ik de camera op AUTO zette was de belichten goed maar waren alles foto's bewogen door de langere sluitertijd
          Ik heb dan uit frustratie de camera maar gewoon terug weg gelegd

Comment

in het genoemde geval; zou ik eens overdag met voldoende licht, je broertje nog eens op de plaat zetten.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

gisteren probeerde ik ook enkele foto's te maken van mijn broertje, maar de avond was al aan het vallen dus er was niet echt veel zonlicht meer. logischer wijze zou ik dan de sluitertijd ietsje langer moeten zetten, maar omdat mijn broertje op de fiets zat moest de sluitertijd kort zetten om een bewogen foto te verkomen. Dus zette ik de ISO waarde hoger, maar natuurlijk, door een te hoge waarde kreeg ik korrel en ruis, ook de flits was geen oplossing, want deze was niet krachtig genoeg om de tuin te verlichten (logisch voor een standaardflitsje) .
              om een lang verhaal kort te maken, ik kreeg geen enkele goede foto gemaakt, als ik de camera op AUTO zette was de belichten goed maar waren alles foto's bewogen door de langere sluitertijd
              Welcome to the world ;-)
              In sommige omstandigheden kàn je gewoon niet de foto maken die je wilt. Da's geen reden om triest te worden hè.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                als ik het goed lees, moet ik dus dicht inzomen op het mijn te fotograferen object, dan mijn diaphragma zo fel mogelijk open zetten. maar ik weet niet hoe ik mijn brandpunt moet regelen en wat het effect is van een verandering hierin.
                Ik heb dan uit frustratie de camera maar gewoon terug weg gelegd

Dit is werken tegen de limieten van je toestel, en je ziet dat je die sneller kan bereiken dan je wel zou denken. In gunstige omstandigheden kan je met ieder toestel mooie beelden maken, worden de omstandigheden moeilijker, dan krijg je de confrontatie met de limieten van je toestel, en in sommige gevallen ook de limieten van je optiek.

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                  Ik denk dat je hier al een denkfout maakt, F8 is het kleinste diafragma van je camera. Waarschijnlijk is de grootste opening iets van 3.4 of 2.8 ofzo. Je moet dus even andersom denken bij diafragma. Groot getal is kleine diafragma, klein getal is grote diafragma. Als je een groot diafragma instelt worden je sluitertijden korter/sneller.

Je brandpunt regel je met de in/uitzoom knop/ring.

Om met een compactcamera een wazige achtergrond te krijgen moet je zorgen zelf dicht bij je onderwerp te staan, inzoomen ( dat de lens langer wordt ) en dat de achtergrond zo ver mogelijk weg is, de achtergrond moet verder van je onderwerp zijn dan jezelf met de camera. Diafragma zo groot mogelijk.

Dit werkte met mijn compactje redelijk...

Comment

Makkelijk ezelsbruggetje..bij diafragma 4.0 maar 4 dingen scherp..bij diafragma22.0 maar liefst 22 dingen scherp..zo nu vergeet je dat nooit meer..

Groeten

Robbert
                    EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

Comment

dan heb ik nog een klein vraagje, ik zou graag de raynox DCR-250 en nu vroeg ik me af of dit een goede keuze was, ik denk van wel want ik heb enkele foto's bekeken op google, en deze zagen er toch zeer goed uit maar nu weet ik natuurlijk niet hoe deze lens (of voorzetlens) zal presteren op mijn S5600, is er dan sprake van kwaliteitsverlies, en hoe zit het met tele lenzen, ik zou wel bij raynox blijven want deze zijn relatief goedkoop.

Comment

Misschien krijg je meer reacties als je een nieuw topic begint, in camera's ofzo. Ik ken de camera niet dus ik kan je niet helpen.

Succes
                        EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

Comment

ok thx

Comment

Working...
                          X