Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voetbalfotografie - Instellingen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voetbalfotografie - Instellingen?

    hello everybody

    morgen wordt het weer een zalige nazomerdag en ik ben van plan om wat foto's te gaan trekken van een wedstrijd in 4de klasse. heb een canon 300d en zou graag weten welke instellingen ik het best kan gebruiken in deze zonnige omstandigheden om goeie actiefoto's te nemen, gebruik als lens een tamron af28-300mm/f3.5-6.3

    bedankt voor jullie reacties!!!
    tha jimsta
    GO ON...BE A TIGER!!!

    Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

  • #2
    Re: Voetbalfotografie - Instellingen?

    Witbalans op zonnetje. Toestel op Av. Iso zo gekozen dat je je lens een stop of twee kan toeknijpen, misschien zelfs 3. Dus waarschijnlijk een 200 iso.

    Maar, goeie actiefoto's nemen en een 28-300 gaan moeilijk samen. Het kan zeker hoor, maar er zal wel wat techniek vereist zijn.

    Mvg

    Comment


    • #3
      Re: Voetbalfotografie - Instellingen?

      witbalans op zonnetje? ok zal ik proberen, heb het gevonden en toestel op av gezet. op hoeveel zet ik het diafragma?

      door de witbalans op zonnetje te zetten, merk je dan het verschil nadien op je foto's? is het in alle weersomstandigheden en bepaalde belichtingssituaties aangewezen om de witbalans op het daarvoor bedoelde icoontje te zetten????
      GO ON...BE A TIGER!!!

      Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

      Comment


      • #4
        Re: Voetbalfotografie - Instellingen?

        Oorspronkelijk geplaatst door Scientist Bekijk bericht
        Witbalans op zonnetje. Toestel op Av. Iso zo gekozen dat je je lens een stop of twee kan toeknijpen, misschien zelfs 3. Dus waarschijnlijk een 200 iso.

        Maar, goeie actiefoto's nemen en een 28-300 gaan moeilijk samen. Het kan zeker hoor, maar er zal wel wat techniek vereist zijn.

        Mvg
        Ik denk toch dat je hier verkeerde info doorgeeft om hem op deze manier een voetbalwedstrijd te gaan vastleggen

        Witbalans, oke even ter plaatse testen. Maar toestel enkel op AV??? Nee hé, want je laat het toestel zo vrij zijn sluitertijd te bepalen wat bij voetbal nefast kan zijn.

        Je moet volledig manueel gaan en voor voetbal best niet onder 1/500. Met jouw lens gaat dat perfect kunnen. Ik ga ervan uit dat het mooi weer is.

        Kies ISO 100 voor de beste detail weergave, manueel stel je uw diafragma in op 3,5 zodat je hoofdonderwerp en actie mooi afsteekt tegen de achtergrond, hou hierbij rekening waar je zit. Geen actie foto's nemen van op grote afstand want dan is alles even scherp. Je sluitertijd stel je vervolgens in op 1/500 of hoger naargelang lichtmeting.

        Je kan dus gerust naar 1/800 of 1/1000 hé.

        Lensafstand 300 mm is perfect.

        Veel succes,

        RonnyE

        Comment


        • #5
          Re: Voetbalfotografie - Instellingen?

          Als ik het goed begrijp stel je voor dat hij een constant diafragma kiest (3,5). Dan moet er toch niet volledig manueel gewerkt worden? Als je een vast diafragma kiest kan het toestel toch zelf de sluitertijd bepalen (zal bij zonnig weer boven de 1/500 zitten). Zo kan de fotograaf zich meer toeleggen op het moment: compositie en dergelijke...

          Corrigeer me als ik me vergis natuurlijk. Als beginner (waar ik mezelf ook toe reken) kan het nogal overweldigend zijn om volledig manueel te werken, surtout bij het trekken van acties. Daarom zou ik dat niet direct adviseren.
          http://www.flickr.com/photos/frederiklerouge

          Comment


          • #6
            Re: Voetbalfotografie - Instellingen?

            Ben bang dat met deze lens een diafragma van 3,5 niet lukt op 300 mm ??

            Misschien is het verstandig om als beginner gewoon de sportstand te kiezen op het keuzewiel. Dan krijg je automatisch snelle sluitertijden. Naderhand de exif bekijken, zo kun je ondekken bij welke instellingen foto's wel/niet gelukt zijn. Volgende keer kun je dan handmatig werken.

            De sportstand zal ook je diafragma wel zo ver mogelijk open zetten zodat snelle sluiter mogelijk is.

            Succes
            Last edited by ioHpeiH; 11 september 2006, 16:07. Reden: IVM diafragma

            Comment


            • #7
              Re: Voetbalfotografie - Instellingen?

              topicstarter, was je op grimbergen-ukkel??

              Comment


              • #8
                Re: Voetbalfotografie - Instellingen?

                Toestel op AV plaatsen en een zo groot mogelijk AV kiezen
                je ISO dat je snelheid boven de 1/600 is
                je autofocus op all servo
                toestel ± 80 cm boven grasmat indien mogelijk (anders zo laag mogelijk )
                toestel op continu zetten (high speed)
                en veel geluk hebben dat er bij de juiste aktie niemand door het beeld loopt
                en uiteraard witbalans op zonnetje
                zie vb

                Anderlecht gewonnen met 3-4 van KVC Westerlo maar niet zonder afzien ;) Mvg Luc Hier (http://www.kvcwesterlo.be/modules/xoopsgallery/view_album.php?set_albumName=album05) meer foto's KVC Westerlo - Anderlecht


                Mvg
                Luc
                Last edited by remip; 22 september 2006, 18:28. Reden: te snel
                Nieuwe website

                Comment


                • #9
                  Re: Voetbalfotografie - Instellingen?

                  Ik sluit mij aan bij de uitleg van Remip, zorg dat je aan een respectabele (snelle) sluitertijd komt door manipulatie (verhoging) van de iso. Met de zon in de rug gaan zitten is alvast een bank vooruit. Zo zal je snellere tijden halen, kan je het diafragma verhogen (meer scherptediepte=meer kans op scherpte) en moet je je iso niet veel verhogen (minder ruis).

                  Toch de uitleg van Remip nog even aanvullen:

                  IS (Canon) of VR (Nikon)(indien voorhanden) OFF

                  Greetz,

                  The Fonz
                  Exactemundo!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voetbalfotografie - Instellingen?

                    beste ikzelf shoot met een d7000 met een sigma 2.8 - 70 / 200 lens, ik merk soms ook op dat bij druilig weer of tussen licht en donker in mijn bal op de foto niet zuiver krijg ook de bewegende delen krijg ik niet zuiver - beste forumgasten - hoe komt dit en wat doe ik hieraan

                    Comment

                    Working...
                    X