Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newbie vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Newbie vraagje

Ik weet niet of ik in het juiste forum zit om deze (waarschijnlijk heel stomme) vraag te stellen.
    Mijn vraag is, waarom we in een fototoestel F-waarden kunnen meegeven die hoger zijn dan de F-waarde van de lens? Hiermee bedoel ik : waarom bijvoorbeeld een foto nemen met F8 als de maximale F-waarde van de lens slechts F4,5 is?

Als deze vraag slecht geplaatst is, laat het dan maar weten, dan verplaats ik ze wel naar het goede forum.

Alvast bedankt
    #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
    Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Re: Newbie vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
    Mijn vraag is, waarom we in een fototoestel F-waarden kunnen meegeven die hoger zijn dan de F-waarde van de lens? Hiermee bedoel ik : waarom bijvoorbeeld een foto nemen met F8 als de maximale F-waarde van de lens slechts F4,5 is?
    De opening van een lens wordt aangegeven met een waarde die eigenlijk een breuk is. Zoals 1/2 groter is dan 1/8, is F4.5 dan de grootste opening en F8 is een kleinere opening. Vaak wordt het ook geschreven als f/4.5 en f/8, dat maakt het al iets duidelijker.

Als deze vraag slecht geplaatst is, laat het dan maar weten, dan verplaats ik ze wel naar het goede forum.
    Dat kan jij helemaal niet.
    Last edited by Leonidas; 9 september 2006, 02:04.

Comment

Dat bedoel ik nu net, als de kleinste opening van de lens F4,5 is, hoe kun je dan een nog kleinere opening gebruiken?
      Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

Comment

Nee, 4.5 is juist de grootste opening van die lens. F32 of zo is de kleinste. Daarom gaf ik ook het voorbeeld van die breuk. 2 is kleiner dan 8 maar een 1/2 is groter dan 1/8.

Dus: klein diafragmagetal = grote diafragmaopening en omgekeerd, d.w.z. F4.5 is een groter diafragma dan F8.
        Last edited by Leonidas; 9 september 2006, 02:09.

Comment

Tot nu toe dacht ik zo :
          Mijn lens is 2,8 - 4,5
          Dus mijn grootste opening = 2,8
          Mijn kleinste opening = 4,5
          Dus moet ik bij de av-stand van mijn toestel tussen 2,8 en 4,5, en ik kon maar niet begrijpen dat je een F8 stand kon kiezen! Je kan je diafragma op die lens toch niet kleiner maken dan de kleinste opening?
          Waarom maken ze die aanduiding zo moeilijk zeg

Comment

Tot nu toe dacht ik zo :
            Mijn lens is 2,8 - 4,5
            Waarom maken ze die aanduiding zo moeilijk zeg
            Da's een aanduiding van de grootste opening bij zoomlenzen. Ik heb bv een 24-135mm f/2.8-4.5, d.w.z. dat de grootste opening op 24mm f/2.8 is en de grootste opening op 135 mmm f/4.5. Niets belet je echter om op beide brandpunten bv. een f/8 in te stellen, of f/13 of hoger getal (kleinere opening)te gebruiken dus.
            fotosite

Comment

Die 2.8 is de grootst mogelijke opening wanneer je niet zoomt, de 4.5 wanneer je volledig inzoomt.
              . . . oeps, elsan was me voor :-)
              Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Jah, ok, ik heb door nu
                Mijn euro is gevallen, bedankt om deze onwetende te helpen jongens

Comment

Working...
                X