Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

high key en low key

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• high key en low key

Hoe verkrijg je zulke foto's?

Ik heb al een en ander opgezocht maar ofwel in het Engels ofwel te moeilijk uitgelegd.Eigenlijk zou ik willen weten: waarmee start je,vanaf nul, wat heb je allemaal nodig? (witte muren, lakens,belichting......) En ook: hoe stel je, ongeveer, je camera in?
    Ik heb al foto's met het high key-effect genomen maar dat was eigenlijk meer toeval: wit laken buiten en knallende zon er op. Maar dat is vast de bedoeling niet.
    Low Key, ook hier graag wat degelijke uitleg van.

Alvast bedankt

Re: high key en low key

In een High Key zijn de lichte delen het meest aanwezig !
    Een low key is het tegenovergestelde van High Key, en heeft dus overwegend donkere patrijen in het beeld.

Om tot dit resultaat te komen moet je starten voor de opname gemaakt is, je moet dus je onderwerp selecteren naar de aard van het gewenste resultaat.
    Van leuke blonde meisjes en jongens in witte kleding of naakt kan je perfecte high keys maken op voorwaarde dat de achtergrond ook wit is, maar je kan ook een perfecte high key maken van een ei, in een wit dopje, tegen een witte achtergond. De bedoeling is dat alle toonaarden zichbaar zijn, en dat je dus ziet dat het ei in een dopje zit, en beiden op een witte achtergrond staan.

Dus meten is hier wel aangeraden.

Als ik een high key maak in de studio van een model, dan zal ik in de eerste plaats ervoor zorgen dat mijn achtergrond wel degelijk wit is. Dit doe je door twee flitsen te reserveren voor de achtergrond. Ik belicht de achtergrond diagonaal van linksboven naar rechtsonder met tweemaal 300 ws vermogen in de flits en meet daar een diafragma van f16 op 100 iso.
    Het model zal ik langs links of rechts verlichten met één flits met een softbox ik plaats het model 1.50 of 2 meter voor de achtergrond om "overstraling" te voorkomen. Gemeten waarden op het gezicht van het model F11. De opheldering gebeurd door een 4de flits of door een reflectiescherm juist tegenover de softbox, gemeten waarde bij flits F8.

De opname wordt gemaakt op f11 dus op de belichting voor het gezicht van het model, de achtergrond is in dit geval 1 stop overbelicht en vandaar witter dan wit.

Dat is mjn basisopstelling bij high key van modellen in de studio.

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Dàt is nu eens een instructieve en constructieve uitleg
      En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cookie
        Dàt is nu eens een instructieve en constructieve uitleg

vind ik ook, dank je wel! maar ik denk dat het te hoog gegrepen is voor een "amateurke"

Comment

Te hoog gegrepen? Nee hoor, helemaal niet.
          Gewoon rustig je tijd nemen om alles goed voor te bereiden.
          Een voor een je flitsen uitmeten, niet te snel tevreden zijn maar zorgen dat je belichting inderdaad correct is en niet "iets in de buurt van...." Correct meten is dus van belang.
          Denken voor je je beeld maakt ipv erna, daar komt het op neer.
          En ruim de tijd nemen om te denken en vooral te "zien" wat je aan het doen bent.
          En nu ga ik nog wat foto's proberen maken...

Comment

om het op deze manier te doen wil het dus zeggen " iendien er geen 2 flitsen + softbox aan wezig zijn kan je het vergeten"??

of zijn er alternatieven?

ik ben nl blijkbaar niet zo stevig uitgerust als de doorsnee bd'er hier

groeten van een arme student

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogé
              om het op deze manier te doen wil het dus zeggen " iendien er geen 2 flitsen + softbox aan wezig zijn kan je het vergeten"??

of zijn er alternatieven?

ik ben nl blijkbaar niet zo stevig uitgerust als de doorsnee bd'er hier

groeten van een arme student

De softbox is niet echt nodig maar geeft een zacht licht, eventueel kan dit ook met een paraplu op de flits.
              De 2 flitsen voor de achtergrond zijn nodig om een breedte van 2.75 m een beetje egaal te belichten zodat je zeker een witte achtergrond bekomt.

Ik zie dus drie flitsen als minimum, en dan doe je de opheldering met een scherm, maar dat kan goede resultaten geven.

Ik zeg niet dat het minder onmogelijk gaat zijn, maar het gaat er zeker niet gemakkelijker op worden. Het grote voordeel van flitsen is de perfecte controle op het licht hé.

MVg, Jeff
              Last edited by Digipics357; 17 augustus 2006, 09:35.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hoi ,

Mss een domme vraag maar heeft er iemand een paar voorbeelden van High en low key opnames.

En al die belichting en juist uitmeten van de belichting , is dat ook nodig voor low key opnames. Of is het de bedoeling om het zo donker mogelijk te maken ?

Tigo
                To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

Comment

Bij de high key hier heb ik softbox links op foto, paraplu rechts, en links en rechts achteraan m'n sigmaflitsertjes op slave staan...

http://www.f-ocaldesign.be/portfolio..._3243.jpg.html

En nog een poging to low key, als je monitor juist gecalibreerd is qua contrast en gama enzo, zou je nog net de rand van z'n kap van z'n sweater moeten zien rechts.

http://www.f-ocaldesign.be/portfolio..._3215.jpg.html
                  Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                  Focaldesign

Comment

Working...
                  X