Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Advies] Fotograferen in extreem donker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Advies] Fotograferen in extreem donker

Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort fotos gaan trekken met mijn D50 in een ondergrondse parkeergarage. Er is daar (nog) geen verlichting en het is daar pikdonker. En daarmee bedoel ik dat er echt absoluut geen licht is. Zonder zaklamp zie je absoluut niks, zelfs als je een aantal minuten je ogen laat wennen. Ik ben er al eens geweest met een gammel statief en weinig tijd. Ik was dus aangewezen op flits (SB-800). Dan zie je wel je onderwerp, maar dat ziet er natuurlijk niet uit, sfeer is totaal verpest.

Ik heb nu een deftig statief (Manfrotto 055pro) en meer tijd. Lenzen ter beschikking zijn 18-200 VR (3.5-5.6) en 50mm (1.8). De 3.5 en vooral 1.8 zullen wel bruikbaar zijn, maar ik heb schrik dat de DoF te klein zal bij zo'n klein diafragma. Ik weet ook niet goed hoe ik moet focussen op 18 of 50mm, maar ik dacht aan oneindig? Autofocus werkt niet door te weinig licht (zelfs met zaklamphulp). Zou ik manueel instellingen gebruiken, of gewoon op P stand schieten. Lage iso vanwege de ruis, of hoge iso vanwege weinig licht? De anti ruis feature gebruiken? (=foto met zelfde sluitertijd, maar sluiter dicht, om ruis te annuleren). Ik ben benieuwd naar jullie advies, alvast bedankt!

Re: [Advies] Fotograferen in extreem donker

wat wil een mens begot gaan trekken in het pikkedonker? bewegende dingen?
    diafragma en sluitertijd en iso zijn vrij instelbaar, zolang je idd op statief foto's wil maken van [iets] in het pikkedonker.
    hoe lang je zal moeten belichten is nog maar de vraag ... zonder licht ...
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eeweep
      sfeer is totaal verpest
      jaja .. in't pikkedonker is er veel sfeer (toch in de slaapkamer )

wat wil je daar eigenlijk fotograferen? de garage zelf? ge zult dan meer nodig hebben dan één flitslamp .. manueel scherpstellen met behulp van een bouwlamp, maar die lamp is niet echt geschikt voor fotografie (klein spectrum)

je zou je kunnen bezig houden met een hele boel SB600tjes en kleurfilters maar je kan ook gewoon een stapel daglicht-TL lampen kopen en die met een electronisch voorschakelapparaat aansturen ipv de gebruikelijke starter .. je zal dan relatief goedkoop je garage kunnen belichten met aanvaardbaar resultaat .. meer info over welke dachlichtlampen en waar je dat voorschakelapparaat koopt kan je bij alainD vinden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eeweep
        Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort fotos gaan trekken met mijn D50 in een ondergrondse parkeergarage. Er is daar (nog) geen verlichting en het is daar pikdonker. En daarmee bedoel ik dat er echt absoluut geen licht is. Zonder zaklamp zie je absoluut niks, zelfs als je een aantal minuten je ogen laat wennen. Ik ben er al eens geweest met een gammel statief en weinig tijd. Ik was dus aangewezen op flits (SB-800). Dan zie je wel je onderwerp, maar dat ziet er natuurlijk niet uit, sfeer is totaal verpest.

Ik heb nu een deftig statief (Manfrotto 055pro) en meer tijd. Lenzen ter beschikking zijn 18-200 VR (3.5-5.6) en 50mm (1.8). De 3.5 en vooral 1.8 zullen wel bruikbaar zijn, maar ik heb schrik dat de DoF te klein zal bij zo'n klein diafragma. Ik weet ook niet goed hoe ik moet focussen op 18 of 50mm, maar ik dacht aan oneindig? Autofocus werkt niet door te weinig licht (zelfs met zaklamphulp). Zou ik manueel instellingen gebruiken, of gewoon op P stand schieten. Lage iso vanwege de ruis, of hoge iso vanwege weinig licht? De anti ruis feature gebruiken? (=foto met zelfde sluitertijd, maar sluiter dicht, om ruis te annuleren). Ik ben benieuwd naar jullie advies, alvast bedankt!
        Hi,

Gewoon doen wat ze op beurzen ed. ook uitvoeren.
        A) Camera op statief
        B) vb F 4
        C) Sluitertijd 30 sec
        D) Je loopt rond met een flitser en flitst in elke hoek enz... ervoor zorgend dat je niet in beeld komt en dat het geheel gelijkmatig uitgelicht is.

Ik neem aan dat een en ander trial and error zal zijn.

DPaul.
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
          Hi,

Gewoon doen wat ze op beurzen ed. ook uitvoeren.
          A) Camera op statief
          B) vb F 4
          C) Sluitertijd 30 sec
          D) Je loopt rond met een flitser en flitst in elke hoek enz... ervoor zorgend dat je niet in beeld komt en dat het geheel gelijkmatig uitgelicht is.

Ik neem aan dat een en ander trial and error zal zijn.

DPaul.
          idd werkt perfect. Ik heb dat verschillende malen gedaan met een zaklamp waarvan je het licht kunt bundelen. Dit is eigenlijk fotopainting en daar kan je heel ver ingaan. Hierbij een voorbeeldje van toen, nog in zw analoog. Ik deed de opnames doorgaans met F8 om voldoende tijd te hebben om te schilderen. Buiten is er altijd licht en daar moet je mee rekening houden. Zit je binnen of totaal duisternis dan heb je een probleem minder!

hierbij een paar voorbeelden:

Alles manueel instellen, focus vooraf vastzetten op een bepaald punt.

Frans

Comment

frans schitterend

Die eerste geeft een zalig griezelig effect, tweede nog specialer..

grtz
            Mijn werkjes

Comment

Working...
            X