Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bliksems

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bliksems

Gisteren was het hiet enorm aan't bliksemen en haalde ik mijn toestel maar eens boven...tot mijn grote spijt geen enkele bliksem kunnen vastleggen...
    maar allicht gebruik ik totaal verkeerde instellingen en misschien ook een verkeerde lens (28-135 IS). Kan iemand eens wat tips geven?
    ik heb zowat alles geprobeerd, op statief, uit de hand; sluitertijden van 1/250 tot 30 sec op statief etc... maar niets doenbaar... had wel mijn lens op MF focus gezet misschien daarmee???

Re: Bliksems

Ik heb net mijn eerste bliksem shots gemaakt.
    Zo doe ik het.

* statief gebruiken
    * op Tv modus zetten ; best op 30 seconden
    * gisteren was het nog te klaar en heb daarom een polariser erop gezet zodat ik langere sluitertijden kon bereiken. Als je grijsfilters heb : nog beter.
    * manuele focus : op een key voorwerp focusen vb een huis op de voorgrond of op hyperfocus; typisch ga je toch een hoge F bij lange belichting hebben en dus veel scherptediepte
    * naar compositie zien dat je toch een voorgrond hebt ; lucht met alleen bliksem spreekt minder aan. Je kan vb 1 derde land en 2/3e lucht nemen of zelfs nog iets minder land; als je maar iets hebt dat het oog binnentrekt
    * geluk hebben dat je een bliksem treft ; zie waar de meeste zitten en richt je naar daar ; als je een breedhoek gebruikt heb je meer kans

su6

Comment

zien dat uw diafragma niet te dicht gaat.. of je moet zeker zijn van "dichte" bliksems
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
        zien dat uw diafragma niet te dicht gaat.. of je moet zeker zijn van "dichte" bliksems
        wat is het probleem daarmee?

Comment

als'k op iso 200 en f 16 werk dan komen ong 60% van men bliksem niet goed door. heb'k een flauwe aftekening.

bij F 8 zit't meestal goed
          foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
          X