Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tutorial: blur op de huid, USM en daarna het opslaan.

Oorspronkelijk geplaatst door maGuy
    P.S. Bij formaatveranderingen in de Image Size... in PS zit onderaan ook een modus die automatisch al wat subtiel verscherpt ter compensatie (Bicubic Sharper). Zolang je niet vergroot mag deze standaard zo ingesteld worden, hoorde ik.
    Een bepaalde PS guru beweert zelf dat -alhoewel die er niet voor gemaakt is -deze bicubic sharper ook beter werkt voor het VERGROTEN van een foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
      Om uw workflow wat te versnellen...
      Bovenaan de menu "filter" gewoon even klikken op de eerste entry en je herhaalt exact uw vorige filtering nog eens.
      Shortcut hiervoor is CTRL + F..
      Je kan ook sharpen-actions maken voor typische sharpen-omstandigheden en deze koppelen met een shortcut.
      Eh... dat wordt dus tutorial ... 28 of zo hehehe. Zei toch al dat ik geen expert was
      Groetjes, Jörgen
      www.beautyshoot.nl

Comment

Proficiat, Mad Max voor je heldere en duidelijke uitleg
        mvg,
        Ludo V.

Comment

knap werk Jorgen!!!
          (daar is een pak werk ingekropen!)
          https://waltertalboom.be-
          Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

liever geen Save for web want EXIF wordt niet gesaved
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Ik hanteer bijna dezelfde werkwijze,maar toch hartelijk dank voor deze tut,denk dat veel mensen er blij mee zullen zijn.
              website: www.stijnboelens.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71
                liever geen Save for web want EXIF wordt niet gesaved
                save for web en ik krijg gegarandeerd banding!

image size aanpassen en ik mag alles opblazen of verkleinen zonder ook maar één streepje te zien..

hoe zit dat nu met het verschil gom><penseel? ben best benieuwd!
                foto als spiegel of als venster?

Comment

Leuke tutorial.... Ik heb ook nog een handige toevoeging. Wat vaak betere resultaten oplevert. Namelijk als je met de layer mask de haren selecteerd en lippen dan kun je vaak harde overgangen krijgen dussen het vervaagde gebied en het niet vervaagde gebied. Om dit op te lossen kun je een handige feather gebruiken.

Wat ik altijd doe is voordat ik de laagmasker ga toepassen, dit:
                  rechtermuis op de laag, blendingoptions kiezen (sorry ken alleen de engelse termen)
                  en dan onderaan het bovenste schuifbalkje trekken. zie foto. het driehoekje bijvoorbeeld op 100 zetten. dan zijn alle donkere gedeeltes al niet meer vervaagd, vaak de haren, kleding, wimpers en wenkbrauwen. Dan hou je de ALT-toets vast en dan splitst het driehoekje zich in tweeen. die schuif je verder naar rechts totdat je gewesnt effect krijg, vaak is dat bij 200.

Daarna laagmasker toepassen om ook het beetje wit van de ogen en lippen/tanden nog scherp te maken en klaar. Gaat sneller als met de hand alles overheen verven.
                  Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

In deze tut gebruikt men ook die Blend If: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/glow.shtml

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                    Ik weet niet of ik hier op de bal zit, maar in het alg. waar mogelijk gom vermijden zodat geen mogelijk belangrijke data definitief verloren gaat. Op een masker (of andere lagen) met een brush werken behoudt de mogelijkheid om van gedacht te veranderen.
                    Voor bijna alle bewerkingen wordt aangeraden en is het mogelijk deze op aparte lagen te doen, en dat is ook een beetje "de kick" om je origineel onaangetast te houden, vind ik

Zie bv ook voor Dodge & Burn bewerkingen op aparte laag:
                    Classic Dodging and Burning video

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                      save for web en ik krijg gegarandeerd banding!

image size aanpassen en ik mag alles opblazen of verkleinen zonder ook maar één streepje te zien..

Deze tutorial was n.a.v de vraag hoe ik mijn foto''s bewerk door diverse mensen. Helaas ben ik niet expert genoeg om dat soort vragen te beantwoorden. ALs de gom werkt, wat ik nog niet heb uitgeprobeerd, waarom niet Gewoon doen en even proberen.

@dirtyharry: Die Exif is idd een gemis

@iedereen: dank voor de reacties en toevoegingen. Maar maak het niet TE ingewikkeld. De meeste van ons (waaronder ik) zijn al blij dat ze PS aan de praat krijgen hehehe
                      Het zijn natuurlijk allemaal verfijningen voor de puntjes op de i, maar de basis moge duidelijk zijn.
                      Last edited by MadMax; 30 oktober 2008, 14:06.
                      Groetjes, Jörgen
                      www.beautyshoot.nl

Comment

@MadMax: prima tutorial, zo doe ik het ook al in grote lijnen in PSP. Is heel duidelijk uitgelegd.
                        @Parakiet: zoals reeds aangehaald door maGuy, het grote voordeel van het penseel (en masker) is dat je altijd (ook nog dagen later) van gedacht kunt veranderen en nog terug bijwerken. Alles wat je gomt ben je definitief kwijt (direct kan je nog undo doen, maar als je wat later plots merkt dat je iets weggegomd hebt dat toch niet mocht en je hebt ondertussen al 50 andere dingen gedaan )
                        @Ranon: thanks voor deze tip, zeker eens uitproberen. Lukt wel niet bij blondjes . Als je een zacht penseel gebruikt zijn de overgangen ook niet zo bruusk hoor, maar jouw werkwijze heeft wel nog andere voordelen
                        Groetjes,
                        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Hallo,
                          @Madmax: bedankt voor deze tutorial, vind ik gewoon fantastisch.

[I]@Parakiet: zoals reeds aangehaald door maGuy, het grote voordeel van het penseel (en masker) is dat je altijd (ook nog dagen later) van gedacht kunt veranderen en nog terug bijwerken. Alles wat je gomt ben je definitief kwijt (direct kan je nog undo doen, maar als je wat later plots merkt dat je iets weggegomd hebt dat toch niet mocht en je hebt ondertussen al 50 andere dingen gedaan )[/I]

De gom of het penseel met zwarte voorgrond is in dit geval hetzelfde. Je werkt op een laagmasker en beide verwijderen ze gewoon de bovenlaag.
                          Om de gegevens terug te halen als je teveel hebt weggegumd of weggeschilderd met het penseel, --> dan moet je wel met het penseel werken maar met witte voorgrond. Dan komen de gegevens terug. Het werkt op beide --> zowel als je met gum gewerkt hebt of met penseel(zwarte voorgrond), ook als je je foto hebt afgesloten (en opgeslagen natuurlijk). Als je de foto terug opent en je gaat op laagmasker staan en met penseel witte voorgrond, kan je de laag daaronder terug ophalen.--> rechtzetten van teveel gewiste delen.
                          Je moet het maar eens uitproberen.

Dus in dit geval heeft gom en penseel (witte voorgrond) dezelfde uitwerking.

In een ander geval hangt het af van de lagen en de maskers enz.... en kan de gom of het penseel een heel andere uitwerking hebben !!!

@Ranon:

Ik heb dit ook eens geprobeerd, bedankt voor je tip. Het is wel even wennen voor ik het juiste heb gevonden, maar inderdaad het werkt ook. Maar in mijn geval, werkte het toch niet perfect, en moest ik later toch nog huid bijvoegen, maar in ieder geval toch ook wel heel handig. Ga ik zeker nog verder uitproberen.
                          groetjes freyake

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door freyake
                            [I]@Parakiet: zoals reeds aangehaald door maGuy, het grote voordeel van het penseel (en masker) is dat je altijd (ook nog dagen later) van gedacht kunt veranderen en nog terug bijwerken. Alles wat je gomt ben je definitief kwijt (direct kan je nog undo doen, maar als je wat later plots merkt dat je iets weggegomd hebt dat toch niet mocht en je hebt ondertussen al 50 andere dingen gedaan )[/I]

De gom of het penseel met zwarte voorgrond is in dit geval hetzelfde. Je werkt op een laagmasker en beide verwijderen ze gewoon de bovenlaag.
                            Om de gegevens terug te halen als je teveel hebt weggegumd of weggeschilderd met het penseel, --> dan moet je wel met het penseel werken maar met witte voorgrond. Dan komen de gegevens terug. Het werkt op beide --> zowel als je met gum gewerkt hebt of met penseel(zwarte voorgrond), ook als je je foto hebt afgesloten (en opgeslagen natuurlijk). Als je de foto terug opent en je gaat op laagmasker staan en met penseel witte voorgrond, kan je de laag daaronder terug ophalen.--> rechtzetten van teveel gewiste delen.
                            Je moet het maar eens uitproberen.

Dus in dit geval heeft gom en penseel (witte voorgrond) dezelfde uitwerking.
                            @Freyake: Op het masker wel maar je kan ook direct het overbodige weggommen van de nieuwe laag (wat er veel doen, en dus zonder masker werken) maar dat is, IMHO, minder aan te raden.
                            Groetjes,
                            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door freyake
                              @Ranon:

Ik heb dit ook eens geprobeerd, bedankt voor je tip. Het is wel even wennen voor ik het juiste heb gevonden, maar inderdaad het werkt ook. Maar in mijn geval, werkte het toch niet perfect, en moest ik later toch nog huid bijvoegen, maar in ieder geval toch ook wel heel handig. Ga ik zeker nog verder uitproberen.
                              groetjes freyake
                              hmm vreemd, kleine aanpassingen kun je nog altijd in het laagmasker staan. Huid bijvoegen zou nooit nodig moeten zijn. Heb je wel het goede schuifje, let ook op dat het driehoekje zich daadwerkelijk splitst en dat je niet te wild op en neer beweegd want zodat hij weer in de buurt komt van de andere helf voegen ze zich samen.
                              Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Hoe behoud je de scherpte in de vingers? Als ik dit probeer zijn deze ook omgeven door een waas.

Groeten,
                                Ptah

Comment

Working...
                                X