Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje voor de RAW gebruikers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vraagje voor de RAW gebruikers

Hallo,

Hoe houden jullie jullie foto's bij? Bewaren jullie de raw-files? zetten jullie om naar TIFF en houden jullie die dan bij? of mss zelf naar JPEG? Of bewaren jullie alles.

De reden voor mijn vraag is het aanzienlijk snel verkleinen van mijn beschikbare vrije ruimte om men HD

Re: vraagje voor de RAW gebruikers

(Nikon gebruiker, NEF files)

De RAW files zijn voor mij de belangrijkste, je kan ze perfect bewerken en herbewerken en omzetten naar TIFF of JPG kan altijd later opnieuw gebeuren. Misschien ligt dit bij niet-Nikonians anders?
    Uitzondering op deze regel zijn de PS-bewerkingen, maar die hou ik beperkt in aantal.
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik heb nogal de slechte gewoonte om de raw naar tiff om te zetten, en de raws te verwijderen... Niet zo slim feitelijk want RAWfiles nemen minder plaats in dan de tiffs.
      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
      Focaldesign

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faan
        Ik heb nogal de slechte gewoonte om de raw naar tiff om te zetten, en de raws te verwijderen... Niet zo slim feitelijk want RAWfiles nemen minder plaats in dan de tiffs.
        Slechte gewoontes kan je afleren hoor
        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano
          (Nikon gebruiker, NEF files)
          Misschien ligt dit bij niet-Nikonians anders?
          Ik bewaar ook altijd mijn Raw bestanden, en ik ben een Canonmen

Comment

Als je de RAW files niet bijhoud verlies je voor een stuk het voordeel.
            Een RAW kan je zo dikwijls bewerken als je wil zonder dat je kwaliteitsverlies hebt.
            Voor de omzetting nadien kijk je ook meestal wat je met de file wil doen,
            een 10-15 laten afdrukken of een 40-60 bv.
            Ik merk ook dat je smaak evolueert. Aanpassingen die ik één of 2 jaar geleden gedaan heb aan kleur en contrast, vind ik nu niet meer mooi.
            Of misschien wil je sommige dingen nadien in Z/W afdrukken en ga zo maar door.
            Dus met RAW kan je achteraf nog alle kanten uit.
            Waar ik me wel zorgen over maak en dat heeft niets met het formaat te maken, maar dat is de blijkbaar beparkte houdbaatheid van CD's. Negatieven van 100 jaar kan je nog perfect afdrukken, CD's van 10 jaar oud zouden in veel gevallen niet meer te lezen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mxvb
              Waar ik me wel zorgen over maak en dat heeft niets met het formaat te maken, maar dat is de blijkbaar beparkte houdbaatheid van CD's. Negatieven van 100 jaar kan je nog perfect afdrukken, CD's van 10 jaar oud zouden in veel gevallen niet meer te lezen zijn.
              Hier maak ik me eigenlijk ook wel een zorgen om.

Comment

Inderdaad, RAW omzetten naar TIFF en daarna de RAW-bestanden verwijderen, het is een zinloze onderneming. RAW is in zeker mate bewerkbaar en kleine fouten, zoals kleurtemperatuur of belichting, kunnen perfect gecorrigeerd worden. RAW bijhouden, het is de boodschap.
                Wat betreft de cd's en dvd's: er zijn nogal wat studies over verschenen en naar het schijnt zouden DVD's zelfs sneller onleesbaar worden.
                Voor mensen die op zeker willen spelen, en er ook de centen voor hebben, die kunnen eens kijken naar http://www.delkin.com/products/archi...atcharmor.html.

Comment

er is maar 1 nadeel aan RAW, als ik snel pics wil doorzoeken, kan ik dat enkel via een apart programma. In windows verkenner krijg je geen thumbnails... tiff is daarin makkelijker.
                  Focaldesign

Comment

Zeer terechte vraag. En als die CD de 100 jaar heelhuids doorkomt dan zou me ook druk maken of je die NEFs, CRWs, CR2s, PEFs, MRWs, etc nog kan lezen Als de verre toekomst je bezig houdt (en terecht!!), maak dan nu goede keuzes. Ga niet alleen voor "het beste in kwaliteit" maar ook voor "het beste voor de toekomst"... en vind dan een balans.

Comment

Hier zijn al verschillende threads over geweest.
                      Ik backupte vroeger alles op DVD. Maar het is redelijk traag en je kan uw structuur (informatiearchitectuur) zoals je op schijf hebt, niet behouden.
                      Ook de verhalen van CD/DVD rot geven geen vertrouwen. En ja, ik heb al CD's die nog nauwelijks te lezen zijn...

Ik heb heel recent overgeschakeld naar 2 externe harddisks als backup.
                      Nog net de 2 laatste van de aldi mee gepakt. Harddisks werden me aangeraden door ons hoofd exploitatie. En van mijn aldi pc ben ik ook heel content. Waar voor uw geld.

Nu staat elke file ten allen tijde op 3 plaatsen. Peace of mind ...

Naar de toekomst? Daar blijkt om de zoveel jaar kopieren de boodschap.
                      Maar de prijs per MB wordt steeds goedkoper.

En uw favorieten kwalitatief afdrukken.

Zeer terechte vraag. En als die CD de 100 jaar heelhuids doorkomt dan zou me ook druk maken of je die NEFs, CRWs, CR2s, PEFs, MRWs, etc nog kan lezen Als de verre toekomst je bezig houdt (en terecht!!), maak dan nu goede keuzes. Ga niet alleen voor "het beste in kwaliteit" maar ook voor "het beste voor de toekomst"... en vind dan een balans.
                      Daar zou DNG een oplossing kunnen zijn maar de marktspelers happen niet toe. Zo'n vaart gaat het ook niet lopen, volgens mij.
                      Je gaat wel tijd krijgen om te converteren. Maar wellicht staat ons binnen een paar jaar een serieuse conversieslag te doen naar een nieuw toekomstig formaat.
                      Last edited by PSG; 10 juli 2006, 21:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faan
                        In windows verkenner krijg je geen thumbnails... tiff is daarin makkelijker.
                        Toch wel hoor. Op de site van microsoft kan je daarvoor een tooltje downloaden. Na installatie zie je wel degelijk de thumbnails van je rawfiles. Ook voor ze te bekijken in groot formaat is deze download noodzakelijk. je bekijkt dan je foto's net zoals je dat voordien deed met de standaard viewer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                          Toch wel hoor. Op de site van microsoft kan je daarvoor een tooltje downloaden. Na installatie zie je wel degelijk de thumbnails van je rawfiles. Ook voor ze te bekijken in groot formaat is deze download noodzakelijk. je bekijkt dan je foto's net zoals je dat voordien deed met de standaard viewer.
                          Serieus, lap... kzal ff moeten zoeken.
                          Focaldesign

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                            Toch wel hoor. Op de site van microsoft kan je daarvoor een tooltje downloaden.
                            Je moet wel de orginele versie van Windows hebben en geen kopie.

Comment

Ja, en hoe bewaren we onze beelden ...
                              Momenteel beschik ik over zo'n 120000 beelden, waarvan er duizenden ingescande negatieven (kleur en zwart-wit) en dia's zijn.
                              Al die beelden heb ik ooit verwerkt en ik was dan opper gelukkig dat ik dat kon op 800 x 600. De redene waren heel eenvoudig. Te moeilijk, te zwaar voor de software op dat ogenblik en de stockeringsprijzen waren veel te hoog ...
                              En toch, toch zijn we (de geheel familie in de breedste zin van het woord) oppergelukkig dat ik ooit die stappen heb ondernomen om alles in te scannen, van trefwoorden te voorzien ... Het waren en zijn nog steeds jpg's op 90% kwaliteits-behoud. Hoger, ware beter geweest, maar, beter dat dan niets en er zit materiaal tussen van de grootouders van mijn ouders. Uniek, enig, voor ons heel emotioneel zwaar en zinvol.
                              En nu, nu, maak ik beelden aan de lopende band en neem die allen in NEF.
                              Na een eerste sortering, weg wat weg moet, wordt een week later alles bewerkt met PS en behoud ik voorlopig de NEF's en de jpg's (90% kwaliteit). Pas na een drietal maanden wordt opnieuw gesorteerd.
                              1) weg, rommel
                              2) Behoud van jpg's
                              3) enkel die NEF worden bijgehouden waarvan ik OOOOOOH zeg bij de foto.
                              Redenen ? ik zit momenteel aan 4 externe harde schijven van gemiddelde 200 Gb. 2 originelen en 2 backups en ik zie wekelijks de volumes slinken ...
                              Trouwens, als ik mijn database met beelden raadpleeg, en ik bekijk de statisiteken, dan merk ik dat veel beelden slechts om het jaar, soms tot 3 jaar terug niet meer bekeken zijn geweest, alhoewel alles van sleutelwoorden ... is voorzien.
                              Gelukkig heb ik nooit geopteerd voor CD en DVD want eens komt daar toch narigheid van.
                              PS. op ieder harde schijf staat: 1) irfan en eigen geschreven software om de beelden naar andere formaten te kunnen omzetten. 2) alle data die ik per beeld heb aangemaakt (exif, iptc en sleutels) zodat ik die data snel terug in een tabel kan opladen.

Dus, enkel van "DIE" foto wordt de NEF voorlopig bijgehouden ...
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

Comment

Working...
                              X