Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's op fuiven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's op fuiven

Hoi

Ik heb net een nikon D50 aangeschaft met 15-55 en 70-300 lens.
    Mijn bedoeling is om op fuiven en concerten totaalplaatjes te schieten, dus het fuiflicht moet er goed op staan.
    Ik ben me als amateur volop in de basisbegrippen van de fotografie aan het verdiepen, maar toch had ik graag enkele tips.

Natuurlijk heb ik al wat geprobeerd, op de auto stand komen de fotos niet goed omdat de sluitertijd te lang is, en de foto's bewogen zijn door het bewegend licht.
    Ik ben dus nu volop aan het experimenteren met sluitertijden, diafragma en lichtgevoeligheid...
    Met flits gaat de sfeer volledig verloren...
    Graag wat tips!

Alvast bedankt

Re: Foto's op fuiven

Oorspronkelijk geplaatst door LJ Chris
    Ik ben me als amateur volop in de basisbegrippen van de fotografie aan het verdiepen.
    Maar je wil wel al gaan lopen vooraleer je kan staan .

Niet flitsen !!!
    Je foto's zijn niet bewogen door het bewegende licht, maar wel omdat je waarschijnlijk uit de losse hand fotografeert.
    Begin eens met je toestel op een statief te plaatsen, en de zelfontspanner of draadontspanner te gebruiken.
    Gebruik bij voorkeur de diafragma-voorkeuze stand, met een grote opening (klein getal) om de sluitertijd relatief kort te houden, of een kleinere opening (groter getal) om een langere tijd te kunnen belichten. Dit alles is zeer relatief een ook nog eens afhankelijk van de ingestelde ISO-waarde. Experimenteer er mee, maar hou de ISO liever laag, om de vorming van ruis tegen te gaan bij langere sluitertijden.
    Bovendien zal je in sommige van deze donkere omstandigheden tot meerdere stops moeten onderbelichten.

Je kan je flits wel gaan gebruiken, in combinatie met een langere sluitertijd (slow-sync), om bijvoorbeeld een persoon op de voorgrond in te flitsen en toch ook het omgevingslicht te vangen. (statief blijft dan nog altijd nodig, en flitsen kun je dan best op het tweede sluitergordijn (rear-sync)).
    Maar dan zijn we al weer een stapje verder.

Veel succes, en probeer toch eerst die basis onder de knie te krijgen, en je toestel te leren kennen, vooraleer je je aan deze moeilijker te maken foto's gaat wagen.
    David Gyselaers | fotoclub Omni-Foto Diepenbeek

Comment

Dag Chris,

Nog meer bekend "licht"-volk hier zo te zien
      Meestal zet ik de cam op statief ergens kort langs me op statief in FOH.
      Gebruikt dit vooral dan bij het proggen als er geen volk is, en dan kan je veel met je sluitertijd spelen om mooie volle, kleurrijke beelden te krijgen.
      Best is ook om "standjes" te foto graferen ipv bewegingen als je de mogelijkheid heb om tijdens proggen echte "show" fotos te maken.
      Ik werk nu volledig manueel, maar om te beginnen zat ik vroeger ook wel eens op P stand te werken...

Tijdens productie zelf loop ik rond en schroef ik iso wat naar boven ( 400 tot 800 afhankelijk van toestel) F-waarde speel ik mee, naar gelang de situatie. Flitsen doe ik nooit, omdat zo je licht "sfeer" gans plat is.
      Als je nog wil investeren in lenzen, zou ik voor lichtsterke lenzen gaan.
      Heb er nu ook enkele en geeft je weer wat speel ruimte.

Succes.

Tom
      Last edited by LJ Tom; 5 juli 2006, 10:26.
      Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

Comment

Hallo,
        weg met die statieven... als je op fuiven met statief moet sleuren.. ga je niet veel fotos kunnen maken.. of je zal de statief snel op je kop krijgen.
        Ik ben al van mijn 15 bezig met fotografie.. ben ondertss nog maar 22.. Ben al 4 jaar vaste fotograaf van een "ambiance" cafe... en ik doe hier in de buurt als er fuiven zijn ook enkele dj shoots.

Ik zou niet zonder flits kunnen.
        Ik gebruik een 20D 17-40 f4 L heb ervoor ook de kitlens gebruikt.
        en dan een flits.. canon 580EX... maak niet uit welke flits.. zolang het rode AF hulplichtje van de flits schijnt om je te helpen (snel automatisch ) scherp te stellen

Ik zet de camera op Manuele stand en zet diafragma rond de 4 og 5,6 en een sluiter om te beginnen tussen 0,5 sec tot 1/6 sec. en flash met bounce kapje op 70° met soms reduceren van flash output tot -1.. afhankelijk van wat de "Levels" curve zegt

Omdat ik zelf ook achter de toog werk in dat cafe.. gebruik ik meestal gewoon een campact camera (canon powershot A80) ook op M 0,5 sec
        de 20D gebruik ik 1x in de maand in het cafe om af en toe een "professionele" fotogallerij te laten tonen

Ik heb toevallig 2 weken met de 20D in cafe fotos gemaakt
        hier is een link http://www.jantjesverjaardag.be/jantjeshome.htm

1D MARK3...5Dmk2 ...40D...20D... 70-200 L 2.8 IS... [B]16-35L 2.8 II... 85mm 1.8... 24LL1.4 II...400 f5.6L...[B]50mm 1.4...15mm fisheye[B]... 3x EX580 II... Pocket wizards http://www.tompalmaers.be

Comment

ben nog enkele belangrijke waarden vergeten..

Iso.. meestal 200... Het komt er allemaal op neer dat je flits goed ingesteld moet zijn...afstand.. output bereik... want de flits zorgt voor scherp voorgrond.. de lange sluiter tijd voor de achtergrond en omgevings licht op te helderen. Ik zou zeggen...probeer gewoon uit.. schrijf technieken op die je in forums leest en experimenteer.. dit doe ik nog steeds... een voorbeeld... de fotos op de site die ik heb gegeven (http://www.jantjesverjaardag.be/jantjeshome.htm) de fotos van 30-06/01-07 heb ik gemaakt met de flash op 75 graden.. dus helemaal naar boven.. en een bounce card... een klein wit stuk karton (in de 580ex flash zit dat ingebouwd) laten uitsteken.. en de flash output op zijn normale stand gelaten...

Groeten
          Tom
          1D MARK3...5Dmk2 ...40D...20D... 70-200 L 2.8 IS... [B]16-35L 2.8 II... 85mm 1.8... 24LL1.4 II...400 f5.6L...[B]50mm 1.4...15mm fisheye[B]... 3x EX580 II... Pocket wizards http://www.tompalmaers.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomppa
            weg met die statieven... als je op fuiven met statief moet sleuren.. ga je niet veel fotos kunnen maken.. of je zal de statief snel op je kop krijgen.
            De fuivers wijken als sneeuw voor de zon als ik met mijn gerief, inclusief statief, in de buurt kom.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dg
              De fuivers wijken als sneeuw voor de zon als ik met mijn gerief, inclusief statief, in de buurt kom.
              Je kan op een fuif toch niks aanvangen met een statief en lange sluitertijden, die mensen bewegen, dus ge gaat atlijd bewogen foto's hebben. Kan mij goed inbeelden dat je zo enkele leuke sfeerbeelden kan maken, maar ben toch voorstander van de flitsen. Dan zijn er nog enkele mensen zichtbaar op de foto, anders is alles bewogen. Zoals bij de foto's van Tomppa zijn de mensen nog herkenbaar, als je dat met statief moet doen zonder flits heb je bewogen hoofden, daar heeft achteraf toch niemand nog wat aan.

Comment

Lees de eerste reply van mij op de TS eens, daar spreek ik toch ook over flitsen. Maar het ging de TS over het vastleggen van het licht, en niet de mensen. Of heb ik het weer verkeerd begrepen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dg
                  Lees de eerste reply van mij op de TS eens, daar spreek ik toch ook over flitsen. Maar het ging de TS over het vastleggen van het licht, en niet de mensen. Of heb ik het weer verkeerd begrepen?
                  Ik weet het niet, ik zag alleen dat jij zei, "niet flitsen" en dat je een statief aanrade. Als het over foto's van de lichten gaat, heb je noch een flits noch een statief nodig, enkel wanneer je een overzicht van de zaal wil maken als deze leeg staat heb je misschien iets aan een statief, met een goeie lichtmeting kan dat gemakkelijk uit de hand, anders ga je zwemen krijgen van teveel licht door elkaar (beweging). Of je moet zorgen dat alle lichten stilstaan.

Comment

Volgens mij gaat het de TS ook over het licht, zodat ze op hun site, foto's kunnen zetten van de verschillende jobs, en kunnen laten zien wat mogelijk is met licht. Zo iets denk ik : hier

Volk zal er wel opstaan, maar daar gaat het hier niet om.
                    Statief kan ook wel degelijk hadig zijn, omdat als je Techniekerop job bent, je niet altijd de tijd hebt om rond te lopen, en je cam vast te pakken. Dan kan je je cam instellen langs je lichtafel en als je ene mooi licht standje hebt, dan kan je snel afdrukken (eventueel met draad ontspanner.)

Fotografie van mensen op een fuif, of het fotograferen van de sfeer van het licht en constructie is toch iets anders..... Ookal omdat je met een job bezig bent, en de foto's maken er "bij" komt.
                    Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

Comment

Ik heb me vandaag bezig gehouden om enkele fotos die ik afgelopen jaar heb gemaakt wanneer ik tijd had

Hier staan ook Exif gegevens op.. op de meesten toch

Reacties.. commentaar.. kritiek.. altijd welkom !

groeten
                      Tom

Comment

Allemaal bedankt voor de goede en snelle reactie's!
                        Normaal kan ik donderdagnacht op mijn gemak een show proggen, dan heb ik de tijd en rust om jullie tips eens uit te proberen.

Een statief naast de regie zie ik wel zitten, maar soms kruip ik wel eens het podium van de boxen omhoog, of loop ik even de zaal in om foto's te maken.. Maar nu heb ik al genoeg leesvoer om verder te kunnen.
                        Ik zal zondag wat probeersels posten.

Nogmaals bedankt!

@ Tom, welke Tom heb ik nu voor, er lopen veel Tom's rond in de licht en geluidswereld Heb ik je vorig weekend niet in roy gezien?

Greetz
                        Chris

Comment

Neen, een andere Tom

Tom Venken van Music Scene uit Dilsen, vrijdag zitten we ook in 1 zaal voor jullie in Bree. Vraag anders maar eens aan Kurt, die kan je ook nog wat info geven

Als we ons eens tegenkomen, dan kan ik je anders wat praktische tips geven!
                          Last edited by LJ Tom; 5 juli 2006, 18:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LJ Tom
                            Neen, een andere Tom

Tom Venken van Music Scene uit Dilsen, vrijdag zitten we ook in 1 zaal voor jullie in Bree. Vraag anders maar eens aan Kurt, die kan je ook nog wat info geven

Als we ons eens tegenkomen, dan kan ik je anders wat praktische tips geven!

Groetjes

Tom
                            Dan zie ik je vrijdag zeker, want ik doe de grote zaal in bree. Je komt maar eens langs, maar niet boos zijn als ik je niet herken, ik onthou zo slecht gezichten he
                            Je mag donderdagnacht ook komen tijdens het proggen komen als je wilt, maar ik weet nog niet als dit zal doorgaan.

Greetz!

Comment

Deze reeks had ik een tijdje terug gemaakt.
                              - Een statief, daar heb je inderdaad meestal geen plaats en geen tijd voor.
                              - Niet flitsen als het kan, flitsen als het moet: als je genoeg kan halen uit een spot / tv-scherm / ..., gebruik dat dan (licht daarop meten, vergrendelen, compositie maken en afdrukken) anders kan je niet anders dan flitsen (flits omhoog gericht en omnibounce).
                              - Nog het allerbelangrijkste: wees creatief!

(PS: foto's genomen van voor de periode dat ik leerde USM'en, dus reken me daar niet op af; PhotoShop begint nu toch stilaan zijn geheimen prijs te geven aan mij, maar ik blijf het liever vermijden... Call me old-fashioned )

Comment

Working...
                              X