Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Tips?] voor, tijdens en na een modelshoot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [Tips?] voor, tijdens en na een modelshoot

Beste,

Een vriendin van mij vroeg overlaatst of ik geen shoot van haar zou willen doen. Nu heb ik daar nog geen ervaring mee. Ik weet dat hier al veel topics over tips gepaseerd zijn, maar ik heb toch nog enkele specifieke vragen.

hoe bereid ik mij het beste voor op zo een shoot? een studio is zo goed als uitgesloten. dus zal het waarscheinlijk buiten gebeuren. Nu vraag ik mij af hoe ik een goede locatie moet kiezen. Waarop moet ik zoal letten zoals het licht (volle zon, schaduw, half zacht schaduwen,...), achtergrond...
    Is het mogelijk een zachte invulflits te gebruiken? of beter niet (flits in mijn D50).

Ik heb gelezen om zeker een reflectiescherm (of een gimproviseerde variant) te gebruiken.

Ik had gedacht om met haar op voorhand een 10tal poses uit te kiezen uit foto's hier en daar op het forum/internet. Of moet ik misschien toch beter alles spontaan laten gebeuren? ik vrees wel dat het model soms wat geforceerd zal overkomen (haar kennende ) hoe kan ik dat het beste voorkomen???

Ik heb nog een 50mm f1.8 en een 135 f2.4 liggen, deze zijn wel volledig manueel? (scherpstellen, geen lichtmetering,...) gebruik ik beter die lenzen, of toch maar beter de kit lenzen? (ik heb de 18-55 en de 55-200).

Ook had ik graag wat tips wat betreft de nabewerking. Zijn er interessante filters die toegepast kunnen worden?

Alle andere tips zijn ook welkom!
    alvast bedankt

Re: [Tips?] voor, tijdens en na een modelshoot

Qua techniek en lenskeuze laat ik mensen met meer ervaring je verderhelpen. Wat ik je wel kan aanraden is de shoot lang genoeg vol te houden: je zal merken dat latere foto's bijna altijd beter zijn, zeker indien fotograaf en model onwennig zijn. Voorbeeldposes zijn zeker handig en kunnen een aanzet zijn om wat ritme in het poseren te krijgen door te wisselen van de ene naar de andere pose. Het spontane volgt dan vanzelf. Allez, bij mijn vriendin toch. Succes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door unick
      Qua techniek en lenskeuze laat ik mensen met meer ervaring je verderhelpen. Wat ik je wel kan aanraden is de shoot lang genoeg vol te houden: je zal merken dat latere foto's bijna altijd beter zijn, zeker indien fotograaf en model onwennig zijn. Voorbeeldposes zijn zeker handig en kunnen een aanzet zijn om wat ritme in het poseren te krijgen door te wisselen van de ene naar de andere pose. Het spontane volgt dan vanzelf. Allez, bij mijn vriendin toch. Succes!
      Ik heb vroeger eens gehoord dat fotografen wel eens een reeks foto's deden zonder film, om zo het model een beetje te laten gewennen.
      Nu is dit met digitaal ook niet meer nodig en tussen die "dummy's" zitten dikwijls ook goede foto's.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Kijk op voorhand welke richting je uit wil.
        Wil je fashion, wil je Z/W met harde contrasten, wil je glamour, wil ......
        Bepaal op voorhand wat je wil en probeer deze uit te werken.
        Wil je bv een beetje een sexy foto aan het strand dan zorg dat het model met haar rug naar de zon zit ( niet tijdens de middaguren ) en gebruik je een reflectiescherm als softbox door het zonlicht te vangen en pal naar haar te weerkaatsen. Dan zal uw model nergens geen schaduw hebben en met een beetje een sexy pose en bikini heb je een goeie foto.
        Wil je een contrastrijke Z/W dan kan je bv ergens uw model aan een raam met invallend licht laten zitten.

Print foto's af en leer kijken hoe het licht op de foto is. Kijk waar schaduw zit en waar niet. Door foto's na te doen leer je zeer veel !!!

Zeker een reflectiescherm gebruiken !
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

voor licht is het dezer dagen buiten soms moeilijk, je kan het best in de voormiddag gaan of laat in de namiddag/avond, het komt erop neer dat anders de zon hoog staat, waardoor je vreemde schaduwen krijgt...

ideaal weer is licht bewolkt, dan is het licht minder hard. bij zon kan een invulflits , maar ik weet niet of de interne flash van de d50 daar sterk genoeg voor is.

en ik denk dat je in het begin mss best voor de 55-200 kiest, zo hoef je niet met je camera "op" je model te gaan zitten en dat zal haar op haar gemak stellen.

eenmaal je verder in de shoot bent kan je eventueel de 50mm eens proberen, die voor portretten zeer leuk is.

hopelijk heb je er wat aan
          Canon Eos 40D + 70-200 f2.8 + 24-70 f2.8 + 50mm 1.8 + 18-55 + 28-90 + 75-300 USM III + Speedlite 420EX
          http://www.inframe.be

Comment

Working...
          X