Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto histogram

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto histogram

Is er iemand die een duidelijke technische verklaring kan geven over het histogram van een foto? Ik weet dat een parabool in het midden van het raster ideaal is en dat je in PS via "niveau's" aanpassingen kan maken, maar verder dan dat gaat het niet.
    Ik had graag wat bijgeleerd over hoe je het histogram in de praktijk, lees: tijdens het fotograferen, kan gebruiken.

Alvast bedankt.

Re: foto histogram

even wat googlelen, kom je oa deze link tegen:
    http://www.photozone.de/7Digital/index.html
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

kijk hier eens.
      http://www.henkbacker.info/toelichting/histogram.htm

Comment

beiden prima links

Alvast bedankt
        Tjoep

Comment

dankje voor de handige links

sorry voor deze oude thread op te halen, had niet gezien dat hij zo oud was

mijn excuses

Comment

Ga er nog eentje bijplaatsen voor degene die deze topic mss tegenkomen mbv de search functie:

http://freephotoshopguides.com/tips/...ms-by-example/
            Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

Comment

uw histogram laat alle waarden van 0 zwart tot 255 zien. ( van links naar rechts )
              Stel :
              Een foto waarin je veel verschillende kleuren hebt (mooie witte wolken, blauwe lucht, mooi groen gras, bloemen op de voorgrond, en een rode auto in de wei) zal van voor tot achteraan een zeer mooie lijn opleveren.
              Een studiofoto met een zwarte achtergrond met een donkerkleurig model en zwarte kledij ( een foto waar bijna geen kleuren in zitten ) zal een zeer slechte lijn in uw histogram opleveren, en de foto is toch goed
              Een studiofoto met een witte achtergrond met een modle met bleke huid met een witte broek en trui aan zal ook een slechte lijn opleveren , en toch is de foto goed.
              De lijn van links naar rechts laat enkel tinten van 0 tot 255 zien.
              Heb je voornamelijk zwarte partijen in uw foto dan kan je een histogram verwachten die links met een bult zit.
              Het je veel verschillende ( van lichte tot donkere ) kleuren.
              Dan heb je een mooie lijn in uw histogram.
              Heb je een sneeuw gefotografeerd dan zal je rechts een bult hebben.
              dus zwart=0 links wit =255 rechts, al de rest zit daar tussen.
              Dat voor links en rechts
              De hoogte van uw lijn in uw histogram laat de belichting zien.
              dus als je een zwarte achtergrodn hebt met een wit model op dan kan je aan de pieken van uw histogram zien of uw zwart juist zit.
              Komt er een piek aan de linkerkant (zwart) tot halverwege, dan weet je dat uw zwart onderbelicht is.
              Komt uw zwart tot mooi aan het randje bovenaan dan weet je dat je juist zit.
              Dit voor alle kleuren ...
              Voor de witte delen in de foto juist hetzelfde.
              tot aan het randje bovenaan is goed.

Dus als je een negerin in het donker trekt moet je niet verschieten dat je enkel een piek aan de linkerkant van uw histogram hebt.
              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                Dus als je een negerin in het donker trekt moet je niet verschieten dat je enkel een piek aan de linkerkant van uw histogram hebt.
                Das dan weer een beetje jammer.
                D80 - 150 mm 2.8 - 24/75 2.8 - SB600

Hoe noemde men vóór 1839 een fotografisch geheugen?

Comment

Ronuz, ff topic: en als reactie op je onderschrift: "schilderachtig geheugen?"
                  PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

Working...
                  X