Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrofotografie

Ik heb een Canon Powershot S2 en geraak meer en meer geïnteresseerd in macrofotografie (al verbluffende foto's gezien hier op het forum!). Maar ik vraag me af hoe je in godsnaam zo dicht bij je onderwerp geraakt als het gaat om het fotograferen van insecten (vliegen, vlinders, bijen, ...). Die vliegen toch onmiddelijk weg? Hoe zorg je er dan voor dat je toch een foto van zo dichtbij kan trekken? Geduld? Geluk? Of zijn er toch specifieke tips?
    http://www.dennisclaes.be

Re: Macrofotografie

Om de insecten te benaderen moet je héél voorzichtig zijn, geen plotse bewegingen maken, en ook zeker geen schaduw maken over het beestje.
    Sommige van die insecten (vooral libellen) komen steeds weer op dezelfde plaats zitten om van daaruit de omgeving in het oog te houden. Als je daar wat op let, dan heb je ook meer kans om met een mooie foto thuis te komen.
    Je kan daar dus blijven wachten tot de libel weer gaat zitten. Als je toch moet bewegen, doe dat dan zo traag mogelijk, als je dat niet doet, vliegt het beestje weg.

De meeste van die macrofoto's zijn wel met een DSLR + lange macrolens (150 of 180mm, soms nog met een extender erbij) gemaakt, en dan heb je meer afstand ten opzichte van het beestje. Dat verhoogt ook de kans op geslaagde foto's. Bij de meeste compactjes kan je alleen maar macro's maken als je vlakbij het onderwerp zit.

Bijen en spinnen trekken zich doorgaans niet zoveel aan van een camera (zolang je maar traag beweegt), daar geraak je al heel wat dichter dan bij vlinders, libellen, en ander vliegend gespuis.

Véél geduld en geluk horen er ook bij. Het is niet zo wanneer je een bepaalde soort wil fotograferen, dat je die dan ook die dag voor de lens krijgt. Als ik insecten ga fotograferen, dan kom ik nadien ook niet elke keer met bruikbaar materiaal thuis...
    Last edited by Black B@ndit; 1 juni 2006, 16:26.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Bedankt voor de info. Dan is dat idee met het busje haarlak dat ik van iemand kreeg waarschijnlijk maar om te lachen geweest.

Kheb trouwens een DSLR (Nikon D50) met een 18-55mm lens en een prosumer (Canon PowerShot S2) met een zoomlens van 35-420mm en focusafstand van 0 cm. Welke zou'k dan het best gebruiken voor macrofotografie? Je sprak van een DSLR, maar in mijn geval mss toch maar beter de prosumer?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
        Bedankt voor de info. Dan is dat idee met het busje haarlak dat ik van iemand kreeg waarschijnlijk maar om te lachen geweest.

Kheb trouwens een DSLR (Nikon D50) met een 18-55mm lens en een prosumer (Canon PowerShot S2) met een zoomlens van 35-420mm en focusafstand van 0 cm. Welke zou'k dan het best gebruiken voor macrofotografie? Je sprak van een DSLR, maar in mijn geval mss toch maar beter de prosumer?
        Maar een koude frigobox kan wel helpen
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
          Om goede (macro)foto's van beestjes te maken moet je een paar extra handelingen verrichten. Bij insecten moet je eerst, zonder dat ze het zelf merken met een heel klein penseel de pootjes op de ondergrond vastplakken. Bij vogeltjes wordt lijm als barbaars beschouwd, en daarom moet je bij hen eerst een beetje zout op de staart leggen. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je uitstekende foto's van die beestjes maken

Zonder gekheid... het is inderdaad een kwestie van heel voorzichtig naderen. Of juist ergens heel rustig blijven zitten en afwachten. Bij een spiegelreflex met een niet te korte brandpuntafstand (tussen de 100 en 200 mm) kun je nog enige afstand behouden tussen macroobjectief en object, maar bij compacte camera's moet je vaak heel erg dicht bij het beest komen. Je hebt dan bij een compactcamera het voordeel dat je op je schermpje kunt kijken wat je gaat opnemen, zodat het nadeel van de korte afstand een beetje wordt gecompenseerd.

Groeten, Miriam

Comment

Ok, bedankt voor de reacties!

Comment

net daarom start je met een body en kitlens

wil je ke verder verdiepen in macro?

sigma macrolenzen of nikors of tamrons. gaande van 300 tot 1000tal euros
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                Maar een koude frigobox kan wel helpen
                Ik hoop dat we hier niet zullen beginnen met insecten met haarlak te besproeien of in de frigo te steken . Dit is barbaars en on-ethisch. Macro fotografie, zoals alle fotografie, begint met respect voor en kennis van je onderwerp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
                  net daarom start je met een body en kitlens

wil je ke verder verdiepen in macro?

sigma macrolenzen of nikors of tamrons. gaande van 300 tot 1000tal euros
                  Mja, "verdiepen" is misschien niet het juiste woord. Ik vond de resultaten wel heel mooi en wil het zelf ook wel eens proberen. Maar heb ik er 1000 euro voor over? Nee. Maar de Canon was naar het schijnt toch goed om macro-fotografie te doen, niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                    Ik hoop dat we hier niet zullen beginnen met insecten met haarlak te besproeien of in de frigo te steken . Dit is barbaars en on-ethisch. Macro fotografie, zoals alle fotografie, begint met respect voor en kennis van je onderwerp
                    Ik heb geen goesting om met een frigobox rond te sleuren.

Maar een insectenkenner van Natuurpunt, heeft me wel verteld dat deze techniek wel gebruikt wordt .

Het insect wordt gevangen met een netje en daarna een minuutje in de box gezet. Omdat daarna het beestje, tijdens het opwarmen, netjes blijft stil zitten hebben ze dus meer tijd om een soort beter te kunnen determineren.
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                      Maar een insectenkenner van Natuurpunt, heeft me wel verteld dat deze techniek wel gebruikt wordt .

Het insect wordt gevangen met een netje en daarna een minuutje in de box gezet. Omdat daarna het beestje, tijdens het opwarmen, netjes blijft stil zitten hebben ze dus meer tijd om een soort beter te kunnen determineren.
                      Ik ken de techniek en ze zal wel nuttig zijn voor onderzoek. Biologen schieten ook dieren met verdovende pijltjes voor wetenschappelijk onderzoek. Dat wil toch niet zeggen dat we dat ook mogen doen om een mooie foto van een dier te nemen? In die zin vind ik dat on-ethisch.

Comment

ik ga akoord met Hans,

het blijft trouwens kunstmatig dan ...
                        ik denk dat je meer voldoening hebt van met geduld 'op jacht' gaan naar een mooie plaat...

de frigobox zou ik wel meenemen... echter opgevuld met wat Jupi, Duvel oid...
                        kwestie van da 'geduld' en wachten wa op te vullen me iet plezant
                        Canon Eos 40D + 70-200 f2.8 + 24-70 f2.8 + 50mm 1.8 + 18-55 + 28-90 + 75-300 USM III + Speedlite 420EX
                        http://www.inframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Olli4
                          ik ga akoord met Hans,

de frigobox zou ik wel meenemen... echter opgevuld met wat Jupi, Duvel oid...
                          kwestie van da 'geduld' en wachten wa op te vullen me iet plezant
                          Naarmate de tijd vordert en de box leegraakt zal je dan toch meer en meer snelle sluitertijden en VR of IS moeten gebruiken.

Comment

Mss ben je hier ook iets mee
                            Sinds kort ben ik in het bezit van een 180mm macro objectief. Ik heb nog weinig ervaring met deze vorm van fotografie. Gelden er bepaalde vuistregels of heeft iemand goede tips voor een beginnende macro fotograaf? Verder heb ik de volgende vraag. Is het mogelijk om met een macro objectief op korte afstand een grote DOF
                            'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Thanks, zeer nuttig topic.

Comment

Working...
                              X