Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe juist scherpstellen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe juist scherpstellen?

kunnen jullie me vertellen hoe jullie te werk gaan bij het scherpstellen van je onderwerp? Ik heb het hier nogal moeilijk mee; wanneer gebruik je AF? Wanneer MF? En als je AF gebruikt, gebruiken jullie dan de verschillende punten, of neem je 1 punt en kadreer je dan opnieuw?
    Bij MF denk ik steeds dat als ik door de zoeker kijk, mijn onderwerp scherp is, maar dat blijkt zelden zo op computer... Wat doe ik verkeerd?
    En soms doet mijn lens (tamron 90 mm) er lang over om scherp te stellen op AF. Hoe komt dit? Of wat doe ik nu weer verkeerd...

bedankt!
    Don't shoot harder, shoot smarter

Re: Hoe juist scherpstellen?

Ikzelf gebruik meestal AF. MF gebruik ik enkel als m'n AF niet in de mogelijkheid verkeert om snel juist scherp te stellen (bv soms in donkere omstandigheden, als hij de focus 'niet vind').
    Meestal gebruik ik ook maar één scherpstel-punt, en maak ik gebruik van de focus lock om opnieuw te kadreren.

Bij manueel scherpstellen ga ik altijd, ook als ik denk dat het beeld scherp is, nog eens een tikje over en weer; op die manier vind ik het snelst de scherpte.
    Fotolog -DevLog

Comment

Hi,

Hier kan je een boek over schrijven.

Maar om te beginnen:

a) Bepaal wat er in de foto zeker scherp moet zijn.
      Dan kan je AF gebruiken met alleen het middelste punt of het punt dat valt op het deel dat scherp moet zijn (Er zijn nog wel andere technieken zoals scherpstellen en opnieuw cadreren).
      Je kan ook MF gebruiken, maar waarom zou je ?

b) Als je MF gebruikt, kijk dan eerst hoe het dioptrie wieltje van je oculair staat. Is dat juist geregeld voor jouw oog, vooral als je een brildrager bent.

c) Er zijn lenzen die alleen MF hebben, en dan moet je aandachtig scherpstellen, bij voldoende licht en/of klein diafragma gebruiken

d) Er zijn lenzen met een snelle motor en met een trage. Er zijn lenzen die veel licht nodig hebben voor een goede AF en er zijn er ook die in het halfduister functioneren.

e) Scherpte kan ook nog afhangen van de sluitersnelheid.

Probeer eens met statief, en een landschap op oneindig. Als het dan nog niet scherp is, kan het een probleem met de lens zijn.

DPaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

Comment

ik gebruik altijd men verschillende AF-punten. 'k zou niet kunnen leven zonder!
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik gebruik bijna altijd het middenste AF punt en daarna kadreer ik opnieuw. Op die manier weet je zeker dat je onderwerp scherp is en kan je soms sneller werken ook. Je kan namelijk zelf een stuk uitzoeken met meer contrast waarop je camera beter kan focussen bij weinig licht bv.
          Als het punt waarop je gefocus hebt aan de rand van de foto komt gebruik je best 1 van de AF punten aan de randen omdat bij het herkadreren het vlak dat in focus is verschuift. Op grote afstand doet dit er minder toe, op kleine afstand kan dit echt wel een verschil uitmaken tussen scherp en onscherp in sommige gevallen (afhankelijk van je DOF).

Normaal gezien werkt de AF het best in het midden. Of hiermee bedoeld wordt dat de camera daar het gemakkelijkst focust of het nauwkeurigst dat weet ik niet.
          Konica Minolta Dynax 7D -- Dell 2407WFP-HC Monitor (A00)
          Current Project: diymidicontroller.blogspot.com

Comment

Ik vraag me af hoe je met scherpstellen omgaat in de studio op een statief.
            Ik moet mijn eerste sessie nog doen.

Ik zoek vooral nr manieren om niet telkens de kop te moeten losmaken en weer vastzetten.
            Zoals in :
            1) kop losmaken -> fixen op scherpstelpunt en scherpstellen; scherpstelpunt locken
            2) herkadreren -> kop terug vastmaken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
              Ik vraag me af hoe je met scherpstellen omgaat in de studio op een statief.
              Ik moet mijn eerste sessie nog doen.
              Dat doe ik altijd manueel; maar dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat die camera geen AF heeft (oude hasselblad).
              Dat heeft dan natuurlijk ook het voordeel dat je niet hoeft te herkadreren.
              Fotolog -DevLog

Comment

Ik gebruik meestal de AF funktie met de centrale AF-sensor, maar er zijn uitzonderingen.
                1 bij concert foto's gebruik ik de AF-sensor die meet op het hoofd van het onderwerp, bij de D200 is bij spotmeting, dit gelijk de spot. Dus je meet gelijk ook de belichting op het goede punt.

2 bij akties die op een vastpunt gebeuren, stel ik scherp op dat punt en druk af op het moment. Dit zou ook automatisch moeten kunnen, door de camera zo in te stellen dat die alleen kan ontspannen bij scherp.

Ik gebruik nooit de zelfkeuze van de scherpstelpunten.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik vind dit een supertopic om over te beginnen. Gisteren had ik ook een probleem! was namelijk een vogel die mij kant op kwam vliegen. HIj zette zich net af van een paal. Echt een supermooie foto! Maar zo'n foto krijg ik nou nooit scherp omdat ik supersnel moet reageren. de AF is niet rendabel want die is over een uur nog aan het scherp stellen en de MF. wanneer ik hem scherp heb is de vogel al gevlogen . Ik vind het dus ook moelijk. maar ik denk dat alleen oefenen baat heeft of zie ik dat verkeerd
                  http://www.djai.nl
                  Konica Minolta Dynax 5D
                  KM 35-70mm lens
                  Sigma 70-300mm Lens (tijdelijk op NON-Actief )

Comment

Als je een vogel in de vlucht wil schieten alle AF punten aanzetten. Dit gaat weer niet op als de vogel voor een achtergrond langs vliegt. Of het toestel op servo zetten.
                    Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Guust-Fi
                      Ik gebruik bijna altijd het middenste AF punt en daarna kadreer ik opnieuw.
                      ik vraag me af hoe vaak je focus afwijkt van hoe je het wilde bij bv. portretfoto's

Comment

Working...
                      X