Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vuistregels voor macro fotografie en tips gevraagd

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
    ...
    Regel 7 : oefen veel
    .....
    Daar wil ik graag nog een paar regelts aan toevoegen:

Regel 8 : oefen veel
    Regel 9 : oefen veel
    Regel 10 : oefen veel

en ten slotte regel 11: blijf oefenen.

Beetje flauw, maar macro laat zich niet makkelijk in vuistregels vastleggen. Als je veel macrofoto's maakt zul je zelf de beste oplossingen vinden.

Anders dan Hans werk ik bijvoorbeeld bijna nooit vanaf statief en ik gebruik regelmatig een flitser die losstaat van de camera.

Als je net met macro begint kun je beter niet meteen een spiegelreflex met een duur macro-objectief kopen. Voor een starter is het veel interessanter om een goede compact met een echte macro-instelling te gebruiken. Je krijgt dan veel sneller leuke resultaten. Als je dat dan goed onder de knie hebt kun je iets gemakkelijker overstappen naar macro met een spiegelreflex.

Laatste tip: wees niet bang om op je buik te liggen, maar controleer daarna ALTIJD of je niet door een teek bent gebeten. Ik ben middden vorig jaar door zo'n rotbeest gebeten met als resultaat dat ik nu nog steeds erg ziek ben. Ik gebruik dagelijks 2 x 100 mg diclofenac, 4 x 50 mg tramadol en 8 x 500 mg paracetamol en zelfs dan heb ik nog last van pijn in mijn gewrichten

Groeten, Miriam

Comment

Lichtjes off topic (hoewel... macro en teken zijn misschien toch een beetje onlosmakelijk met elkaar verbonden):

Om te vermijden wat Miriam overkwam (ziekte van Lyme als ik me niet vergis), na het buikliggen steeds op teken controleren (vooral op warme, vochtige plaatsen zoals oksels, knieholtes, edm.. hiervoor schakel je best je lief / echtgenoot in ). Kleine teekjes (nimfen) verwijderen tussen de nagels, met een draaibeweging. Grotere teken met een (aangepast) tangetje, bij de apotheker verkrijgbaar. Grijp de teek hiermee achter de kop, zo dicht mogelijk tegen je vel (niet op de 'buik', zo kan je de maaginhoud van de teek naar binnen duwen en verhoog je het risico op besmetting) en maak draaibewegingen tot de teek vanzelf loslaat. Controleer of er geen monddelen zijn achtergebleven en ontsmet de beet. Het verwijderen van de teek liefst zo snel mogelijk (= dezelfde dag nog), hoe langer de teek vastzit, hoe groter de kans op besmetting.
      Deze beet moet je nog enkele weken goed opvolgen. Het is normaal dat het lichtjes rood of geïrriteerd is, enkele dagen na de beet. Als er rond 1 tot 2 weken na de beet een rode kring (soms heel duidelijk) of vlek rond de beet komt te staan, is het tijd om naar de dokter te stappen. Als je niets ziet is dit niet nodig.

Bon, nu weer on topic.
      http://www.flickr.com/photos/frederiklerouge

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
        ik gebruik een flitser die losstaat van de camera
        Lijkt me een belangrijk detail.
        Ik trek nu nog 'levenloze' objecten binnen de luxe van mijn eigen huis.
        Daarbij heb ik zowel de flash als de camera op een statief staan en stuur de belichting dan aan via i-ttl. Werkt toch goed bij mijn 70-300 vind ik.

En amai, als ik het zo hoor over die teken, ga ik niet direct over de grond gaan kruipen. Dan koop ik me liever een DR-6 zoals Koen.
        Hopelijk ben je er snel vanaf Miriam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
          kwaliteitsverlies... meer is dat niet.... (beeld is dan soft etc...)

Lesley.
          Gezien de tradeoff tussen scherptediepte en scherpte.
          Er zijn programma's die verschillende foto's met een verschillende 'scherptevlak' kunnen mergen tot één scherpe foto.
          Zie ook : http://www.outbackphoto.com/workflow/wf_72/essay.html

Gebruikt iemand van jullie dat ?

Comment

Misschien gemakkelijk als uw insect vastgeroest is aan de plant. Maar anders lijkt me daar geen tijd genoeg voor.
            Nikon D70s en bijhorend speelgoed
            www.rocksolid.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
              Vraagjes :

Regel 1 : euh nog eens vragen : geldt dit ook voor een lange macro ? En hoe bereik je dan een F29 vb
              Regel 4 : waarom ? Edit : waarom niet volledig toedraaien
              't Is al gezegd maar :
              Flits thuislaten omdat je als beginnende macro fotograaf al snel de neiging hebt om alles plat te flitsen en dan maar gelijk ook op 't kleinste diafragma te werken. Ik werk natuurlijk ook soms met flits (met een lens als de MP-E65 kan je trouwens bijna niet anders) maar dan zal ik zoals Miriam zegt ook proberen die flits los van het toestel te gebruiken (zoals deze opname : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=111609). F29 gebruik ik nooit op m'n 180mm, het beeld wordt veel te soft. M'n MP-E65 staat wél altijd volledig dicht. Hoe dan ook, het mooiste licht is natuurlijk licht en de kunst is om dit te vangen, daar draait fotografie immers om. Flitsen geeft trouwens ook heel dikwijls hinderlijke reflecties.

Comment

't Is al gezegd maar :
                Flits thuislaten omdat je als beginnende macro fotograaf al snel de neiging hebt om alles plat te flitsen en dan maar gelijk ook op 't kleinste diafragma te werken. Ik werk natuurlijk ook soms met flits (met een lens als de MP-E65 kan je trouwens bijna niet anders) maar dan zal ik zoals Miriam zegt ook proberen die flits los van het toestel te gebruiken (zoals deze opname : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=111609). F29 gebruik ik nooit op m'n 180mm, het beeld wordt veel te soft. M'n MP-E65 staat wél altijd volledig dicht. Hoe dan ook, het mooiste licht is natuurlijk licht en de kunst is om dit te vangen, daar draait fotografie immers om. Flitsen geeft trouwens ook heel dikwijls hinderlijke reflecties.
                Lap ! En dan beweren ze hier dat Kariboe het goe' kan zeggen...
                Knal derop - weeral
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                  Bij een zeer kleine diafrgamaopening wordt de scherptediepte groter, maar de algemene scherpte wordt een stuk minder door de lichtverstrooiïng langs de randen van het diafragme. Maar... vuistregels zijn geen wetten en daarom werk ik bij macro toch wel eens met een helemaal dichtgeknepen diafragma.

groeten, Miriam
                  Dit is inderdaad bij een kliene diafragma opening maar niet een groot F getal.
                  De DOF en ook die lichtverstrooiing wordt is direct afhankelijk van de absolute opening. De opening bij een 60mm makro lens op F11 zo goed als identiek als bij F32 bij een 180mm makro. Een langere makro lens mag je gerust een stuk dichter knijpen dan een korte.

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Regel 6 : wees niet bang om op je buik te liggen
                    .....
                    Op macro jacht heb ik altijd een plastic vuilzak mee om op de grond te leggen.

Comment

Blijkt ook te werken...

Nikon D70s en bijhorend speelgoed
                      www.rocksolid.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisB
                        Blijkt ook te werken...
                        Lijkt mij toch onhandig.

Heb je die zelf getrokken?

Comment

Regel 6 : wees niet bang om op je buik te liggen
                          Misschien is een hoekzoeker een optie, voor mij tenminste wel krijg je ook niet zo'n pijn in je nek.

Verder is alles al gezegd denk ik, en vooral doorgaan.

Nil Volentibus Arduum

Comment

Mijn tip is om juist wel een flitser te gebruiken.
                            Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je iets van een diffuser erop zet.
                            Een stuk papier in een boogje of een softboxje scheelt al enorm.

Het grootste voordeel van een flitser:
                            voldoende licht om een klein diafragma en korte sluitertijd te gebruiken.
                            De flits duurt maar 1/1000ste seconde of sneller en bevriest dus alle actie, geen bewegingsonscherpte meer.
                            Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                            EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Ja, een flits met een diffuser (eventueel een beetje flits compensatie -0.7) en een lange macro werkt toch goed bij mij.

Comment

Ja en zonder flitsen zou ik geen vliegende beestjes kunnen opnemen in closeup.

Spijtig kan ik niet veel het licht diffuseren omdat de power dan weer omhoog gaat met langere flitstijd, iets dat minder gunstig is voor de vleugels te bevriezen. Het zou wel nog mooiere beelden geven zoals Eddysign aangeeft.

Frans

Comment

Working...
                                X