Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Kleurstand is het beste?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Kleurstand is het beste?

In het menu van de D70 kan je je camera in de volgende kleurstanden zetten.

Ia (sRGB)
    II (AdobeRGB)
    IIIa (sRGB

Wat houden die instellingen in?
    Welke kan je het beste gebruiken?
    Zitten er voor en nadelen aan bepaalde instellingen?
    Waar staat de camera standaard op?

Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Re: Welke Kleurstand is het beste?

Ik gebruik altijd Adobe RGB (II) omdat ik dit de meest uitgebreide kleuromgeving vind en omdat altijd in RAW trek.

Svenmichiels

Comment

Ik ben geen expert maar ik geloof dat je (héél) simpel kunt stellen dat Adobe RGB voor prints is en sRGB voor web/mail.
      Wat RAW betreft, is het niet zo dat het niet uitmaakt als je in RAW fotografeert omdat je dan achteraf (bv. in PS) kunt kiezen tussen Adobe RGB en sRGB?
      Zen

Comment

zowel sRGB en aRGB zijn kleurruimten die groter zijn dan de CMYK ruimte van print. maar in aRGB zijn er meer nuances tussen kleuren dan in sRGB zodat je meer detail behoud. als je je foto op het web zet moet je je foto wel "op de juste manier" omzetten naar sRGB als je in aRGB werkt omdat je anders een kleurverschuiving kan hebben als er kleuren uit de aRGB ruimte worden gebruikt die niet bestaan in de sRGB ruimte.

als je in RAW werkt, dan beslis je bij de ontwikkeling of je in sRGB of in aRGB ontwikkeld,en is de keuze op de camera niet nodig, tenzij je je foto's zowel in JPG als RAW opslaat

als je niet goed weet wat aRGB is, en je weet niet hoe je van een kleurruimte naar een andere gaat, dan ga je het je heel veel makkelijker maken door consistent in sRGB te werken.

Comment

Ik trek momenteel nog altijd in adobe RGB.
          Dit heeft de grootste kleurruimte en is interessant als je naar drukwerk gaat.

Maar in de praktijk begin ik wat te twijfelen aan het voordeel.
          De meeste fotoprinters zijn toch (s)RGB fotoprinters en laten drukken doe ik niet.
          Die kleurruimtes zitten vaak wat in de weg. Dus als je het jezelf makkelijk wilt maken en je hebt geen drukwerk, zou je nr sRGB kunnen gaan.

Comment

Stefken, U heeft gelijk.
            Adobe is voor drukwerk.
            Overigens staat er in de camerahandleidingen vaak ook wat over geschreven en (bij Canon) wordt sRGB aanbevolen tenzij... zie Stefken.
            http://www.fotohans.eu

Comment

In sRGB,deze geeft duidelijk een grotere kleurruimte dan RGB.
              Merk wel op dat als je in sRGB fotografeerd dan ook de instellingen in PH CS aanpast naar sRGB ander zet hij deze terug naar RGB.
              Wanneer je beelden wil doorsturen naar labo moeten deze wel in RGB staan maar dit kan je dan als laatste bewerking doen.
              Beelden naar een printer sturen kan in sRGB,als deze ook zo is ingesteld.
              Het is dus een ketting waar alle schakeltjes moeten passen.
              peter.
              Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter C.
                In sRGB,deze geeft duidelijk een grotere kleurruimte dan RGB.
                Merk wel op dat als je in sRGB fotografeerd dan ook de instellingen in PH CS aanpast naar sRGB ander zet hij deze terug naar RGB.
                De vraag is verschil tussen sRGB en aRGB en jij komt vertellen dat sRGB een grotere kleurruimte heeft dan RGB? Wat is RGB? aRGB heeft een grotere kleurruimte dan sRGB zoals je hierboven al had kunnen lezen. Wat is trouwens PH CS?

@KvP: De vraag is hier ook al een keer gesteld:

Comment

Working...
                X