Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
In de basis van de theorie hebben beiden niets van doen met elkaar.
Tis te zeggen. HSS is een technologie om buiten synctijd nog te kunnen flitsen.
TTL is een meetmethode om flitskracht automatisch in te stellen in functie van het onderwerp.
Je kan beide technologieën onafhankelijk, samen of niet gebruiken.
Toch zijn beiden ongewild meer verbonden met elkaar dan je zou denken.
Bij het combineren van beide komt een erg specifiek probleem naar voor dat vooral zichtbaar zal zijn bij flitsen met kleine capaciteit zoals speedlites (reportage filtsen). En ook wel bij de goedkope merken eerder.
De reden is dat HSS bijzonder veel energie vreet. Het zal de flits meermaals en super snel na elkaar laten afvuren.
Met gevolg dat je bij een grote flitskracht, de vraag snel uitgeput zal zijn.
Je kan hierop anticiperen door de flits lager in kracht te zetten of de sluitertijden langer maken zodat minder pulsen nodig zijn.
Uw redeneren moet zijn "de batterij te sparen".
Echter...
TTL werkt met een preflash. Een flits voor de echte flits. Meestal is die 1/32ste van het vermogen. Die is de flits dus al kwijt bij de meting.
Moet nog de echte flits komen. (op volle kracht?)
Als je nu beiden wil gaan combineren dan spreekt het voor zich dat beiden zeer hard vreten aan de batterij en de lading die op de condensatoren zit.
In combinatie geen goed duo.
Meestal komt het er op neer dat je minder ruimte zal hebben om HSS tot het maximum te trekken bij gebruik van TTL.
Echter...
Bij de zwaardere studioflitsen die over veel meer vermogen beschikken is het zo dat je die lager kan instellen in kracht om toch een deftig beeld te kunnen maken.
Daarbij lukt het meestal wel erg goed als je niet te veeleisend bent.
Het werkt!
Even ook de kanttekening maken dat de grote merken zich hier laten onderscheiden tov het speelgoed.
Het betere materiaal is er zo op berekend dat die combinatie tot onmogelijke situaties gaat leiden. Bij goedkoop spul is dat meestal wel het geval dat je er niet komt.
Maar we zijn er nog niet helemaal.
Zo kan je tricks doen om spaarzaam te zijn.
Zo kan je de belichting van je set vooraf al berekenen. Heb je TTL niet meer nodig.
Je werkt met manuele instellingen op de flits en neemt het gewenste beeld een paar keer opnieuw bij wijze van test, telkens met een hogere flitswaarde.
De waarde die het meest aansluit bij wat je zoekt kan je dan vast instellen.
Zo kan je TTL al uitsluiten.
Mits wat rekenen kan je ook erg besparen door HSS slim in te stellen op wat je echt nodig hebt. Over dimensioneren is geen goed idee.
Vb: Als je beeld toekomt met een sluiter van 1/300 probeer het dan niet vast te leggen op 1/600 of meer.
Probeer dus krap te werken.
Mijn ervaren is dat dit erg goed werkt bij goedkoper materiaal als de situatie niet te veeleisend is in termen van gevraagd vermogen.
Bv een sportopname in een relatief donkere zaal werkt erg goed.
Soms werk ik in studio ook met Broncolor het pro spul. Daar werken we met bijzonder zware generatoren waar extreem veel energie in zit.
Het spreekt voor zich dat bij die laatste er geen limiten op staan.
Maar ja, dan spreken we wel over een ander prijskaartje. De generator alleen al kost ergens rond de 10.000 euro.
Comment