Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Green-screen voor perfecte cutouts?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Green-screen voor perfecte cutouts?

    Oorspronkelijk geplaatst door Flandrach Bekijk bericht
    Even inpikken op dit thema...

    Ik wil graag enkele fietsers fotograferen in een studio, waar ik beschik over behoorlijk wat belichting, achtergronden, enz. Maar ook een immense green key opstelling. De bedoeling is dat de fietsers gedetoureerd worden en geplaatst worden op een ander beeld (straatje op platteland). Ik vraag me dus vooral af op welke manier ik de foto best neem: green key, of witte achtergrond. Vooral voor het detoureren van de fietsspaken maak ik me zorgen. Het is een tijdrovend werk, en wil dus zo efficient mogelijk te werk gaan. Wat is jullie idee? Ik vrees er een beetje voor dat het groen zal reflecteren op de spaken (want laag bij de grond). Ik zou natuurlijk maken dat er genoeg afstand is tussen de fietsers en de groene achterwand, maar de spaken van de wielen zijn natuurlijk heel dicht bij de groene grond, dus veel kans op reflectie. Kan pas vanaf morgen beginnen testen met een fiets om te zien welk effect dit heeft, maar had graag al op voorhand wat advies :-) Thx!
    Basistechniek om groene reflecties weg te krijgen in chroma-key (groen mag de enige niet-betekenisvolle kleur door het green screen zijn)
    is de foto in HSL kleurruimte zetten/bewerken en de Hue 'green' desatureren. Kun je in een kleine opstelling eens testen of dit helpt.


    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #17
      Re: Green-screen voor perfecte cutouts?

      Flandrach,

      Ik moet toegeven dat in mijn geval het grootste probleem eigenlijk echt wel de belichting was, een ondermaatste belichting zorgt voor weinig kleurcontrast en schaduwen, wat eigenlijk de kern van het probleem vormt bij de bewerking.
      Ik heb geleerd dat de kleur van de achtergrond eigenlijk enkel een rol speelt als dezelfde kleuren voorkomen in je onderwerp. Witte fietsen op een witte achtergrond bijvoorbeeld, kunnen een probleem vormen. Een donkergroene fiets of zo zal voor veel minder problemen zorgen tegen een witte achtergrond.
      Zoals reeds is gezegd is wit misschien ideaal om kleurzweem te vermijden, maar dan zorgt u er wel best voor dat wit minder vaak voorkomt in de fietsen of kledij enz.

      De gouden tip: de belichting moet goed zitten, schaduwen zoveel mogelijk vermijden om een duidelijk contrast te bekomen. Software is als het ware bijzaak. Ik heb gemerkt dat PS elements in principe goed genoeg is om perfecte cutouts mee te maken. De moderne DSLR camera's e.d. beschikken hierbij over een functie die misschien vaak over het hoofd wordt gezien bij beginnende fotografen zoals mezelf, je maakt deze als het ware zo lichtgevoelig als je zelf wenst door simpelweg het contrast in de camera zelf aan te passen.

      Glimmende spaken kunnen vooral op een witte achtergrond een probleem vormen, omdat in de glinstering wit als hoofdtint zal voorkomen. U kunt dit vermijden door evt. belichting niet rechtstreeks op de wielen te richten. Een andere mogelijkheid kan erin bestaan enkel de wielen van de fietsen aan de achterkant te voorzien van een contrasterende papieren achtergrond in een ander kleur, waar mogelijk.

      Ik hoop dat het helpt...

      Comment

      Working...
      X