Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Zijn er hier fotografen die nog steeds manueel flitsen? Dus geen TTL ed. en zelf flitssterkte instellen zowel in lichtsterke situaties als avondfeesten met weinig omgevingslicht.
Dankjewel voor enige reactie...
Tommy
Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560
Ook op de dansvloer 's avonds of in omstandigheden waar het snel moet gaan? Lijkt me moeilijk aangezien de afstanden tot het onderwerp toch voortdurend wijzigen...
Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560
Manueel flitsen doe ik graag als ik de setting volledig onder controle heb. En meestal is dat dan in het kader van strobistwerk.
Op reportage heb ik het ook al geprobeerd maar vind ik totaal ondoenbaar. Teveel factoren om rekening mee te houden en de actie gaat steeds door.
Dan gaat standaard de HS-TTL er op en kan ik mij beter focusen op betere compos.
Hier ook TTL, soms zet ik de flitscompensatie wat hoger als ik via een plafond of een muur bounce. Ook wel enkel TTL op reportage, studio of locatie (model, gezin, enz...) manueel.
Ook op de dansvloer 's avonds of in omstandigheden waar het snel moet gaan? Lijkt me moeilijk aangezien de afstanden tot het onderwerp toch voortdurend wijzigen...
Als er plaats genoeg is om de flitsers ver genoeg te zetten dan kan je het lichtverschil tot een stop (ofzo) beperken.
Strobist info. 1xsb25 hanging with superclamp on stairs @ 1/8 behind couple 1xsb25 bouncing on white wall behind me @ 1/2 1xsb25 with omnibounce haning on rails above @ 1/16 for fil. triggered with alien bee cybersyncs
Dankjewel voor de verduidelijking. Ook dank aan de anderen voor de reacties. Naar ik begrijp is het zeer moeilijk en/of tijdrovend om manueel te gaan flitsen in dergelijke situaties...
Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy SomersBekijk bericht
Dankjewel voor de verduidelijking. Ook dank aan de anderen voor de reacties. Naar ik begrijp is het zeer moeilijk en/of tijdrovend om manueel te gaan flitsen in dergelijke situaties...
Idd, je zal veel sukkelen om een juiste belichting te krijgen en tegen dan lopen de mensen al weg of draaien zich om omdat ze denken dat per keer je flits afgaat je ook een perfecte foto hebt. Het doelpubliek is meestal ook niet op de hoogte van de complexiteit die komt kijken bij een goede opname.
TTL is daar je redding en je toestel in aperturepriority.
In studio is er tijd om testfotos en lichtmeting te doen en moet je volledig op manueel werken. De resultaten zijn natuurlijk beter maar je neemt er ook de tijd voor. Ik zeg er ook altijd bij "eerst even het licht testen" en dan weten ze wel dat er geen foto gemaakt is. Bij strobist gaat het gelijkaardig. Daar weten de modellen wel dat je het licht moet bijsturen. Niet alleen in kracht maar ook de plaats van waar je flitsen staan. Eens alles ingesteld is kan je direct een reeks maken en zuiver op het poseren en kadreren letten.
Iemand die daar al een tijdje mee bezig is gaat al snel aanvoelen aan de setting hoe de foto zal zijn.
Als je nog een reportageflits moet aankopen, kijk dan eerst of je toestel HSS (high speed sync) aankan en koop dan ook een flits die dat ook aankan. Kost iets meer maar je hebt veel meer marge om te werken. Je kan dan ook invulflitsen in volle zon bv waar een gewoon TTL flits je zal beperken in sluitertijd wat de zaken toch wat compliceerd.
Bedankt voor je uitleg en de goede opmerking ivm HSS want mijn Nikon D5300 heeft die functie niet ingebouwd :-(. Da weten we dan ook weer. Dus zal flits moeten worden waar dit ingebouwd is. Ik heb natuurlijk geen hoogstprofessionele dure flitser nodig als amateur dat af en toe eens in de familie of bij goede vrienden mag fotograferen voor een gelegenheid, maar wil mij nu later ook niet gaan beklagen dat ik weer één of andere functie mis op de flits. Zou de Nissin DI866 iets zijn voor me? Het is blijkbaar toch wel een flits uit het hogere gamma daar, maar is prijselijker en bevat de HSS functie en nog veel meer.
Een krachtige flits met TTl, zoomfunctie, HSS op de flits zelf en flits compensatie erop zou voldoende moeten zijn. Maar dat is mss al veel om in de lagere prijsklasse te kunnen blijven ;-)
Beetje verder gelezen op het web en blijkbaar moeten zowel je camera als de flits HSS aankunnen en is het niet voldoende dat enkel je flits het aankan? Klopt dit?
Sent from my iPad using Tapatalk
Last edited by Tommy Somers; 31 januari 2015, 11:52.
Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560
Oorspronkelijk geplaatst door Tommy SomersBekijk bericht
Bedankt voor je uitleg en de goede opmerking ivm HSS want mijn Nikon D5300 heeft die functie niet ingebouwd :-(. Da weten we dan ook weer. Dus zal flits moeten worden waar dit ingebouwd is.
De camera moet die funktie hebben, aan alleen een flits met die eigenschap heb je niks. Je kan het ook alleen op de camera instellen en dan gaat gewoon op de flits werken.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Yep, ik dacht dat ik duidelijk was daarin. Blijkbaar niet , geen erg, je moet idd HSS op zowel de body als de flits hebben.
HSS flitsen zijn trouwens niet zo duur hoor. Nissin ben ik persoonlijk zo niet voor. Ik opteer dan liever voor Yongnuo.
Goede bouwkwaliteit en zeer scherpe prijzen. (vergeet niet om ook goede batterijen te kopen en een lader)
De typische combinatie is daar om Sanyo eneloops of GP recyckos te kopen icm een MAHA 9000 lader.
Het is trouwens geen verplichting heh. Vergeet niet dat we al die jaren zonder HSS ook hebben kunnen werken heh.
Het ging ook. Binnen ga je trouwens niet veel voordeel hebben met een HSS flits.
Kijk gerust eens naar een TTL die op je nikon past en dat komt ook wel goed.
Yep, ik dacht dat ik duidelijk was daarin. Blijkbaar niet , geen erg, je moet idd HSS op zowel de body als de flits hebben.
HSS flitsen zijn trouwens niet zo duur hoor. Nissin ben ik persoonlijk zo niet voor. Ik opteer dan liever voor Yongnuo.
Goede bouwkwaliteit en zeer scherpe prijzen. (vergeet niet om ook goede batterijen te kopen en een lader)
De typische combinatie is daar om Sanyo eneloops of GP recyckos te kopen icm een MAHA 9000 lader.
Het is trouwens geen verplichting heh. Vergeet niet dat we al die jaren zonder HSS ook hebben kunnen werken heh.
Het ging ook. Binnen ga je trouwens niet veel voordeel hebben met een HSS flits.
Kijk gerust eens naar een TTL die op je nikon past en dat komt ook wel goed.
Ik had bkijkbaar een detail gemist en ben te snel geweest. Excuses. Nogmaals dank voor je uitleg. Ik hou rekening met de raad dat je geeft. [emoji6]
Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560
Comment