Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

    Heb naast een 220EX (als invulflitsertje voor in de broekzak) een 550EX waar het Transistor Pack E op past ... naar mijn ervaring robuster is dan zijn latere broer ( die ik ook een tijdje gehad heb ) nog een Metz 60CT4 ... deze heeft een MD stand van 5FPS en kan dit volgen dankzij de externe generator (van een dikke kilo) met gelpack die rond de nek hangt ... de 60CT4 is zowat de krachtigste autonome flitser die je kan vinden en nog betaalbaar is.

    Comment


    • #17
      Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Sterk af te raden inderdaad. Ik heb indertijd met mijn 350D een dansoptreden gedaan, met een 580EX erop. Dus helemaal geen bursts, wel 2000 shots of zo, maar op het einde van de rit was mijn flitser kapot en kon ik de batterijen zelfs niet meer in mijn handen houden, zo heet waren ze. Dus nu met een 7D en gelijk welke flitser erop, is met het gebruik dat je voor ogen hebt gegarandeerd het einde van je flitser.
      Als je de iso hoger zet, dan moet de flitser minder hard werken, en dan zal die niet zo snel oververhit raken.
      De meesten houden vast aan 100 iso als er een flits op de camera staat, dat is zelden de juiste oplossing omdat je daarmee de achtergrond compleet zwart maakt.
      Voor elke stop dat je de iso hoger zet moet de flitser maar half zoveel vermogen leveren, als je van iso 100 naar iso 800 gaat, dan moet de flitser maar 1/8 van het vermogen leveren van wat er nodig is om de foto op iso 100 correct belicht te krijgen, dan kan je heel veel foto's maken voor de flitser te heet wordt.
      Bij dansoptredens krijg je meestal veel mooiere foto's als je niet flitst, en alleen het aanwezige licht gebruikt om de foto's te maken.
      Dat is zeker zo als er speciale verlichting voorzien is op het podium, als het dansoptreden gewoon in een sporthal is, met de standaardverlichting van de sporthal zelf, dan zal je gewoonlijk geen echt mooie foto's kunnen maken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

        Hmm,

        Dus als ik jullie wat kan volgen zou een en ander kunnen lukken als ik mijn onderwerp dichtbij zet, de flitser op een lage output zet en de iso iets hoger.
        Dan de flits in de gaten houden dat deze niet te heet word.
        Het enige dat ik mij dan nog afvraag is hoe je een flitser kapot krijgt?? Zelf op de ingebouwde flits van mijn 7D zit een beveiliging. Als die te heet word zegt die: sorry vriend, ge gaat een beetje moeten wachten!
        Zou dat dan ook niet iets zijn dat je mag verwachten als je 500 euro voor een externe flitser geeft?

        Grts Woody04

        Comment


        • #19
          Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

          De 600EX zal ook wel een beveiliging hebben tegen oververhitting.

          En als je foto's wil maken van dingen die breken of vallen, dan zal je de flitser toch op 1/32 of korter moeten zetten (manueel werken), anders heb je nog bewogen foto's.
          Het is de korte flitsduur die de actie "bevriest", de sluitertijd heeft daar geen invloed op, want geen enkele camera heeft een sluiter die snel genoeg is.
          Dit is nog een voorbeeld:


          De 430EX II had op 1/32 geen enkel probleem om elke keer een flits te geven op het juiste ogenblik, oververhitting was geen probleem, tijdens het vervangen van het glas kon die telkens weer wat afkoelen.
          Zorg ervoor dat je de belichting vooraf 100% juist hebt, en dat je ook scherpstelt op het juiste punt (manueel, camera op statief), anders heb je een aantal missers, en zouden dan waarschijnlijk net "de juiste" foto's geweest zijn...
          Je moet er dus niet de duurste flitser van Canon voor kopen, met de 430 EX II gaat dat ook perfect.
          De flitser sluit je aan met een kabel, en dat moet ook geen dure Canon kabel zijn, met eentje van pakweg 18 euro werkt ook prima, deze is zelfs ETTL-compatibel http://www.dx.com/p/fc-311-m-e-ttl-f...8#.U6nT_N6KBhE .
          Je kan ook meerdere flitsers tegelijk op 1/32 laten werken als je meer licht nodig hebt, maar als je één flitser dicht genoeg bij zet, dan geeft die ook wel voldoende licht.
          Je kan die beschermen door er een plastiek diepvrieszakje over te trekken, dat was voldoende bescherming voor het stukschieten van het glas, en het zorgde ook voor een waterdichte afscherming bij de foto's met de ijsblokjes.
          Bij deze foto's is de flitser telkens op een witte achtergrond gericht, daardoor zitten er geen reflecties van de flitser in het glas, en het glas wordt ook beter zichtbaar als het wordt "doorgelicht".
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

            @ Black B@ndit,

            Je schrijft dat de sluitertijd van de camera nooit snel genoeg zou zijn. Maar volgens het opzoekwerk dat mijn broer gedaan heeft zou de kortste belichtingstijd van die flitser 6 milliseconden zijn (= 1/6000 toch?).
            Nu heb ik onlangs een foto proberen nemen van een pijltje dat afgevuurd werd uit een (licht) luchtdrukgeweer, ik heb dat in volle zon gedaan om voldoende licht te hebben en bij een sluitertijd van 1/8000 en hoge snelheid burst heb ik het op één foto kunnen vastleggen maar wel nog behoorlijk bewogen.
            Het idee was om dat met een flits te kunnen bevriezen. Zou een flitser volgens u toch een nog kortere "sluitertijd" moeten kunnen geven?

            Grts Woody04

            Comment


            • #21
              Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als je de iso hoger zet, dan moet de flitser minder hard werken, en dan zal die niet zo snel oververhit raken.
              De meesten houden vast aan 100 iso als er een flits op de camera staat, dat is zelden de juiste oplossing omdat je daarmee de achtergrond compleet zwart maakt.
              Voor elke stop dat je de iso hoger zet moet de flitser maar half zoveel vermogen leveren, als je van iso 100 naar iso 800 gaat, dan moet de flitser maar 1/8 van het vermogen leveren van wat er nodig is om de foto op iso 100 correct belicht te krijgen, dan kan je heel veel foto's maken voor de flitser te heet wordt.
              Bij dansoptredens krijg je meestal veel mooiere foto's als je niet flitst, en alleen het aanwezige licht gebruikt om de foto's te maken.
              Dat is zeker zo als er speciale verlichting voorzien is op het podium, als het dansoptreden gewoon in een sporthal is, met de standaardverlichting van de sporthal zelf, dan zal je gewoonlijk geen echt mooie foto's kunnen maken.
              Klopt helemaal wat je zegt. Ik was er toen ook nog niet echt ervaren in. Ondertussen flits ik inderdaad niet meer, en nu ik een 6D heb zal het al helemaal niet meer nodig zijn. Wat is die goed in low light!
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #22
                Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

                Oorspronkelijk geplaatst door Woody04 Bekijk bericht
                @ Black B@ndit,

                Je schrijft dat de sluitertijd van de camera nooit snel genoeg zou zijn. Maar volgens het opzoekwerk dat mijn broer gedaan heeft zou de kortste belichtingstijd van die flitser 6 milliseconden zijn (= 1/6000 toch?).
                Het idee was om dat met een flits te kunnen bevriezen. Zou een flitser volgens u toch een nog kortere "sluitertijd" moeten kunnen geven?

                Grts Woody04
                Er zijn zeker flitsers die veel korter kunnen ... herinner me nog het regelbereik van de Olympus T30 ( uit de analoge OM series ) die een regelbereik had van 1/1000 tot 1/40.000 oftewel een regelbereik van 40 ... ben wel later wel geen flitser meer tegengekomen die zo'n groot bereik heeft ... meestal is de langste tijd duidelijk langer dan 1/1000 ste en gaat tot +- 1/10.000 ste

                Comment


                • #23
                  Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

                  Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                  Klopt helemaal wat je zegt. Ik was er toen ook nog niet echt ervaren in. Ondertussen flits ik inderdaad niet meer, en nu ik een 6D heb zal het al helemaal niet meer nodig zijn. Wat is die goed in low light!
                  Off topic : Koop een 6d en je hoeft nooit geen flitser meer te gebruiken grappige uitspraak

                  Comment


                  • #24
                    Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

                    Hmm, Persoonlijk vind ik de 6D tov de 7D niet een update die de prijs rechtvaardigt. Als ik mij een nieuwe koop zal het eerder een 5D Mark III zijn.

                    Enfin, terug over dat flitsen...
                    Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet hoe het kan dat ik de interne flits in "multi-flash" mode kan instellen op 199hz en 30 keer flitsen, dat wil zeggen dat deze bij 1 foto op ongeveer 1/6 sec 30 keer flitst, maar 8 keer op 1 seconde flitsen en dat synchroniseren met de sluitertijd lukt dan niet???
                    Iemand??

                    Grts Woody04

                    Comment


                    • #25
                      Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

                      Oorspronkelijk geplaatst door Woody04 Bekijk bericht
                      ... volgens het opzoekwerk dat mijn broer gedaan heeft zou de kortste belichtingstijd van die flitser 6 milliseconden zijn (= 1/6000 toch?).
                      Volgens mij is 6 milliseconden = 6/1000 s.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #26
                        Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

                        Iets duurder dan een 600EX-RTwelliswaar

                        http://www.youtube.com/watch?v=uyfi_...yPIZ0iHW9Nz-gB
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

                          Comment


                          • #28
                            Re: Flitsen in "burst" mode met 8 FPS

                            Moderator Note: De twee door Woody04 gestarte discussies (eentje in Accessoires, eentje in Strobist) zijn nu (2AUG2014) samengevoegd. Crossposting is niet toegelaten, precies omdat het zo'n rommelboeltje kan creëren.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X