Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma geen invloed op flitslicht!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

    Ik ging er altijd vanuit dat de achtergrond dan qua belichting onveranderd zou blijven??
    Maar ik dacht dat diafragma alleen van invloed is op het flitslicht, maar dat is dus niet zo
    Je achtergrond zal uiteraard ook anders belicht zijn.
    Zonder flits, heb je met dezelfde sluiter en een ander diafragma toch ook een ander beeld.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #17
      Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

      Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
      Ok, duidelijk. Vanmiddag nog een testje gedaan met langere sluitertijd en inderdaad verschil. Maar ik dacht dat diafragma alleen van invloed is op het flitslicht, maar dat is dus niet zo
      Een goede belichting is een combinatie van ISO, sluitertijd en diafragmaopening.
      Flitslicht heeft een heel korte flitsduur waardoor deze (tot aan de synchspeed van je camera) niet beinvloed wordt door de sluitertijd.
      Diafragma (hoeveelheid licht dat kan binnenkomen) en ISO (lichtgevoeligheid) hebben wel een grote invloed op flitslicht.

      Omgevingslicht wordt door de 3 factoren evenredig beïnvloed.

      Wanneer je dezelfde belichting wil behouden voor de achtergrond moet je compenseren met je sluitertijd.

      Als je het diafragma verkleind (op minder flitslicht te hebben) moet je de sluitertijd evenredig verlagen om dezelfde belichting van het omgevingslicht te behouden.
      dus diafragma 1 stop dicht -> sluitertijd 1 stop trager.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #18
        Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
        Een goede belichting is een combinatie van ISO, sluitertijd en diafragmaopening.
        Flitslicht heeft een heel korte flitsduur waardoor deze (tot aan de synchspeed van je camera) niet beinvloed wordt door de sluitertijd.
        Diafragma (hoeveelheid licht dat kan binnenkomen) en ISO (lichtgevoeligheid) hebben wel een grote invloed op flitslicht.

        Omgevingslicht wordt door de 3 factoren evenredig beïnvloed.

        Wanneer je dezelfde belichting wil behouden voor de achtergrond moet je compenseren met je sluitertijd.

        Als je het diafragma verkleind (op minder flitslicht te hebben) moet je de sluitertijd evenredig verlagen om dezelfde belichting van het omgevingslicht te behouden.
        dus diafragma 1 stop dicht -> sluitertijd 1 stop trager.
        Dank je voor de uitleg. Ik heb al die tijd gedacht dat bij het gebruik van het flitser alleen invloed had op het onderwerp wat je belicht en dat het geen invloed zou hebben op de achtergrond. Altijd een foute gedachte geweest dus.
        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

        Comment


        • #19
          Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          Een goede belichting is een combinatie van ISO, sluitertijd en diafragmaopening.
          Flitslicht heeft een heel korte flitsduur waardoor deze (tot aan de synchspeed van je camera) niet beinvloed wordt door de sluitertijd.
          Diafragma (hoeveelheid licht dat kan binnenkomen) en ISO (lichtgevoeligheid) hebben wel een grote invloed op flitslicht.

          Omgevingslicht wordt door de 3 factoren evenredig beïnvloed.

          Wanneer je dezelfde belichting wil behouden voor de achtergrond moet je compenseren met je sluitertijd.

          Als je het diafragma verkleind (op minder flitslicht te hebben) moet je de sluitertijd evenredig verlagen om dezelfde belichting van het omgevingslicht te behouden.
          dus diafragma 1 stop dicht -> sluitertijd 1 stop trager.
          Zo is het inderdaad.
          Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

          Comment


          • #20
            Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

            Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
            Als je het mijn vraag goed had gelezen, dan had je geweten dat ik met de interne flitser werkte. RTFM pagina 223!!
            Als je mensen zo afblaft hoef je van mensen zoals mij geen hulp te verwachten. Toon heeft hier een geldig punt, wat verder geef je aan dat je niet eens weet wat HF is. Zoek het zelf maar uit zou ik geantwoord hebben als ik Toon was.

            Comment


            • #21
              Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
              Als je mensen zo afblaft hoef je van mensen zoals mij geen hulp te verwachten. Toon heeft hier een geldig punt, wat verder geef je aan dat je niet eens weet wat HF is. Zoek het zelf maar uit zou ik geantwoord hebben als ik Toon was.
              Vraag is al lang beantwoord, dus jouw hulp is niet nodig
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #22
                Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                Vraag is al lang beantwoord, dus jouw hulp is niet nodig
                Oeps, met andere worden Bedankt
                Groeten
                Efex

                Comment


                • #23
                  Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  Vraag is al lang beantwoord, dus jouw hulp is niet nodig

                  Laat ons hopen dat je in de toekomst geen problemen meer hebt,...... het zou wel eens een heel stil topic kunnen worden .

                  Comment


                  • #24
                    Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht

                    Laat ons hopen dat je in de toekomst geen problemen meer hebt,...... het zou wel eens een heel stil topic kunnen worden .
                    Mannekes... ssst

                    Een goede combinatie van iso, diafragma en sluitertijd kunnen in slechte omstandigheden nog goede en bruikbare resultaten opleveren zoals deze dat ik zelf onlangs maakte op een feestje: http://forum.belgiumdigital.com/f109...it-468787.html
                    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

                    Comment

                    Working...
                    X