Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

    Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
    Je kan idd de ingebouwde flits van je 60D als master gebruiken om de 430EX off-camera te gebruiken. Je kan ook die flits eTTL of manueel gebruiken en alle settings vanuit de camera ("flash control") menu) aanpassen. Heb je dat al geprobeerd? Je 420EX kwam met een plastiek voetje. Die heeft een 1/4 draad onderaan zodat je de flits op bvb op je Benro statief zou kunnen monteren. Je zou direct mee kunnen beginnen experimenteren zonder een extra centje uit te moeten geven.
    Daarna kiezen tussen paraplu of softbox en dan een radio trigger voor beter bereik dan je ingebouwde flits... Stap per stap :-)

    Een vraagje: Wat wil je fotograferen?
    Bedankt voor de tip!
    Maar als ik niet wil dat de ingebouwde flits afgaat, zal ik toch die radio trigger nodig hebben. Dus die kan ik al bestellen.
    Mijn flits heb ik tweedehands gekocht en een voetje was daar helaas niet bij, volgens mij was dat er pas bij vanaf de tweede versie van deze flitser? Ik weet niet of ik dat ergens apart kan kopen?
    Als ik mijn flitser op mijn statief zou kunnen zetten, zou ik wel al kunnen beginnen experimenteren. Bestaan hier ook nog andere oplossingen voor?

    Wat wil ik fotograferen? Goeie vraag :-)
    Ik wil zo'n beetje vanalles proberen, maar het zullen vooral portretten zijn, zowel thuis (waar ik nog 'iets' moet verzinnen om als achtergrond te gebruiken) als op locatie. Eigenlijk wil ik gewoon wat creatiever leren zijn met licht... Maar ik heb nog een lange weg te gaan, want eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik eraan moet beginnen

    Maar daar zal een workshop wel verandering in brengen hé!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

    Comment


    • #17
      Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

      Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
      Bedankt voor de tip!
      Maar als ik niet wil dat de ingebouwde flits afgaat, zal ik toch die radio trigger nodig hebben. Dus die kan ik al bestellen.
      Je hebt de keuze tussen de ingebouwde flits te gebruiken samen met de externe flits of enkel als master:

      wireless menu EOS 600D by Gerard Maas, on Flickr

      Mijn flits heb ik tweedehands gekocht en een voetje was daar helaas niet bij, volgens mij was dat er pas bij vanaf de tweede versie van deze flitser? Ik weet niet of ik dat ergens apart kan kopen?
      Als ik mijn flitser op mijn statief zou kunnen zetten, zou ik wel al kunnen beginnen experimenteren. Bestaan hier ook nog andere oplossingen voor?
      Een simpel 'cold shoe' met een 1/4 draad of eentje met een paraplu houder (zo kan je ineens met de paraplu beginnen experimenteren)

      Wat wil ik fotograferen? Goeie vraag :-)
      Ik wil zo'n beetje vanalles proberen, maar het zullen vooral portretten zijn, zowel thuis (waar ik nog 'iets' moet verzinnen om als achtergrond te gebruiken) als op locatie. Eigenlijk wil ik gewoon wat creatiever leren zijn met licht... Maar ik heb nog een lange weg te gaan, want eerlijk gezegd weet ik niet goed hoe ik eraan moet beginnen
      Experimenteren is het woord. En als het niet lukt, hier vragen stellen ;-)
      Last edited by maasg; 24 maart 2013, 14:41.
      "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
      Blog: www.gerardmaas.net
      Port: www.gerardmaas.com

      Comment


      • #18
        Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

        Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
        Experimenteren is het woord. En als het niet lukt, hier vragen stellen ;-)
        Die vragen zullen er zeker komen, maak je geen zorgen

        Ik heb net je portfolio bekeken, werkelijk stuk voor stuk prachtige foto's!!!
        Je vroeg me wat ik wil fotograferen... Awel zulke foto's zou ik ook wel willen maken!
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

        Comment


        • #19
          Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

          Een dikke merci

          Veel experimenteren zou ik zeggen!

          -groetjes, Gerard.
          "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
          Blog: www.gerardmaas.net
          Port: www.gerardmaas.com

          Comment


          • #20
            Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

            Nog even een paar vraagjes...

            Ik heb ondertussen een triggerset RF 602 voor canon besteld. Maar nu vraag ik me af of ik die kan aansluiten op mijn speedlite 430 ex, vermits deze geen aansluiting heeft opzij om er iets op aan te sluiten... Heb ik nog iets als een hotshoe nodig om dit aan te sluiten? Of zit alles wat ik nodig heb bij de set inbegrepen? (Volgens het zoekertje zit hetvolgende in de doos... Triggerkabel - 3.5mm > 6.3 mm Converter Plug). Ik heb gisteren de dvd "one light workshop" bekeken en als ik het goed begrepen heb vertelde die man dat je bij een speedlite nog iets extra nodig om die te kunnen aansluiten, al gebruikte die ook wel een triggerset van een ander merk.
            Als er nog iets nodig is wil ik dat zo snel mogelijk bestellen zodat ik kan beginnen experimenteren.

            Wat betreft de paraplu... Die wil ik nu ook gaan bestellen, best een 2 in 1 heb ik begrepen. Maar welke kleuren neem ik best en waarom? Zwart/wit, of iets met zilver of goud?
            Ik heb deze op het oog... http://www.amazon.de/Walimex-Reflex-...cmu_pg__header Is dat een goed idee? Misschien iets duurder dan ebay maar hier wel gratis verzending (denk ik toch).

            Swivel; kan iemand me een linkje geven voor een goede swivel, ermee rekening houdend dat ik er liefst geen 6 weken op wil wachten. Ik las iets over spigots en als die al dan niet inbegrepen zijn... Wat zijn spigots? Het is soms moeilijk als je iets niet kent om te weten of het erbij zit of niet... zeker als je niet weet hoe zoiets in't engels of duits wordt genoemd

            Statief wordt een Lumopro 605, moet alleen nog eens bekijken waar ik die best bestel. Is 2m13 genoeg of beter iets meer betalen voor de 2m28 versie?

            Vanaf 5 april gaan we er een paar daagjes tussenuit en heb ik veel tijd om een en ander eens te proberen, vandaar dat ik tegen dan alles in huis wil hebben. Heb ik trouwens nog iets nodig? Hoe bevestig je de Rf 602 ontvanger aan de speedlite? Met klittenband? Waar haal je zoiets? Nog andere dingen waar ik aan moet denken?

            Nog een bijkomend vraagje; wanneer gebruik je best een paraplu en wanneer een softbox? Waarvan is die keuze afhankelijk?
            Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

            Comment


            • #21
              Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

              je hebt niks extra nodig voor de RF-602 om je flitser aan te sturen, je schuift je flits op de ontvanger!
              dus ook geen bevestiging van klittenband of dergelijke nodig.
              de receiver plaats je dan op een swivel door middel van de schroefdraad in de voet van de receiver en op de kop van je swivel / spigot

              qua kleuren, begin met een zwart-wit, goud kan verraderlijk zijn


              swivel: phottix vario XS dacht ik is eentje qua benaming of anders bij konijnenberg de interfit
              spigot's zitten normaal steeds bij een swivel, toch de basis die je nodig hebt. bij de interfit is dit zeker het geval

              neem gewoon die LP605, die volstaat meer dan voldoende in de meeste gevallen, heeft ook nog eens spikes mee om extra te verankeren in de grond waar mogelijk.

              de keuze tss paraplu & softbox hangt af van de outcome die je wenst, een softbox geeft je de mogelijkheid om je licht ook meer te controleren.
              maar begin bij het begin, koop een simpel goedkoop paraplutje en leer eerst de techniek te beheersen, nadien kan je gaan kijken voor andere modifiers als je het licht begrijpt en zijn effecten

              Paraplu: http://www.cameratools.nl/draadloos-...l-white-satin/
              Statief: http://www.cameratools.nl/statieven-...-section-stan/ of http://www.cameratools.nl/statieven-...5-section-sta/ (bij de laatste het voordeel van een draagriem)
              Swivel: http://www.cameratools.nl/draadloos-...brella-swivel/ of http://www.fotokonijnenberg.be/produ...t-hotshoe.html
              Last edited by SVIS; 27 maart 2013, 14:30.
              Website: http://www.svisimaging.be

              Comment


              • #22
                Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                Maar nu vraag ik me af of ik die kan aansluiten op mijn speedlite 430 ex, vermits deze geen aansluiting heeft opzij om er iets op aan te sluiten... Heb ik nog iets als een hotshoe nodig om dit aan te sluiten?
                click
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #23
                  Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  @SVIS en d_oracle; Bedankt voor de hulp, alweer

                  Het staat er blijkbaar allemaal wel op, maar je moet het weten te vinden hé!
                  Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                  Comment


                  • #24
                    Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                    SVIS,
                    Heb je als iets gekocht bij cameratools.nl? betrouwbaar? Ze hebben praktische lightstand houders. (Bij Bert Stephani gezien... cool stuff)
                    "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                    Blog: www.gerardmaas.net
                    Port: www.gerardmaas.com

                    Comment


                    • #25
                      Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                      Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                      SVIS,
                      Heb je als iets gekocht bij cameratools.nl? betrouwbaar? Ze hebben praktische lightstand houders. (Bij Bert Stephani gezien... cool stuff)
                      Leuke, mooie winkel... alleen een beetje ver... apeldoorn... maar ze zijn alleen verdeler van de lumopro statieven...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #26
                        Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                        d_oracle, bedankt. Hier is de lightstand tas waar ik erover had: standbagger Ziet er zeer praktisch uit om, naast de lightstands, alle spigots, coldshoes e.d. mee te sleuren.
                        "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
                        Blog: www.gerardmaas.net
                        Port: www.gerardmaas.com

                        Comment


                        • #27
                          Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                          Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                          SVIS,
                          Heb je als iets gekocht bij cameratools.nl? betrouwbaar? Ze hebben praktische lightstand houders. (Bij Bert Stephani gezien... cool stuff)
                          heb er mijn lumopro's besteld, zeker geen problemen mee gehad, correcte service
                          Website: http://www.svisimaging.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                            Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
                            d_oracle, bedankt. Hier is de lightstand tas waar ik erover had: standbagger Ziet er zeer praktisch uit om, naast de lightstands, alle spigots, coldshoes e.d. mee te sleuren.
                            right! zeer leuke tas, was vroeger alleen in de US te verkrijgen... heb 'm zelf (nog) niet, maar er wel destijds naar gezocht toen ik in NY was (was postorder enkel toen)
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #29
                              Re: tips bij aanschaf strobist-set voor beginner

                              Bestelling is geplaatst... Nogmaals bedankt
                              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                              Comment

                              Working...
                              X